MarexSuncab_FD Startet 24.Juli.2016 Link til dette innlegget Startet 24.Juli.2016 Har en Yanmar 3GMD som ikke gikk da jeg satt den i gir. På tomgang gikk den veldig bra. Fikk da tips om å bytte filterene. Byttet både grovfilter og finfilter. Etter det ble begge luftet slik at frisk diesel rant ut av begge lufteskruene. Nå vil ikke motor starte. Jeg har løsnet dieselrørene inn til alle 3 sylindrene - etter tips fra Yanmar, men det kommer ikke diesel ut av de når jeg kjører startmotor. Er det noen som kan hjelpe meg å feilsøke? Hva kan være galt her? Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 24.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2016 Det skal vel komme en blanding av luft og diesel ut av dysene når du løsner de. Er siste steg i lufting hvis nødvendig. Første innfall er at du må ha fått skrudd på noe feil, pakning vridd etc, slik at du suger luft inn i systemet. Kan virke som du har noen luftlommer eller lign.? Ville tatt av filtrene og skrudd på igjen på nytt, bare for å være sikker før jeg evt går videre. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 24.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2016 Ikke for å være frekk , men da du skiftet filtrene, stengte du sikkert kranen med diesel fra tanken. Har du husket å åpne igjen? Slikt er fort gjort å glemme (egen erfaring). Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Festina_Lente Svart 24.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2016 Nok et sikkert dumt spørsmål: Hadde du olje på gummipakningene når du monterte nye filter? Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 24.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2016 Jeg har hatt lik motor. På finfilteret sitter det en lufteskrue med kobberpakning, jeg fikk lekkasje i den pakningen en gang, og da ble den tungstartet og gikk dårlig. Sitér dette innlegget Link to post
MarexSuncab_FD Svart 24.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2016 Skal se over pakningene. En nabo mente at dieselpumpen kunne være problemet ettersom det ikke kommer diesel til dysene. Hva tenker dere? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 24.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2016 En nabo mente at dieselpumpen kunne være problemet ettersom det ikke kommer diesel til dysene. Hva tenker dere? Det går an og mene, men det er jo både dyrt og vanskelig og starte med det hvis det ikke er høytrykkpumpa som er feilen. Hvis lyspæra går i taklampa kjøper jeg ny pære, ikke ny lampe. . Det blir litt feil og feilsøke bare med og bytte ut deler, ihvertfall de dyreste. Du sier det renner diesel ut av lufteskruene når du pumper. Det skal jo stråle ut diesel, altså skal det være bra trykk når du pumper. Hvis det bare renner mistenker jeg håndpumpa som også er en matepumpe som gir diesel videre til høytrykkpumpa mens motoren går. Defekt ventil i håndpumpa er en godt mulig årsak. Når lufteskrua er åpen renner det ut når du pumper, men når skrua stenges blir det trykk og en defekt tilbakeslagventil vil bare medføre at dieselen pumpes mot tanken igjen. Høytrykkpumpa klarer da bare såvidt og levere til dysene med giret i fri, men i gir blir det for lite, og motor stopper. Prøv og lufte ved finfilter en gang til. Mens du pumper skal det stråle ut diesel. Steng lufteskrue mens du pumper, og du bør kjenne at pumpa blir lett. Årsaken til det er at membran blir stående i inntrykt stilling pga trykket som nå oppstår når skrua stenges. Er pumpa like tung etter at skrua er stengt tyder mye på at en av ventilene i den er defekt. Da kommer membran i retur straks, noe som tyder på at den sender dieselen tilbake mot tanken. Da får du aldri noe overtrykk i filteret slik det skal være, og høytrykkpumpa får ikke nok diesel. Sikkert tungvindt forklart og det trenger heller ikke være feilen, men du verden hvor irriterende det må være og overhale ei høytrykkspumpe for så og oppdage at det bare var matepumpa som tullet det til. Sitér dette innlegget Link to post
MarexSuncab_FD Svart 25.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2016 Da skal jeg prove tipset fra Hegra. Vi har montert på en sånn håndpumpe som man har på påhengsmotor, for å fylle diesel i systemet. Men vi klarer ikke pumpe med håndpumpen på matepumpen. Virker som den ikke er helt i orden. Skal se over, og trolig trenger jeg mer hjelp her inne Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 25.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2016 Den matepumpen virker slik at motoren gjerne må tørnes en halv omdreining om den ikke tar ved første forsøk. Prøv det. Hvis motoren gikk før bytte av filtre er det ingen grunn til å tro at noen av pumpene brått har tatt kvelden. Det handler nok bare om å få luftet diesel-systemet. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 25.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2016 Du innleder med at motoren stoppet når du satte den i gear og derfor skiftet filtre? Med det som utgangspunkt lurer jeg på om du fant noe dritt/slam/vann når du åpnet opp? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 25.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2016 Vel, virker ikke den originale håndpumpa, så går ikke motoren. Som sagt gir matepumpa/håndpumpa drivstoff til høytrykkpumpa også etter motor er startet som er helt nødvendig. Det gjør ikke blærepumpa dere har montert. Den kan gjøre selve luftingen av systemet enklere, men erstatte matepumpa kan den altså ikke. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 25.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2016 Jeg hadde samme problemet. Motoren gikk på tomgang, men stoppet om jeg ga gass eller satte den i gear. Matepumpa var synderen hos meg. Du kan lese om det på min side home.ntebb.no/arkmarin/ velg fanen Omega36. Du har løsnet på så mange rør så du har kanskje fått en lekkasje. Om ikke belgpumpa får fram diesel skyldes nok det at den drar inn luft. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
MarexSuncab_FD Svart 26.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2016 Da jeg byttet filtrene fant jeg ingenting. De så nesten helt nye ut. Det kommer ren diesel ut an lufteskruene på begge filtrene, men kan det ha kommet luft lengre inn i systemet? Hvordan lufter jeg det ut? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 26.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2016 Hvis blærepumpa er plassert mellom tanken og det første filteret pumper du til det kommer diesel ut ved det første filteret, og så stenger du lufteskruen på dette filteret. Så ville jeg brukt originalpumpa for å lufte det andre filteret for og se om pumpa fungerer. Du kan jo pumpe med blærepumpa til det kommer diesel for så pumpe med originalpumpa for å sjekke at den fungerer. Virker den ikke kjører du motoren ørlite på starteren slik at den gjør en halv omdreining eller så og prøv igjen å pumpe. Virker den ikke da heller er jeg redd matepumpa er defekt og må repareres eller byttes da det blir umulig å få start. Virker den, så stenger du lufteskrua på det andre filteret når det kommer rein diesel ut. Så åpner du lufteskrue(r )på høytrykkpumpa og lufter den også med håndpumpa. Når det er gjort løsner du litt på ett av dyserørene på ei dyse og kjører startmotoren til det kommer diesel ut også der. Dyserørene kan ikke luftes med håndpumpa fordi høytrykkpumpa må rotere for at diesel skal komme helt frem dit. Etter dette bør motoren starte. Det letteste er vel å få tak i brukerhåndboka til motoren din. Der står det hvordan lufting gjøres, og sikkert litt om matepumpa også. Se i dokumentarkivet her på baatplassen inn under motorer. Se om ikke boka til din motor finnes der. Sitér dette innlegget Link to post
MarexSuncab_FD Svart 26.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2016 Tusen takk for all hjelp hegra. Har håndbøker nå. Regner med matepumpen må byttes i sin helhet. Snakk om ca 1.400 kr så det får jeg stå i :) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 26.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2016 Jeg byttet matepumpen for min Yanmar 4JHE som jeg ikke stolte helt på med en elektrisk matepumpe fra Biltema på noen få hundrelapper. Det har nå fungert utmerket i sikkert 5 år så langt. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
hegra Svart 26.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2016 Ok , håper du har konstatert at den er kaputt da, og ikke bare går ut ifra det jeg og noen andre her mener. (ingen bytterett på baatplassen ) Det kan jo tenkes det er andre ting også, men synes mye tyder på matepumpa, ja. Det er sikkert en sil i den matepumpa som kan tas ut og rengjøres.(se boka) Kan jo være den også som er tett, men siden du har to filter har du sikkert det ene filteret mellom tank og matepumpe. Da blir det veldig lite skitt som kommer i silen. Silen er nok mer for dem som bare har ett filter som da blir etter matepumpa. Da kan silen fort bli tett. Tar du først ut matepumpa er det normalt enkelt og åpne den. Feil som du da kan se etter er tett sil, små ventildeler som har løsnet og ligger løst inni, hull eller rift i gummimembran, defekt returfjær osv. Uansett er det vanlig og bytte hele pumpa om noe av dette er feilen. Men jeg hadde gjort som Lars og gått for ei elektrisk matepumpe. Du får jo sikkert både tre og fire for den prisen som den originale. Dessuten blir lufting en lek med ei slik. Du blir avhengig av strøm med ei elektrisk, men med litt innsikt og ofte flere batteri ombord skal det ganske mye til for at du stopper pga strømmangel. For all del, mange sverger til originalpumpe også, valget er ditt. Fortell oss gjerne hvordan det går til slutt og lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 26.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2016 På min side kan du lese om hvordan vi reparerte matepumpa. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Lars H. Svart 26.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2016 Hadde ikke matepumpen på min Yanmar sittet så inn i h¤#"&= vanskelig til, hadde jeg nok tatt den ut og lett etter problemer med den. Men egentlig fungerer jo den elektriske bedre. Ved start drøyer jeg 2sek fra jeg slår på tenningen til jeg vrir om til start. Da er jeg garantert diesel frem til høytrykkspumpen. Og som andre nevner, er det utrolig lett å lufte etter filterskift, bare slå på tenningen og høre til pumpen går jevnt. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
MarexSuncab_FD Svart 27.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2016 Da fikk vi endelig båten til å gå. Dog kun på tomgang. Pga høy sjø, turde vi ikke forsøke å sette den i gir. Litt for tung å ro ;-) Det vi gjorde var lufteprosedyren enda en gang. Først grovfilter, deretter finfilter. Så høytykkpumpen før vi tok alle dysene mens vi kjørte på startmotor. Dette gjorde susen. Vi klarte å pumpe både finfilter og inn til høytrykkspumpen med matepumpen, så da skal den vel fungere? Likevel lurer jeg litt på dette med biltema pumpen. Hvilken velger dere (artikkelnr)? Den jeg har i dag har jo et stag inn i motoren - som gjør at pumpen opererer automatisk. På en YouTube video står det at det er kritisk at dette er tett for å ikke få diesel i oljen. Jeg antar at Biltema pumpen ikke passer i original innfesting. Pleier dere å blende åpningen når dere bytte til Biltema, eller hvordan gjøres dette? @arkmarin; jeg klartke ikke å finne matepumpereperasjonen på siden din. Har du en direktelink? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 27.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2016 Regner med du bytter eventuelle kobberpakninger når du holder på med dette? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 27.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2016 Da jeg gikk over til elektrisk suge/føde pumpe, plasserte jeg den på siden av motoren et sted. Den mekaniske pumpen rørte jeg ikke. Jeg flyttet bare slangene for inn og ut fra den mekaniske pumpen over til den elektriske. Og så satte jeg en slangestump fra inn til ut på den mekaniske. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
MarexSuncab_FD Svart 27.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2016 @Lars H. - betyr det du skriver at den manuelle pumpen din fremdeles "pumper" i og med at den fremdeles er "koblet" til motoren? Det har vel i praksis ingenting å si? Hva er artikkelnummeret på den pumpen du kjøpte? Jeg ser at Biltema selger mange ulike typer og ulike kapasiteter. Jeg jeg kjøpe en for stor/svak pumpe? @Eureka: Mener du kobberpakningene til lufteskruene? I så fall nei det har jeg ikke byttet. Trodde ikke det var nødvendig. De sa i alle fall ikke noe om det på båtbutikken da jeg ba om deler. Har byttet oringen som står i filterhuset, samt en gummiskive på bunn av den gjennomsiktige koppen på grovfilteret, men that's it. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 27.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2016 Den sugepumpen jeg kjøpte, finner jeg ikke hos BT lenger, men det var en lignende den på bildet under. Her ser du forresten hvor jeg plasserte sugepumpen på min Yanmar 4JHE. Har du løsnet en kobberpakning, vil du se at den er deformert. Da har du to valg: Du kan kjøpe ny pakning (4 - 5 kroner pr. stk), eller gløde opp den gamle og montere den igjen etter avkjøling. Før glødingen tok jeg et bilde av pakningen, og det samme etterpå. På det første bildet ser en tydelig hvordan pakningen er klemt sammen med en kant ytterst der den ikke har vært i spenn. På bildet etter glødingen har det sammenklemte området helt tydelig "vokst ut" så godt som helt igjen! Så gløding har tydeligvis en effekt. Men som sagt, nye pakninger koster ikke mye, men det kan være greit å vite at gamle også kan brukes. Det er ikke alltid en er i nærheten av en butikk. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 27.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2016 Utmerket forklaring fra Lars H, men kan legge til et par detaljer. Kopperringene går harde, derfor gløder man dem ved gjenbruk for at de skal mykne og kunne forme seg og fungere som pakninger. Sjokkjøling etter gløding anbefales. Kjøp heller nye ringer. Men jeg har glødet og kjølt alle åtte ringene til dieseldysene på min motor, og alle ble tette. Går utmerket å gjøre det. Elektrisk dieselpumpe fungerer utmerket i årevis. Du må ta rede på hvilket trykk den skal levere inn til motorens høytrykkspumpe. Min amerikanske motor krever høyere trykk enn pumpene til Biltema leverer, som et eksempel. Overskytende mengde går via motorens høytrykkspumpe til tank retur (innen rimelighetens grenser). Dette avhenger også om du kjøper en 'plunger-' eller membranpumpe. Sistnevnte vil stoppe å pumpe når presatt trykk er oppnådd. Plungeren fortsetter å trykke så lenge fjær og magnet greier det, og trykket kan bli høyt. Dieselpumpen (plunger) på Hulda har gått mer enn 500 timer. Slike elektriske pumper bør i utgangspunktet ikke monteres på motoren, men på et vibrasjonsfritt sted (skrog, motorbedding, etc.) Anbefalingen når det gjelder motorens originale membran fødepumpe er å blokkere sugesiden. Da vil ikke pumpen lenger utføre noe arbeide, den 'svimer' bare rundt i sitt eget vacuum. Pumpen til Lars H bedriver luftpumping i evig sirkel. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.