Jump to content

Elektrifisering av snekker og andre saktegående båter

Evivar

Recommended Posts

Hei,

Vi i Elsykkelbutikken.no leker med ideen om å elektrifisere snekker, seilbåter og andre saktegående båter.

Bakgrunnen er at vi har utviklet Evivar - smart batterilading av litiumbatterier. I utgangspunktet økes levetiden til elsykkelbatteriet med 300%, men batteriet kan også "pensjoneres" til riktig tid. En båt krever, i forhold til elsykkel, lav effekt og mye energi, perfekt for et gammelt li-ion batteri. Vi ønsker å se på muligheten for å bruke brukte og nye litiumbatterier i båt.

Vi ønsker å elektrifisere snekker og andre saktegående båter, da vi ser at det er disse båtene en lettest kan hente ut fordelene med el., samtidig som at det ikke blir for mange ulemper. Slik vi ser det er fordeler med el. at en kan få ned kostnader, fjerne lukt og støy, redusere utslipp til nærmijø, samt legge grunnlaget for å danne en miljøvennlig flåte av båter.

For en snekke på rundt 22 fot ser vi for oss en luftkjølt 3 kW motor med en marsjeffekt på ca. 500 W, med en standard batteripakke på 2 kWt. Et medfølgende solcellepanel, type lite til medium, fullader batteriet mellom hver helgetur. For langturer kan et fossilaggregat installeres, for uendelig rekkevidde.

Det fins noen kommersielle løsninger for ombygning til elektrisk drift. Dessverre er prisen veldig høy. Vi har kommet frem til en meget bra pris på standardløsningen vi skisserer over, men før vi publiserer den må vi ha kontroll på en del ting som er uavklart.

Vi har mange spørsmål og har laget en liten spørreundersøkelse. Den tar ca 5 minutter å besvare. Andre kommentarer og tilbakemeldinger tar vi i denne tråden. Vi er nødt til å få inn en del svar på spørreundersøkelsen først, for å vite at vi ikke gir en pris på et standardoppsett som passer til fåtallet. Del gjerne spørreundersøkelsen med dine båtvenner, vi er ute etter tilbakemelding fra alle båteiere.

På forhånd takk for hjelp og tilbakemeldinger!

Hilsen,

Ørjan, Erik og Kristoffer,

Elsykkelbutikken.no

Flott at noen ser på dette. Det er helt klart mane som fint kan bruke en elektrisk båt. Men når det er sagt synes jeg det er lit urealistiske forventninger til hvor mye motorkraft som trenges. En ting er hva som skal til for å få en båt til å bevege seg fremover på flat hav i lav hastighet. De annen tigg er hvilken fart båteieren virkelig ønsker vil tro det blir vanskelig å selge en snekke en ikke kan gå med 7 kn som masfart med.

Så har du situasjonen hvor en skal hjem fra tur og en får kurlingen rett i mot da kreves det atskillige Kw får å få båten gjennom vannet i en fornuftig fart.

Jeg ville ikke ha montert en løsning med så lite effekt i en snekke på 22 fot.

Er ofte jeg ser det er oppgitt rekkevidde på elektiske båter i antall timer... Men, slik jeg ialefall kjenner båtbruken, så er det slik at folk gjerne har ett par faste steder de legger til på en tur. Og da er rekkevidde i nm det som er interessant. Og så er det nå slik at en snekke er ikke den raskeste båten ut på lørdags morgen, og skal en ligge på halv fart i tillegg for å få nok rekkevidde, så begynner ting nok å røyne litt på. Kan jo fort bli at det ikke tar 1-1,5 timer å komme frem, men 3...så ligger en ute på holmen noen timer , for å reise hjem 1-2 timer før "de andre" for å komme hjem i tide, og med nok strøm...

Jeg er av oppfatning at dersom en skal elektrifisere en snekke, må den ha praktisk rekkevidde ved skrogfarten, som gjerne er 7-8knop, og ikke på halvparten. Hva gjelder fart, så er snekke allerede de tregeste, sammen med seilbåter, som gjerne gjør samme fart med seil, i god vind.

For min del, er den typiske strekningen jeg går 6-7nm hver vei, og det gjør jeg på 15 min i marsjfart, og foreløpig tror jeg det er en stund til det lar seg gjøre med batterier, selv om det hadde vært behagelig.

TA

Standard batteripakke på 2kWt, og marsj effektuttak på 500W. Eh, dette blir teoretisk 4 timer, sant. Egentlig mindre, da batteriene ikke kan tømmes, iallfall ikke uten å ta skade..

Når en regner seg frem til denne pakken, hva regner man med er effektbehovet for å drive ei snekke i 7 knop? Er det testet og beregnet, eller antar man løselig at 500Watt må være passe?

Jeg ville hatt en batteribank med dobbel kapasitet av hva jeg normalt sett trenger, for å ha reserver til kulingen nevnt av Bårdp. Ikke sikkert det er nok heller. Hva er effektbehovet i 7 knop, motstrøms og i motvind?

Jeg har sett på oppsett for f eks arbeidsbåter til oppdrettsnæringen , med dto effektbehov og batterikapasitet.  Selv med f eks en maks effekt på 10 hk og ønsket driftstid på 50% effekt vil en batteribank bli meget plasskrevende.... Og så må en velge rett batteri i forhold til forventet bruk/utladningskurve...  

Litiums batterier er i allefall ikke optimalt for en slik drift. En må kunne dyputlade ved behov og det blir litt vanskelig med litiums batterier.   På f eks bilfergen "AMPERE" ble det brukt AGM fordi det passet best bruken og driftsprofilen som en slik båt måtte ha...... 

Polar 17 Bowrider Prototype

Skibsplast 660 TDI 2.8

Gi meg et fast punkt, og jeg skal flytte jorden !! Arkimedes

Forøvrig, spennende prosjekt med en Nidelv 24 med el-motor. 

https://youtu.be/XAWPt3SErbQ

https://youtu.be/Y42woqmaXbc

https://youtu.be/JBmksVl40Gg

Jeg utelukker ikke at neste motor i min Nidelv 24 kan være elektrisk, men som flere andre er inne på, det som avgjør dette er fart og aksjonsradius. Jeg vil ha en motor som går minst like fort som den jeg har, det vil si marsjfart på 5-6 knop, og som gjør at jeg kan dra lange strekk - det meste jeg har kjørt non-stop hittil er 13 timer i strekk. 

Et annet punkt er ladingen: Den må kunne utføres i en vanlig gjestehavn med strømmen som er tilgjengelig der - uten at det kneler anlegget - i tillegg til kombinasjonen med solcellepanel.

Guest Avmønstret#

Litt håpløst med en spørreundersøkelse som oppgir avstander i kilometer, ikke nautiske mil... :giggle:

Enig, her må jeg sette meg ned og regne om i spørmål nr 2, det kan være nok til at man ikke gidder. 

Og samtidig var resten av spørsmålene rettet mot snekker konkret. Og det er jo litt rart da det i praksis vel er seilbåter som er mest egnet til en slik konvertering. 

Har hatt snekke selv og ville jo aldri, frivillig, byttet til noe med rekkeviddebegrensninger når man kan ha en 20ltr kanne diesel ombord og få x timer mer for motor om det trengs. Men med en mindre seilbåt ville jeg absolutt sett på muligheten om det var aktuelt med motorskifte. 

Også rart å bli spurt om hvor mange hk jeg tror en snekke trenger, det må de finne ut selv syns jeg. Flere her på BP som er kapable til å regne det ut, men det er jo "kun" et regnestykke som kan gjøres ganske presis. Hva flere båteiere tror om det ville jeg ikke brukt som grunnlag for å faktisk beregne motorstyrke. 

Spørsmålet om batteritype er også alt for avansert å svare på. Dette bør den proffesjonelle part vite, blir nervøs om jeg blir spurt... da stoler jeg plutselig ikke på de som skal sitte med kompetansen. 

--------------

Så mitt tips:

- Gjør om til nm i stedet for km. Tror ikke det er mange som sitter og regner km på sjøen. Ikke noe stort problem med irriterende nok til at enkelte sikkert ikke gidder å svare. 

- Ikke spør om ting dere bør vite selv (hvor mange hk trenger en snekke, hvilken batteriteknologi), det virker useriøst. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)

Enig, her må jeg sette meg ned og regne om i spørmål nr 2, det kan være nok til at man ikke gidder. 

Og samtidig var resten av spørsmålene rettet mot snekker konkret. Og det er jo litt rart da det i praksis vel er seilbåter som er mest egnet til en slik konvertering. 

Har hatt snekke selv og ville jo aldri, frivillig, byttet til noe med rekkeviddebegrensninger når man kan ha en 20ltr kanne diesel ombord og få x timer mer for motor om det trengs. Men med en mindre seilbåt ville jeg absolutt sett på muligheten om det var aktuelt med motorskifte. 

Også rart å bli spurt om hvor mange hk jeg tror en snekke trenger, det må de finne ut selv syns jeg. Flere her på BP som er kapable til å regne det ut, men det er jo "kun" et regnestykke som kan gjøres ganske presis. Hva flere båteiere tror om det ville jeg ikke brukt som grunnlag for å faktisk beregne motorstyrke. 

Spørsmålet om batteritype er også alt for avansert å svare på. Dette bør den proffesjonelle part vite, blir nervøs om jeg blir spurt... da stoler jeg plutselig ikke på de som skal sitte med kompetansen. 

--------------

Så mitt tips:

- Gjør om til nm i stedet for km. Tror ikke det er mange som sitter og regner km på sjøen. Ikke noe stort problem med irriterende nok til at enkelte sikkert ikke gidder å svare. 

- Ikke spør om ting dere bør vite selv (hvor mange hk trenger en snekke, hvilken batteriteknologi), det virker useriøst. 

Hei og takk for tilbakemeldinger, Pinkvin! 

- Ja, dumt å ikkje gjera om til nm. Dette var i utgangspunktet meininga, men vart gløymd i farten. Har no lagt inn både km og nm. 

-  Når det kjem til batteri og effektbehov er dette noko vi har god kunnskap om, men er samstundes interessert i å høyra kva andre trur. For batteri er det mange myter ute og går og det er derfor spennande å sjå kva batteri folk favoriserer. Når det kjem til effekt for å drive Nidelv 24 har vi det inntrykket av at folk overvurderer effektbehovet, og vil undersøke dette i undersøkinga. 

Ørjan, Elsykkelbutikken 

Har drevet og regnet litt på en elektrisk sjark på 33 fot. Der er ikke vekten av batteriene noe stort problem da de ellers ville ha 2-3t med betong i skutebunnen i tilegg til en tung dieselmotor. En skulle tro en slik båt som kun brukes til dagsturer det vil si at den går ut 0600 om morgener sår så å kjøre et par timer ligge og fiske i 6-7t kjøre tilbake og legge til kai for ladding til neste dag. Et driftsmønster som krever at den klarer ca 5t marsfart 8t med lav belastning. En slik båt må ha omentrent 60 Kw makseffekt og trenger omentrent 25 Kw for å oppnå akseptabel marsfart. Men når jeg regner på dette får jeg jo en batteribank som vil koste mer en dieselutgiftene en slik båt har på 10 års drift. Og en må ha et heftig landstrømsanlegg for å klare å lade den opp på 10-12t. Økonomisk blir dette totalt ujennomførbart.

Er red regnestykket for en snekke til hobby bruk vil komme enda verre ut.

Guest Avmønstret#

Ser for meg at seilbåter i størrelsen 22-30ish fot er et mer reelt marked. Seilbåter har motor nr 2 allerede, seilene. De fleste seilere ønsker å seile mer, selv de som nesten bare går for motor, og det å ha en motor med begrenset rekkevidde vil være en positiv drivkraft for mange, ikke negativ. 

For det andre har seilbåteiere i alle år vært lengre fremme i forhold til bruk av solceller og vindmøller osv for å fange strøm og det er mye mer vanlig med slikt på seilbåter. Motorbåteiere er jo ofte veldig forfengelige og vil ikke ha "denslags" på båten sin, eller i nød bære ut løse og myke solceller til å legge på dekk i uthavn for å ha strøm til isbitmaskinen ;-) Følgelig må motorbåter i større grad ha ladepunkt med god effekt på land. En seilbåt med solceller/vindmølle og vanlig landstrøm vil vel normalt fint lade opp banken i løpet av en uke i bås? 

Mao så har mange seilbåter allerede et bedre utgangspunkt, de har motor nr. 2. De har ofte solceller og/eller vindmølle eller en toleranse for å ha det. Da har vi også mulighet for å få ladet opp en batteribank mens båten ligger i havn mellom bruk, evt supplere under bruk. 

-------------

Vår forrige seilbåt var en velseilende 31 foter med 15 hk Yanmar diesel. Den hadde vært perfekt å konvertere til el-drift om motoren gikk føyka. Den seilte såpass bra at en heiste seil i relativt lite vind og seilte like fort som man gikk for motor. Dvs at bruksmønsteret for motor i all hovedsak var inn og ut av havn. 

Vår nåværede seilbåt er 39 fot og mindre velseilende og vi trenger de 49 dieselhestene både ofte og mye. Den ser jeg ikke for meg at kan elektrifiseres på noen fornuftig måte. 

Litt håpløst med en spørreundersøkelse som oppgir avstander i kilometer, ikke nautiske mil... :giggle:

Vet jeg banner i kirka nå.

Men det var deilig. Jeg har en drøm om av vi går over til det metriske system også på havet. Vi er bare sære der vi tviholder på eldgamle målenheter som ikke betyr noe for noen andre enn oss selv.

Men det var deilig. Jeg har en drøm om av vi går over til det metriske system også på havet. Vi er bare sære der vi tviholder på eldgamle målenheter som ikke betyr noe for noen andre enn oss selv.

Selv om det er litt på siden av emnet i tråden, må jeg si at jeg er uenig. De av oss som bruker papirkart og ikke har fancy navigasjonsverktøy som linjal og passer, måler nautiske mil mye enklere enn km, med en god gammeldags fyrstikkeske.

Men la oss komme oss tilbake til elektrisk framdrift ...

Har drevet og regnet litt på en elektrisk sjark på 33 fot. Der er ikke vekten av batteriene noe stort problem da de ellers ville ha 2-3t med betong i skutebunnen i tilegg til en tung dieselmotor. En skulle tro en slik båt som kun brukes til dagsturer det vil si at den går ut 0600 om morgener sår så å kjøre et par timer ligge og fiske i 6-7t kjøre tilbake og legge til kai for ladding til neste dag. Et driftsmønster som krever at den klarer ca 5t marsfart 8t med lav belastning. En slik båt må ha omentrent 60 Kw makseffekt og trenger omentrent 25 Kw for å oppnå akseptabel marsfart. Men når jeg regner på dette får jeg jo en batteribank som vil koste mer en dieselutgiftene en slik båt har på 10 års drift. Og en må ha et heftig landstrømsanlegg for å klare å lade den opp på 10-12t. Økonomisk blir dette totalt ujennomførbart.

Er red regnestykket for en snekke til hobby bruk vil komme enda verre ut.

ser ut som at du har tilsvarende tall som her:

http://www.tu.no/artikler/dette-er-norges-forste-fiskebat-med-elmotor/196936

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Det er ikke tviholding men direkte avledet av gradesystemet for navigasjon (og måling av vinkler samt jordens omkrets). 1Nm = 1 breddeminutt, mao er feks avstanden mellom ekvator og polpunktet = 90gr x 60min x 1Nm. Med en passer måler du kjapt avstander i kartet i Nm ut fra breddegradene på siden av kartet.

Interessant prosjekt! men dere bør nok gjøre noe mer research på behovet for en båt. Generelt sett undervurderer dere effekt- og kapasitetsbehovet. Det virker heller ikke særig gjennomtenkt mht. priser på aggregat, drivlinje, solcellepaneler samt det totale strømregnskap. Det blir mye solcellepaneler hvis man skulle være uavhengig av landstrøm. Andre fordeler enn det dere har nevnt er plassbesparelse og fleksibilitet mht. stuing av batterier.

Vil anbefale å begynne med å analysere aktørene som allrede er i markedet, finnes mye forskjellig.

Jeg er enig med hva mange sier her: Det ser ut som om dere kraftig undervurderer effektbehovet til en snekke som f.eks Nidelv 24.

En typisk Nidelv 24 vil gjøre rundt 6 knop toppfart med en 27hk dieselmotor. Hvordan båten skal kunne marjse i 5 knop med 500W er ett komplett og totalt mysterium for meg.
Husk også på at motoren må ha en kraftreserve stor nok til å kunne opprettholde marsjfart under dårlige værforhold. Det er ikke sikkert at fjorden er like blank og fin på turen hjem som den var på turen ut. Selv om motoren dere skisserer kanskje kan drive båten i en akseptabel fart for en liten kosetur ut i blankstilla (kanskje 3-3,5 knop gjetter jeg?) så risikerer man at det ikke er nok krefter i motoren til at man klarer å holde styrefart hvis det blåser opp på turen hjem.
For lite krefter blir rett og slett ett sikkerhetsspørsmål, og på det punktet inngår jeg ingen kompromisser i båten min.

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Guest Avmønstret#

Og derfor også er seilbåter bedre egnet for konvertering. Vind er løsningen for fremdrift, ikke problemet.

Og seilfolk er vel egentlig litt oftere miljøorientert og har mer motivasjon til å konvertere?

Som tidligere snekkeeier var teoretisk uendelig rekkevidde svært forlokkende med seilbåt. Pluss den økte sikkerheten en har med to fremdriftsystemer.

Tror jeg ville tatt en markedsanalyse, det er sikkert gjort tidligere også.

Hei og takk for tilbakemeldinger, Pinkvin! 

- Ja, dumt å ikkje gjera om til nm. Dette var i utgangspunktet meininga, men vart gløymd i farten. Har no lagt inn både km og nm. 

-  Når det kjem til batteri og effektbehov er dette noko vi har god kunnskap om, men er samstundes interessert i å høyra kva andre trur. For batteri er det mange myter ute og går og det er derfor spennande å sjå kva batteri folk favoriserer. Når det kjem til effekt for å drive Nidelv 24 har vi det inntrykket av at folk overvurderer effektbehovet, og vil undersøke dette i undersøkinga. 

Ørjan, Elsykkelbutikken 

Pass på å ikke falle i hubris-fella, Ørjan. Effektbehov kan relativt lett regnes ut, men det er ytterst naivt å overføre kalkulasjoner for blikkstille vann, polert skrog og ren propell til hva en virkelig båt i den virkelige verden kan trenge. Practical boat owner viste i test at en propell med rur på kan trenge opptil 40% mer effekt for å oppnå samme hastighet som en ren propell. Men, ja, i teorien trengs det ikke mange watt for å drive et deplasementskrog.

Jeg støtter pinkvin i at seilbåter nok er mer aktuelle kandidater da deres motorbruk kan falle sammen med vindstille og havblikk.

Har el-lastesykkel selv og er knakende godt fornøyd med det. Så godt at jeg har solgt bilen! Likevel er jeg glad for at jeg tross alt kan bruke pedalene om jeg går tom, eller ta bussen for den saks skyld. Når man er på sjøen er man prisgitt vind og bølger og vil måtte trenge mer enn den teoretisk kalkulerte effekten.

Jeg ville ikke likt å være i snekka som går ut på en vakker formiddag, feilberegner været, stanger mot motvind og sjø og går tom uten noen form for backup.

Den Nidelv-snekka jeg linket til tidligere har en 18 HK elmotor med batteripakke på 650 AH. Fart ca. 4 knop. Kapasitet rundt 6 timer i denne farten, men han hadde en feil propell og skulle bytte for å få mer effekt. Kostet rundt 48.000 hvis jeg husker riktig.  For lite for meg, men hvem vet hva som har skjedd om noen år?

For et par år siden sendte jeg forøvrig en epost til Bukh, som har en hybridmotor elektrisk/diesel. Den kom på 144.000 - over 100.000 mer enn jeg ga for Nidelven min...  :smiley: 

Hadde forøvrig en epost-utveksling både med eieren av denne snekka og motorleverandøren. Sistenevnte mente nettiopp at det var vanskelig å beregne kjørelengden. 

Jeg tar friheten med å nevne noen eksempler fra ham: 

Med en batteripakke på 300 Ah-48 Volt vil du ha tilgjengelig opp til ca 8-14 kWh avhengig av pådrag, og batteritype. 

4 kW tre timer i strekk vil være mulig. Eller 2 kW 7 timer i strekk.

Hvis du har brukt opp 10 kWh, så vil det gå 7 timer med en 1500 Watt lader for å lade opp. 

Solcellepanel kan også monteres for å hjelpe på med lading.
Redigert av Pequod (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...