Jump to content

Lading av startbatteri på skjærgårdsjeep med landstrøm


jotto

Recommended Posts

Jeg har en skjærgårdsjeep med et batteri som både er startbatteri og forbruksbatteri. Vår typiske bruk innebærer mye start-stopp og lite kjøring over lengre distanser. Båten har plotter, ekkolodd og kjøleboks, så den trekker en del strøm når vi ligger stille. I tillegg brukes båten ganske mye.

 

Jeg ser at batterispenningen ofte er i laveste laget, så da er det vel lurt å lade det innimellom. Båtplassen min har landstrøm.

 

Trenger jeg noe annet enn en lader, en god skjøteledning og en overgang fra blå industrikontakt til vanlig Schuko-kontakt?

 

Er dette en bra lader for formålet? http://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/biltilbehor/bilbatterier-og-tilbehor/batterilader/batterilader-608065/

 

Trenger jeg å tenke på noe annet enn å strekke en kabel fra strømuttak til båten? Jeg har fått med meg at det er litt problematikk rundt tæring og sånt på egen båt og nabobåter forbundet med landstrøm. Båten har glassfiberskrog og påhengsmotor.

 

Det er hovedbryter på båten. Det burde vel ikke være noe i veien for å lade batteriet uten å koble fra polene da?

 

Link to post

Grei lader, men stiv pris til å være bare 10A.

CTEK Zafir 7A koster jo langt mindre men rekker nok fint til lading hvis du ikke trenger ekstra hurtig opplading da.

 

http://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/biltilbehor/bilbatterier-og-tilbehor/batterilader/batterilader-608061/

 

Tror ikke det er noen forskjell på MSX og Zafir egentlig, foruten at MSX har temperaturkompensering (med egen ledning/sensor) som man kanskje ikke trenger til ditt formål.

Greit med CTEK at det følger med hurtigkontakt slik at man kan ha ladeledning fast tilkoblet batteriet hele tiden og ikke trenger tilgang til polene.

 

Men du får jo en CTEK M200 15A marinelader til bare kr 1290 her da http://www.seasea.no/El/Laddare_Landström/Laddare_Inverter/LADDARE_CTEK_M200_15A_IP44

Det er jo mye for pengene for å si det mildt. Den koster ca kr 2000 hos stort sett alle andre nettbutikker.

Men den er jo egentlig ment til fastmontering i båten da den ikke har batteriklemmer som standard.

 

MSX10 var jo rimelig her http://m.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=42071463

 

Rimelig 8A alternativ fra Biltema med IP68 kapslingsklasse http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Batterilader-IP68-12-V-8-A-2000037612/

 

Enda rimeligere 8A, men bare IP20 kapslingsklasse http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Batterilader-12-V-8-A-2000031643/

 

Rimelig 15A lader hvis man har det travelt. Men den er jo hverken kompakt eller vanntett http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Batterilader-12-V-15-A-med-booster-2000031644/

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Enige med de andre her, super lader som vil gjøre jobben. Og blybatterier har jo denne leie egenskapen at de egentlig ikke tåler å bli brukt, de trives best fulladet til enhver tid, så jeg ville brukt denne laderen flittig. Ellers er det en god ide å ha et eget forbruksbatteri, slik at man ikke risikerer å stå uten startstrøm etter et par døgns landligge. Et lite "elektronisk" strømaggregat kan også være lurt å ta med.

Redigert av perpedersen (see edit history)
Link to post

Teknikken innvendig er nok ganske lik, så det funker nok fint uansett.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Har selv CTEK M200, men har også hatt en annen CTEK 7000 som tok kvelden.

Men det er jo mange år siden da  :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...