Jump to content

Hjelp til vurdering av noen ulike flybridgebåter

jake

Recommended Posts

Vurderer å bytte fra seil til flybridge og følgende modeller er i søkelyset:

Spirit 360

Viksund 360

Galeon 330

Forbina 36

Noen som har noen erfaring med noen av dem eller formenning om fordeler ulemper med disse og evt hva som typisk skiller dem fra hverandre? 

Forslag til andre flybridge båter i samme klasse? (under 1,5 mill og ikke ALT for tørste)

Spirit 360 er vel videreutvikling av Flem 350, som var en grei båt med god plass ombord. Utviklingen har gått rette vei. Tilkomst til bakre stikkcabin er bedre, man må ikke flytte puter i salong og dra del av sofa framover. Galeon 330 er en liten og trangere båt i forhold til de andre du nevner. Forbina har jeg ikke vært ombord i, meninger om denne blir da kun utfra bilder og lesning. Bra utv design, men inv ser den litt trang ut. Ved å plassere byssa nede, stjeler den cabinplass. Og det blir fort mye løping opp og ned trapp etter mat når sittegruppa er oppe. Ang Viksund er jeg jo inhabil ;-), kunne godt byttet til en 360. Romslige innv og med et større akterdekk enn hva jeg har...

Så av disse to er de beste alternativer Spirit 360 og Viksund 360. Begrunnelsen er da god plass ombord, byssa er plassert oppe ved bord og sittegruppe (bordet er ofte godt å ha bak seg ved matlaging, ekstra benk), de er solid bygget med gjennomtenkte løsninger.

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Med det budsjettet vil jeg også foreslå Fairline Phantom 38. Fantastisk flybridge. Fin innvendig.

Hvis du er opptatt av tørsthet har vel Forbinaen fått en del skryt for å være nykter, men den er vel ganske flat med de fordeler/ulemper det medfører.

Drev/ikke drev? Alder?

Mitt tips til viktige momenter å vurdere er størrlse på akterdekk (dere vil tilbringe en del til der), størrelse på flybridge (dere vil angre hvis det kun er en kjøreplass - det bør være en stor sosial sone), båtens bredde (avgjør innvendig volum og opplevelse av båten, en av de du nevner er vel veldig smal)

Vi var på jakt etter flybridge båt i fjor høst og endte opp med Fairline Phantom 37. 

Er kjempefornøyd med den. God plass og smarte løsninger samt gode motorer (VP TAMD63P).

Stor badeplattform (er utvidet i forhold til den originale) og stor sosial flybridge.

Link til bilder av båten vår her     https://baatplassen.no/i/topic/122197-ønsker-brukt-flybridgebåt-til-maks-12-million-hva-finnes/?p=1779887

.

Sonic 330 er noe mindre innvendig en Viksund 340. Har en cabin under dekk med dør og en stikkcabin med gardin som avskille. Grei størrelse på toalettrom. Den er 3,3 m bred, noe som merkes ombord i forhold til Viksunden som er 3,5 m bred. Men akterdekket er en fot lenger og har ikke trinn med stuverom under, på sidene som Viksunden. Dermed virker dekket mye større. Båten er lavere i skroget, dermed er overbygg også lavere, Dette merkes ikke ombord, men båten oppfører seg mer stabilt i sjø enn Viksund 340, med lite sjøsprøyt i grov sjø, dette utfra Viksund med to motorer og drev, Sonic en motor og aksel. (Nabobåt i havna er en 330 Sonic). Plassmessig er 375 Sonic mer lik 340 St Cruz vil jeg tro.

Kvaliteten kan nok være varierende, men på en tilsynelatende solid bygget båt, er det ikke avgjørende på en 330 som begynner å få noen år på nakken. Da er de fleste bugs fikset av tidligere eiere, vil jeg tro...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Som tidligere nevnt her: Fairline Phantom 38 og Princess 38, ville tatt en titt på disse før du bestemmer deg. Vil nok føles en god del større enn de du nevner og riktig fine fly`er, spes Phantom 38.

Ang dieselforbruk bestemmer du det selv med gass-spaken. 6-7knop så er forbruket minimalt. 23knop - 100liter i timen, men hvor lenge kjører du det av gangen?

Jeg har haft en Forbina 36 (tidligere 10000) i tre år. Jeg har egentlig godt tilfreds. Meget båd for pengene, fin til vores brug (to voksne på tur) Indretningen er ikke helt som de fleste andre flybridgebåde i denne klasse. Der er køkken "nede" og en forkabine med bord, der kan ændres til en sovekabine med et forhæng. Og så en udemærket rummelig stikkøje under salonen med et stort vindue ud mod agterdækket. Men det fungerede fint for os.

Flybridgebåde er rummelig og fin til 4-6 personer. Kan ændres til en stor solseng. Båden er økonomisk i drift med en motor og drev. Jeg havde D6-310 som gav fine sejlegenskaber med lav planingstærskel og godt bundtræk. Her brugte jeg 40-50 liter i timen på march (21 knob) hvilket er mere end rimeligt synes jeg.

Indretningen er moderne og lys. Stort køleskab og alt hvad man skal bruge af skabsplads mm.

Er man en familie på fire eller flere, så er båden måske ikke så ideel som en med en mere klassisk indretning. Men så er der jo Forbina 40 eller 42. Eller hvad den hedder nu.

Den er værd at overvejee, synes jeg!

Redigert av MajorAndy (see edit history)

God sjøbåt, lavt forbruk og god fart? Tror nok dessverre du må velge vekk noe når du sammenligner med andre båter.

I mine øyne er det god sjøbåt som må vekk. Det lave forbruket får Barracuda ved å ha flat bunn, og ved å være lett, noe som gir dårligere sjøeegenskaper.

Sammenlignet med lignende båter synes jeg derfor det er helt greit å si at den har lavt forbruk i forhold til fart,men dårligere sjøegenskaoer en snittet.

Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...