Jump to content

Få gang på eldre påhengsmotor (hjelp! jeg har ikke peiling!)

in93

Recommended Posts

Hei! Er ei jente med null kunnskap innenfor dette men vil jerne ha gang i jolla vi har på hytta fra barndommen av. Foreldrene mine har gitt meg grønnt lys til å gjøre hva jeg vil, men gidder ikke være en del av det(får hjel av samboer til å løfte og bære). Det er ei rød, plastikk jolle, den er jo grei nok å bare hive på sjøen(jeg burde vel male den med sånn "anti alge greier" men det gidder jeg ikke..). Men påhengsmotoren er en annen historie. Den har stått tørt i naustet i ca 10 år nå(mer eller mindre) og har ikke peiling på hva som må gjøres med den. Lurer på om et er mye jobb? Den er jo tung, og må feste den på båten mens den er i vannet, da jolla bare står lent inntil en fjellvegg rett med sjøen, har  ikke noen tilhenger å sette den på. 

Har dere noen tips? Er dette noe kjempe vanskelig som en 22 årig jente som aldri har vert borti noen motor ikke får til?

Hjelp!

Redigert av in93 (see edit history)

Sleng ut noen bilder av båt og motor!

Motoren bør du testkjøre på land først.

Men husk at den må stå i vann før du starter den.

Små motorer, typ 4-6 hk,kan settes oppi plast renovasjonsdunk. Eller du kan feste den på noe annet og sette den nedi en stor tønne/ balje.

Dog kan du selvfølgelig sjøsette jolla og hekte på motoren og starte opp.

Du trenger ny bensin og olje til bensinen, dersom det er en eldre motor.

-derfor er det viktig at du legger ut info om motor. Eldre motorer skal ha innblandet olje i bensinen. Nyere motorer skal ikke...

Når du starter, skal det komme en stråle av vann ut fra stammen bak på motor. Da får den kjøling.

Vær snill med den i begynnelsen, siden den har stått en stund..,

Ta med årer.

anti alge = bunnstoff. Trengs ikke om dere drar jolla på land etter bruk eller den bare ligger ute i kort tid. 

Best å hekte på motoren og feste denne før jolla kommer på vannet. 

<Har den stått i 10 år kan den være litt vrien å få start på, bensin som dunster vekk kan legge igjen gugge. Lønner seg nok å tappe av tanken og fylle på ny bensin iallefall.

noen bilder av båt og motor hadde hjulpet 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Bunnstoff er nok å anbefale hvis båten skal ligge utpå et par uker eller mer. Jeg har en liten rib uten bunnstoff, det gror ganske godt på et par uker nå på sommeren! Men hvis båten din er lett å ta opp går det fort å skure av det som er av groe. Spørsmålet blir jo hvor mange ganger du må skure bunn før du hadde spart på å stoffe båten :wink:

Hvis motoren lar seg dreie rundt med startsnoren, er det temmelig sikkert at den er OK. Sitter den fast, skyldes det antagelig korrosjon i sylinder/stempel, Det er ikke noe en jente 22 "uten peiling" kan gjøre noe med, og det er vel tvilsomt om det vil lønne seg å få et verksted til å overhale den, med dagens sinnsyke timepriser. Men man kan jo spørre rundt, og ev. få en fast pris på jobben. Impeller må antagelig også skiftes, etter så lenge på land uten vann.

Redigert av perpedersen (see edit history)

Det jeg ville gjort er å ta ut tenplugg(er), sprayet inn i sylinder(e) med 5-56 og dratt i startsnoren noen ganger, satt på plass plugg(er) og byttet ut eller fylt på ny bensin i bensintank i første omgang. Så satt den i en tønne/dunk med vann og forsøkt å starte motoren. Starter den, ville jeg sjekket at den får kjøling ved at det er kontrollstråle. Når motoren skal kjøres i dunk med vann må nivået med vann være over kavitasjonsplaten (plate over propell).

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...