jotto Startet 24.Juli.2016 Del på Facebook Startet 24.Juli.2016 Jeg har en skjærgårdsjeep med et batteri som både er startbatteri og forbruksbatteri. Vår typiske bruk innebærer mye start-stopp og lite kjøring over lengre distanser. Båten har plotter, ekkolodd og kjøleboks, så den trekker en del strøm når vi ligger stille. I tillegg brukes båten ganske mye. Jeg ser at batterispenningen ofte er i laveste laget, så da er det vel lurt å lade det innimellom. Båtplassen min har landstrøm. Trenger jeg noe annet enn en lader, en god skjøteledning og en overgang fra blå industrikontakt til vanlig Schuko-kontakt? Er dette en bra lader for formålet? http://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/biltilbehor/bilbatterier-og-tilbehor/batterilader/batterilader-608065/ Trenger jeg å tenke på noe annet enn å strekke en kabel fra strømuttak til båten? Jeg har fått med meg at det er litt problematikk rundt tæring og sånt på egen båt og nabobåter forbundet med landstrøm. Båten har glassfiberskrog og påhengsmotor. Det er hovedbryter på båten. Det burde vel ikke være noe i veien for å lade batteriet uten å koble fra polene da? Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 24.Juli.2016 Del på Facebook Svart 24.Juli.2016 Kjør på, god utestrømledning, hovedstrøm av/på er litt ett fett, gjem ladern inne sammen med batteriet. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 24.Juli.2016 Del på Facebook Svart 24.Juli.2016 Kjempelader. Den er mer enn nok. Lykke til. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Teerex Svart 24.Juli.2016 Del på Facebook Svart 24.Juli.2016 (redigert) Grei lader, men stiv pris til å være bare 10A. CTEK Zafir 7A koster jo langt mindre men rekker nok fint til lading hvis du ikke trenger ekstra hurtig opplading da. http://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/biltilbehor/bilbatterier-og-tilbehor/batterilader/batterilader-608061/ Tror ikke det er noen forskjell på MSX og Zafir egentlig, foruten at MSX har temperaturkompensering (med egen ledning/sensor) som man kanskje ikke trenger til ditt formål. Greit med CTEK at det følger med hurtigkontakt slik at man kan ha ladeledning fast tilkoblet batteriet hele tiden og ikke trenger tilgang til polene. Men du får jo en CTEK M200 15A marinelader til bare kr 1290 her da http://www.seasea.no/El/Laddare_Landström/Laddare_Inverter/LADDARE_CTEK_M200_15A_IP44 Det er jo mye for pengene for å si det mildt. Den koster ca kr 2000 hos stort sett alle andre nettbutikker. Men den er jo egentlig ment til fastmontering i båten da den ikke har batteriklemmer som standard. MSX10 var jo rimelig her http://m.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=42071463 Rimelig 8A alternativ fra Biltema med IP68 kapslingsklasse http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Batterilader-IP68-12-V-8-A-2000037612/ Enda rimeligere 8A, men bare IP20 kapslingsklasse http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Batterilader-12-V-8-A-2000031643/ Rimelig 15A lader hvis man har det travelt. Men den er jo hverken kompakt eller vanntett http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Batterilader-12-V-15-A-med-booster-2000031644/ Redigert 24.Juli.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
perpedersen Svart 24.Juli.2016 Del på Facebook Svart 24.Juli.2016 (redigert) Enige med de andre her, super lader som vil gjøre jobben. Og blybatterier har jo denne leie egenskapen at de egentlig ikke tåler å bli brukt, de trives best fulladet til enhver tid, så jeg ville brukt denne laderen flittig. Ellers er det en god ide å ha et eget forbruksbatteri, slik at man ikke risikerer å stå uten startstrøm etter et par døgns landligge. Et lite "elektronisk" strømaggregat kan også være lurt å ta med. Redigert 24.Juli.2016 av perpedersen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 25.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2016 Biltema har noen billigere alternativer ja. De har jo også en 25A-utgave. Jeg har sett at mange her er skeptisk til Biltema-laderne, men de er kanskje ok? Det er jo ikke rocket science å lade blybatterier. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 25.Juli.2016 Del på Facebook Svart 25.Juli.2016 Teknikken innvendig er nok ganske lik, så det funker nok fint uansett. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
andersb Svart 25.Juli.2016 Del på Facebook Svart 25.Juli.2016 Tok akkuratt 2 kokte batterier ut av RIB her nå, så kjøp en c-tek, uten tvil de jeg har best erfaring med. Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 25.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2016 Tok akkuratt 2 kokte batterier ut av RIB her nå, så kjøp en c-tek, uten tvil de jeg har best erfaring med. Hva har du ladet dem med da? Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 25.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2016 Det ble Ctek M200 fra seasea. Takk for tips, teerex :) Det gjør ingenting at det ikke er batteriklemmer på den. Jeg kommer nok til å lage meg en hurtigkobling med EC5 eller en annen passelig kontakt på utsiden av batteriboksen uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 25.Juli.2016 Del på Facebook Svart 25.Juli.2016 Har selv CTEK M200, men har også hatt en annen CTEK 7000 som tok kvelden. Men det er jo mange år siden da Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
arosnes Svart 26.Juli.2016 Del på Facebook Svart 26.Juli.2016 Har brukt ca 800 kr på et 25w solpanel med regulator, for å slippe å styre med landstrøm (se egen tråd) Har montert en sånn ctek lader også, men fant ut at jeg stort sett ikke gadd å koble til landkabel. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.