HWG Startet 22.Juli.2016 Del på Facebook Startet 22.Juli.2016 God morgen båtfolk. Nybegynner håper på hjelp til å snevre inn søket etter rimelig (opptil ca 60-70kr, og gjerne rimeligere) førstegangsbåt. Konkrete linker taes imot med takk. Ønsker en båt jeg og junior på 9 år kan dra ut med for fiske, lek, bading og oppdagelsesferder. Konemor er ikke veldig interessert, men håper å kunne lure henne med av og til også. Blir bruk litt fra hytta ved Holmestrand, men også på Eikeren. Etterhvert som vi blir mer båtvante ser jeg for meg Holmestrand-Horten/Tønsberg osv. Ideelt sett ønsker jeg meg en jeep/bowrider/daycruiser på 18-20 fot etterhvert. Da båterfaringen begrenser seg til en 10fot Drommedille med 9,9 på midten av 90´tallet og sporadisk bruk av en enkel hyttebåt tenker jeg det er greit å begynne med noe enklere og rimeligere for å se hvordan det tar i vei før vi evt kjøper en større båt. Åpen for forslag, men styrekonsoll og planende båt må det være. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 22.Juli.2016 Del på Facebook Svart 22.Juli.2016 tenker du ha den på henger eller ha den liggende på båtplass? Selvlensende er jo en fordel da, slik at den ikke regner full om det ikke er jevnlig tilsyn. Om du ikke er så vant med båt (og motor) så er det nok en fordel å finne seg noe av litt nyere dato. Feks noe slikt?: http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=76863133 finn.no er fin å bruke under slik leting, her kan du feks hake av for fylker å søke innen, samt sette min/max og sorterer på lengde og pris osv Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Sørlandet2 Svart 22.Juli.2016 Del på Facebook Svart 22.Juli.2016 Ligger nå ved ei hytte mer Lindesnes, og ser en haug av disse fyke rundt http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=79286666 Kanskje ikke det du hadde sett for deg. Men, super for to. Guttungen kan lære å kjære uten far blir stressa. Og hen kan etterhvert dra på tur alene. Samt billig å kjøpe og drive. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
HWG Svart 22.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2016 Den blir nok i hovedsak liggende på henger, men kanskje noen uker på hytta innimellom, men da når vi er i området. Så den blir ikke liggende uten tilsyn over tid. Kikker på Finn ja. Utfordringen er jo i grunn at det er så mange båter at valgmulighetene er jo nesten ubegrenset :-) Relativt lite båterfaring ja, men kan da skru litt om behovet er der. Har heldigvis ikke flere enn 2 tommeltotter. Ikke dermed sagt at jeg ØNSKER å skru. Ligger nå ved ei hytte mer Lindesnes, og ser en haug av disse fyke rundt http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=79286666 Kanskje ikke det du hadde sett for deg. Men, super for to. Guttungen kan lære å kjære uten far blir stressa. Og hen kan etterhvert dra på tur alene. Samt billig å kjøpe og drive. Lykke til Har tenkt tanken, men synes bare de er så ekstremt lite pene. Men en 11-13 fot jolle av nyere dato er absolutt ikke utelukket. Men da heller en som ligner mer på en "ordentlig" båt. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 22.Juli.2016 Del på Facebook Svart 22.Juli.2016 (redigert) Har tenkt tanken, men synes bare de er så ekstremt lite pene. Men en 11-13 fot jolle av nyere dato er absolutt ikke utelukket. Men da heller en som ligner mer på en "ordentlig" båt.Ser den. Det som er tøff drømmebåt for en 10 åring, er kanskje ikke drømmen for far. Redigert 22.Juli.2016 av Sørlandet2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
perpedersen Svart 23.Juli.2016 Del på Facebook Svart 23.Juli.2016 (redigert) tenker du ha den på henger eller ha den liggende på båtplass? Selvlensende er jo en fordel da, slik at den ikke regner full om det ikke er jevnlig tilsyn. I følge havnevakter som er sitert i ymse dagspresse opp gjennom årene, er det de selvlensende som synker først når høststormene setter inn. Det fyker bøss og løv opp i båten og tetter til lenseåpningene, og så har man plutselig en fin ubåt etter kort tid. Så skal man ha båten på vannet uten tilsyn i lengre tid, er det kalesje som gjelder. Og siden trådstarter er ute etter en typisk bruksbåt, slik jeg leser innlegget, så gjelder det å styre unna de typiske "partybåtene" med plysj og pen innredning. Det går ikke så bra i sammen med fiskeslo og skitne sandaler. Redigert 23.Juli.2016 av perpedersen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
HWG Svart 23.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2016 (redigert) I følge havnevakter som er sitert i ymse dagspresse opp gjennom årene, er det de selvlensende som synker først når høststormene setter inn. Det fyker bøss og løv opp i båten og tetter til lenseåpningene, og så har man plutselig en fin ubåt etter kort tid. Så skal man ha båten på vannet uten tilsyn i lengre tid, er det kalesje som gjelder. Og siden trådstarter er ute etter en typisk bruksbåt, slik jeg leser innlegget, så gjelder det å styre unna de typiske "partybåtene" med plysj og pen innredning. Det går ikke så bra i sammen med fiskeslo og skitne sandaler. Blir nok ikke mer party enn at 9-åringen skal rokke til Freddy Kalas når vi er ute på tur :-) Kan forøvrig nevne at "Mine funn" på Finn inneholder litt div. F.eks: - Gh14 med 30hk, 25k - Bever 400 med 25hk, 25k - Ryds 485DL med 50hk, 59k - Uttern 4612 med 50hk, 59k - Og GRP 425, GH11, With/Viksund Marlin 430, div Terhi varianter, og Ryds 475. Tanker om noen av disse? Synes GRP 425 ser lekker ut, men kanskje litt dyr i forhold til størrelsen. GH14 er kanskje i overkant "våt"? Ryds 485? Ikke sett noen tester eller noe av disse. Skroget ser litt "snekkette" ut? Samt Skibsplast 500CL. Noen tanker om disse? Synes det fra sent 90-tall ser veldig bra ut og koster ikke allverdens med 50-60hk på hekken. Noen tanker om disse selv om de egentlig ikke passer inn i kravspecen min? Ser forøvrig at for i området 100k får man, til og med nå midt på sommeren drøye 10 år gamle jeeper på 17fot. Tenker da at en enklere båt som jeg leter etter nå bør koste under 50k. Hvis ikke blir veien kort til en slik båt jeg kan tenke meg etterhvert om båtlivet passer oss. Redigert 23.Juli.2016 av HWG (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
perpedersen Svart 23.Juli.2016 Del på Facebook Svart 23.Juli.2016 (redigert) Du må rett og slett prøve båtene, og helst i den sjøgangen du ser for deg som maksimal for ditt bruk. Det som er et must er en "badestige" slik at det er mulig å komme seg ombord igjen om man skulle være alene i båten og plumpe uti. Det er faktisk minst like viktig som flyteplagg og bruk av dødmannssnor. Dessuten er den veldig nyttig for å kunne entre båten når den står på henger, ellers må man gjerne ty til gardintrapp el. Ute i naturen må man passe på seg selv - om det er på fjellet eller sjøen. Redigert 23.Juli.2016 av perpedersen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 23.Juli.2016 Del på Facebook Svart 23.Juli.2016 Har hatt GH14 i familien i en årrekke, den er ikke av de tørreste båtene nei. Ville da kanskje heller kikket på GH15, så det lå etpar ute av den også. Ellers mange gode tips fra perpedersen over her Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
HWG Svart 23.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2016 Badestige er ett klart pluss ja! Bidrar til mye hygge, og som du skriver, sikkerhet. Kanskje en GH460S kunne vært noe? Har jo nesten badeplattform bak til og med. Noen med erfaring med den? Ser det ligger 2 ute nå. Dog noe dyre synes jeg. Sitér dette innlegget Link to post
ko-stens Svart 23.Juli.2016 Del på Facebook Svart 23.Juli.2016 Ryds 475 GT: http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=77549834 Synes planløsningen i båten ser veldig fin ut. To seter bak vindskjerm, sitteplass rett foran skjermen, samt benk i vinkel venstre/foran. Fin løsning med bord bakerst, og hvor man kan snu setene. Driftssikker motor og, selv om det selvsagt hadde vært kjekt med 4-takter dersom dorging står på programmet. 55 000,- med henger. Syntes ikke det var så ille. Sitér dette innlegget Link to post
Cral Svart 23.Juli.2016 Del på Facebook Svart 23.Juli.2016 Rana 17, vindskjerm og kalesje. Kanskje lettere å få med fruen da? Og helt greie båter å fisker fra. Sitér dette innlegget ~Cral Link to post
nomen Svart 23.Juli.2016 Del på Facebook Svart 23.Juli.2016 Det er min første tanke også, kjøp en så skjermetog behagelig båt som mulig,slik at kona får en best mulig opplevelse av båtlivet. Du må tenke som din kone, og vurdere type båt basert på det du vet er grunnen til at hun er litt "lunken" til dette. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
ADNOH Svart 23.Juli.2016 Del på Facebook Svart 23.Juli.2016 (redigert) Denne tror jeg vil dekke ditt behov:http://www.finn.no/79341897 Denne er også et godt alternativ hvis fruen skal være med en del: http://www.finn.no/79168651 Ellers vil jeg anbefale å kjøpe en båt som kun er kjørt i ferskvann! Redigert 23.Juli.2016 av ADNOH (see edit history) Sitér dette innlegget 2015 Mazda 2016 US Ford Link to post
Janoho Svart 23.Juli.2016 Del på Facebook Svart 23.Juli.2016 (redigert) Ny og problemfri motor betyr mye http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=79416159 Rana er bra, god i sjøen, god dekksplass og høyt fribord. Praktiske oppbevaringsløsninger. Bra til fisking bare å spyle etterpå Redigert 23.Juli.2016 av Janoho (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
HWG Svart 23.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2016 Det er min første tanke også, kjøp en så skjermetog behagelig båt som mulig,slik at kona får en best mulig opplevelse av båtlivet. Du må tenke som din kone, og vurdere type båt basert på det du vet er grunnen til at hun er litt "lunken" til dette. Det er nok ett irriterende godt poeng at for å få fruen mest mulig med er det lurt å tenke som henne. Jeg mener det er slag i fart, vind, og lett/vanskelig å komme inn ut av, i denne rekkefølgen, som er de største hindrende. Hvis man prioriterer mindre slag i sjøen er det dyp V-bunn som gjelder? Hva an det være greit å kikke etter da? Denne tror jeg vil dekke ditt behov:http://www.finn.no/79341897 Denne er også et godt alternativ hvis fruen skal være med en del: http://www.finn.no/79168651 Ellers vil jeg anbefale å kjøpe en båt som kun er kjørt i ferskvann! Den Ryds´en lurer jeg også litt på. Den ser litt trist ut, men kanskje ett fornuftig kjøp? Liker ikke de "bittesmå" daycruiserne. Føler man blir så satt grunnet manglende dørkplass. Sitér dette innlegget Link to post
HWG Svart 23.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2016 Ny og problemfri motor betyr mye http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=79416159 Rana er bra, god i sjøen, god dekksplass og høyt fribord. Praktiske oppbevaringsløsninger. Bra til fisking bare å spyle etterpå Kan godt tenke meg en slik 480SL, men til tross for ny motor synes jeg denne blir i overkant dyr. Der må det også handles henger i tillegg. Så en rimelig for noen dager siden, men da jeg for øyeblikket er i Spania fikk jeg ikke gjort noe med den. Sitér dette innlegget Link to post
ADNOH Svart 23.Juli.2016 Del på Facebook Svart 23.Juli.2016 (redigert) Dyp V bunn har også en del ulemper i praktisk bruk. De blir ustødige når du legger stille f.eks ved fiske og kose kjøring i lav fart! Inn og utstigning blir også med utstødig med dyp V bunn! I plan fart skjærer V bunn bølgende bedre, men en liten båt vil allikevel slå i bølgene, selv med dyp V bunn! Redigert 23.Juli.2016 av ADNOH (see edit history) Sitér dette innlegget 2015 Mazda 2016 US Ford Link to post
ivar Svart 24.Juli.2016 Del på Facebook Svart 24.Juli.2016 Hvis man prioriterer mindre slag i sjøen er det dyp V-bunn som gjelder? Hva an det være greit å kikke etter da? ...... Liker ikke de "bittesmå" daycruiserne. Føler man blir så satt grunnet manglende dørkplass. som nevnt lenger opp, små båter vil nok slå uansett når bølgene blir for krappe. et alternativ da er båt som oppfører seg bra også når farta reduseres slik at den går fint i halvplan. (slik feks min Yamarin 5940 gjør) enig ang. små daycruisere, blir lett veldig trangt ombord Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
HWG Svart 24.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2016 Etter å ha tenkt og kikket litt mer ser jeg for meg at en daycruiser lignende sak vil være ett godt valg. Dessverre ser jeg også at om de skal komme inn under budsjett blir det eldre båter og motorer. Kanskje med unntak av noen Wesling'er og Skibsplaster med litt nyere motorer. Da er de derimot ofte litt snaut motorisert. Etter å ha vært på hytta med junior og kjørt i litt bølger meg båten der, Sting 430 open med 20hk, ser jeg for meg at det får bli en en mindre og mer leken båt i denne omgang. Så får heller mor bli igjen på land og se på at vi har det gøy ?. 10-14 fot, motor ikke eldre enn ca 2005, god tilstand, henger og opptil 40k. Hvilke gode alternativer kan da anbefales? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 24.Juli.2016 Del på Facebook Svart 24.Juli.2016 wesling er flott turbåt, men neppe den mest optimale til fisking. Lite dørkplass, og blodsøl lar seg ikke enkelt spyle vekk Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
HWG Svart 29.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2016 Da ser det ut til at det dukker opp en Askeladden 475 fra 97 med en nyere e-tec motor på tunet i morgen. Ett hakk større enn planlagt, men dukket opp en grei deal, håper jeg..., så da får vi håpe det blir bra. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.