Jump to content

Iveco 220hk, lavt ladelufttrykk og røyk etter oppjustering til 270

Hui 900

Recommended Posts

Jeg har en Iveco som er totaloverhalet med blant annet nye dyser turbo og dieselpumpe. Jeg har fått opplyst at turbotrykket skal være rundt1.3-1.5 bar, jeg får bare 1 bar og motoren begynne å ryke, mitt spørsmål er kan ladeluft temperaturen gjøre at trykket ikke kommer opp. hvis jeg måler temperaturen i manifoilen hva bør temperaturen være.

Jeg har fjernet luftfilteret men blei ikke noe forskjell.

Ladeluft kjøleren var rein men tenkte på kan den være for liten.

Motoren er oppjustert fra 220 til 270 hk, det skal være identiske motorer og eneste forskjellen skulle være dysespissene og mengden på pumpen, kanskje ladeluft kjøleren ikke er helt den samme.

Håper på seriøse svar.

MVH

Bjørn

Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Lavt ladeluft trykk hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".
Alle må vennligst lese disse før man poster.

Hvilket turtall oppnår du, og hva skal det være ihh. shopmanualen? Hva egt du skal ha på Ivecoen veit jeg ikke, men sjøl har jeg egt på 470 grader på WOT.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Egt= EksosGasTemperatur. WOT= wide open trottle. Du skal ha et wot-turtall på minimum 3200RPM, ferielasta og med fulle vann- og dieseltanker

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

Ladellufttrykk henger sammen med turtall og egt. Får du ikke opp turtall får du heller ikke opp turbotrykk. Hva hadde du tidligere av turbotrykk og turtall?

Redigert av REM (see edit history)

ad. planlegging:

Ladetrykk er nok knapt. Disse yter ca 130hk normal ladet og med 2bara trykk burde dette kunne gi 260hk som stemmer bra med din erfaring. Normalt bør ladetrykk være langt over røyk grensa og 1.5barg burde du nok ha.

Du veit at diesel pumpa gir nok diesel, sansynligvis er tenning korrekt. Da står du igjen med turbo. Har denne rett spesifikasjon? Er den uten slitasje? Stor klaring mellom turbinhjul og hus gir redusert ytelse. Har du et bra eksosanlegg. Høyt mottrykk gir lavere trykkfall over turbin og gir lavere ytelse. Er ladeluft køler åpen? Gir den trykk fall? Mye kjøling gir lavere temperatur og lavere trykk ( gass loven). Du bør ha mellom 45 og 60grader etter kjøler inn på motor. Blir det for kaldt kan det dannes vann i innsug som kan skade motor. Blir det for varmt stiger kompresjons og forbrennings temperatur.

Som nevnt over. Sjekk det rimligste først. Lekkasjer på ladeluft kan være vanskelige å oppdage. Eksos lekkasje før turbin gir også lavere ladetrykk.

ULYDEN

Denne motoren var 220 hk og ikke 130 og den er oppjustert til 270 hk.

turboen er totaloverhalt og som ny.

Du skriver at ladeluften skal ligge på 45 til 60 grader kan det medføre riktighet? Jeg har ikke måling på lufttemperaturen.

Eksoslekasje før turboen er det ikke.

Ladeluftkjøleren var syrevasket og ren sammensatt med nye pakninger, men er i spekulasjoner på om det er den samme kjøleren på 220 hk motor og 270 hk motor. jeg har fått opplyst at det som er forskjell er andre dysespisser og oppjustert diesel pumpe, det er nye dysespisser i denne motoren og dieselpumpen or overhalt og oppjustert.

REM

Motoren var slitt og den måtte overhales så den var ikke i trimm da men jeg fikk det turtallet jeg skulle ha men det er skiftet gir og propell nå siden den er overhalt og oppjustert.

Denne motoren kom med flere ulike ytelser. Den har identisk borring og slaglengde med volvos d4 og d6. Uten turbo var den 130. I lastebil hadde den også en versjon med 170hk. Om jeg ikke husker helt feil var det også en versjon med over 300hk. (Mulig at jeg tenker på noen seatec motorer) Spørsmålet er om du har rett turbo. Husk at forbrennings rom også kan være ulikt ved ulike effekt uttak. Ofte er det lavere kompresjon ved høyere ytelse. Du må være sikker på at dyser tilhører ditt stempel. Ellers kan du få røyk pga dette.

Om ladeluft temperatur er rett er bare utifra generell vurdering. På 70 tallet hadde mange lastebiler ladeluft kjøler kjølt av motor kjølevannet. Da fikk man ofte temperaturer på 80 90grader. Ut fra kompressor er temperaturen gjerne 120 til 140grader avhengig av ladetrykk og kompressor virkningsgrad. For å få maksimalt med hk ut av ein motor er det en fordel med lav temperatur men ikke så lav at lufta kondenserer. Med ditt trykk kan du sikkert gå ned til 40grader uten kondens. Det enkleste er å holde på rør etter ladeluftkløler ved full fart. Det bør være mulig å holde i.

Som sagt sjekk spesifikasjon på turbolader. Sjekk også om eksosutløp kan ha restriksjoner. Er dette tilpasset en 220hk motor kan det være for trangt for 270hk. Om du måler temp ut fra turbo vil du få en ekstra indikasjon. Du burde også måle mottrykk i eksosen. Vil tippe at det bør være under 0.1bar

Motoren er oppjustert fra 220 til 270 hk, det skal være identiske motorer og eneste forskjellen skulle være dysespissene og mengden på pumpen, kanskje ladeluft kjøleren ikke er helt den samme.

Håper på seriøse svar.

Det første som slår meg når jeg ser modifiseringen din er at du har utført effektøkende tiltak kun på brennstoff tilførselen til motoren, altså  økt tverrsnitt på dysespisser og økt leveringsmengde fra brennstoff pumpa. Det som også må gjøres er å øke luftmengden til motoren, altså større kapasitet på turboladeren (TC). Har motoren for lite tilført luft så ryker den. Tror det første jeg ville sjekket var om TC og ladeluftkjøler er dimmnsjonert for å ta ut 50hk mer av motoren. Du har tross alt økt effekten med over 20%. Eksosen fr motoren og inn på TC blir gjort om fra trykk til hastighet i dyseringen, denne hastigheten driver turbinen rundt og kompressorhjulet i andre enden. Er ikke dysering og turbinblader designet (areal og vinkel) for den nye mengde eksos kan du risikere at turbinen får redusert turtall da mottrykket øker i innløpet til TC.

Det skulle være en enkel sak å sjekke opp forskjellen på turbolader for 220 og 270hk.

Er denne oppjusteringen utført deg selv, eller ett verksted?

Redigert av mask (see edit history)

Som tidligere sakt så skal disse motorene være identis bortsett fra dysespissene og mengden på pumpen. Skal undersøke litt ang. turboen men fikk tidligere forståelse av at de var identisk.

Du må jo gjøre som du selv ønsker, men du spurte om seriøse svar. Mitt svar er seriøst. Det jeg forbinder med en identisk motor er, blokk, drivverk og toppdeksel. Alt annet er dimmensjonert opp på bakgrunn av hvor mye effekt du tar ut.

Jeg har tidligere snakket med forhandleren i Svolvær som har gjort modifiseringen på dieselpumpen og dysene ang. turboen og effekten der, jeg fikk en forståelse av at den var identiske på begge motorene og at kapasiteten der kom når pumpen og dysene blei modifisert. Det er derfor jeg lurer på dette med intercooleren om den har for liten kapasitet, jeg har tenkt for meg selv om at man kunne bytte ut den med en universal modell med større kapasitet.

Skal og se om jeg får lekkasje søkt for å se at den er helt tett men siden den nettopp har vært overhalt så regner jeg med at det ikke skal være noen lekkasje(hadde jo vært greit hvis det var det for da var problemet løst).

• 2 år senere...

Noen flere som har prøvd dette eventuelt oppgradert en iveco 220 til 270?
Som eventuelt vet hva som er nødvendig for å gjøre dette. Er det kun snakk om dieselpumpe og dysene, eller må mer til?

Ser andre som har justert opp dysene til 260(230 er standard) uten å få noen effekt ut av dette. Og utifra logikken over blir jo dette noe av det samme, om dieselpumpa holder tritt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...