Jump to content

Plutselig banking i propellaksling . Ødelagt Cutlesslager?

rmyra

Recommended Posts

Jeg har en Summer Family 27 med Yanmar 110hk

I går kveld lå jeg i ca 2400 omdreininger, ca 8 knop

Plutselig var det som noe strupet ned turtallet på motoren ( i ca halvt sekund) og så kom det en veldig banking i propellakslen.

Jeg stoppet selvfølgelig opp båten og stoppet motoren.

Jeg tenkte at jeg sikkert hadde kjørt et tau i propellen.

Jeg sjekket under med vannkikkert, men der var ikke noe tau (dessverre)

Det var blitt mørkt og vi drev midt i en fjord, så jeg hadde ikke veldig lyst til å hoppe i vannet for å se nøyere, da jeg ikke kunne få gjort noe med det der allikevel

Jeg startet opp igjen motoren, men når jeg setter den i gir forover kommer det en banking fra (ihvertfall høres det sånn ut) gjennomføringen i skroget, hylsa.

Det banker ikke like hardt i revers.

Jeg turte da ikke kjøre videre selv, og ble slept til land.

Jeg må få noen til å løfte båten på land til uka 

Jeg kjøpte båten iår, så jeg har ikke helt kjennskap enda til oppbyggingen av propellanlegget

Motoren ble innstallert i 2011

Det er pakkboks med fettkopp.

Det er også montert et "thrustelager" i skottet før motoren (heter sikkert ikke det, men håper dere skjønner hva jeg mener)

Jeg har ikke navn på disse her nå, men jeg skal kontakte selger og få en perm med dokumenter han har liggende.

Kan det være Cutlesslageret som har gått istykker?

Håper landsetting og evt skifte av ødelagte deler går greit, så ikke hele resten av båtsesongen er ødelagt:(

Veldig takknemmelig for innspill

Roger

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...