in93 Startet 24.Juli.2016 Link til dette innlegget Startet 24.Juli.2016 (redigert) Hei! Er ei jente med null kunnskap innenfor dette men vil jerne ha gang i jolla vi har på hytta fra barndommen av. Foreldrene mine har gitt meg grønnt lys til å gjøre hva jeg vil, men gidder ikke være en del av det(får hjel av samboer til å løfte og bære). Det er ei rød, plastikk jolle, den er jo grei nok å bare hive på sjøen(jeg burde vel male den med sånn "anti alge greier" men det gidder jeg ikke..). Men påhengsmotoren er en annen historie. Den har stått tørt i naustet i ca 10 år nå(mer eller mindre) og har ikke peiling på hva som må gjøres med den. Lurer på om et er mye jobb? Den er jo tung, og må feste den på båten mens den er i vannet, da jolla bare står lent inntil en fjellvegg rett med sjøen, har ikke noen tilhenger å sette den på. Har dere noen tips? Er dette noe kjempe vanskelig som en 22 årig jente som aldri har vert borti noen motor ikke får til? Hjelp! Redigert 24.Juli.2016 av in93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 24.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2016 Sleng ut noen bilder av båt og motor! Motoren bør du testkjøre på land først. Men husk at den må stå i vann før du starter den. Små motorer, typ 4-6 hk,kan settes oppi plast renovasjonsdunk. Eller du kan feste den på noe annet og sette den nedi en stor tønne/ balje. Dog kan du selvfølgelig sjøsette jolla og hekte på motoren og starte opp. Du trenger ny bensin og olje til bensinen, dersom det er en eldre motor. -derfor er det viktig at du legger ut info om motor. Eldre motorer skal ha innblandet olje i bensinen. Nyere motorer skal ikke... Når du starter, skal det komme en stråle av vann ut fra stammen bak på motor. Da får den kjøling. Vær snill med den i begynnelsen, siden den har stått en stund.., Ta med årer. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 24.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2016 anti alge = bunnstoff. Trengs ikke om dere drar jolla på land etter bruk eller den bare ligger ute i kort tid. Best å hekte på motoren og feste denne før jolla kommer på vannet. <Har den stått i 10 år kan den være litt vrien å få start på, bensin som dunster vekk kan legge igjen gugge. Lønner seg nok å tappe av tanken og fylle på ny bensin iallefall. noen bilder av båt og motor hadde hjulpet Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Hakkannen Svart 24.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2016 Bunnstoff er nok å anbefale hvis båten skal ligge utpå et par uker eller mer. Jeg har en liten rib uten bunnstoff, det gror ganske godt på et par uker nå på sommeren! Men hvis båten din er lett å ta opp går det fort å skure av det som er av groe. Spørsmålet blir jo hvor mange ganger du må skure bunn før du hadde spart på å stoffe båten Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 24.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2016 -dette er vel en hyttebåt, så med mindre det er etablert brygge eller et utfar der, så blir det like greit å dra den på land. Glem bunnstoff om den ikke skal ligge flere uker på vannet.. Sitér dette innlegget Link to post
perpedersen Svart 24.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2016 (redigert) Hvis motoren lar seg dreie rundt med startsnoren, er det temmelig sikkert at den er OK. Sitter den fast, skyldes det antagelig korrosjon i sylinder/stempel, Det er ikke noe en jente 22 "uten peiling" kan gjøre noe med, og det er vel tvilsomt om det vil lønne seg å få et verksted til å overhale den, med dagens sinnsyke timepriser. Men man kan jo spørre rundt, og ev. få en fast pris på jobben. Impeller må antagelig også skiftes, etter så lenge på land uten vann. Redigert 24.Juli.2016 av perpedersen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 24.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2016 Er det tilfelle at man ikke får turnet motoren, kan man skru ut pluggene og tømme en boks med rustløser i sylinderne. Om det etter noen dager har hjulpet er usikkert, men det skader ikke å prøve. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Diddn Svart 27.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2016 Det jeg ville gjort er å ta ut tenplugg(er), sprayet inn i sylinder(e) med 5-56 og dratt i startsnoren noen ganger, satt på plass plugg(er) og byttet ut eller fylt på ny bensin i bensintank i første omgang. Så satt den i en tønne/dunk med vann og forsøkt å starte motoren. Starter den, ville jeg sjekket at den får kjøling ved at det er kontrollstråle. Når motoren skal kjøres i dunk med vann må nivået med vann være over kavitasjonsplaten (plate over propell). Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.