Jump to content

Problemer med Yanmar 3GMD etter filterbytte - vil ikke starte


MarexSuncab_FD

Recommended Posts

Har du ikke glødet kobberpakningen/ bytter, så kan det her ligge en betydelig kilde til problem med diesel/luft.

Om du aldri har byttet, så vet du heller ikke når tidligere eier har gjort det, eller om han gløde samme pakning.. Etter hva jeg har hørt, kan du bare gløde den opp 1 gang.

 

Fikk sjøl flere ganger motorstopp på min yanmar 2gm20,selv etter dieseltank-vask ( tok den ut av båten)

Lå på fjorden, 20 minutter etter at jeg gikk fra kai, og banna over at nå var båten pakka for langhelg, så stoppet den igjen...

Fant antydninger til diesel rundt lufteskruen...,

Hmmmm Åja, bytte kobberpakning ja... Fant en ubrukt nedi kartbordet... manneskuffen... På med ny pakning, og motoren gikk så pent at det.

 

Prøvde å gløde opp kobberpakning på Zinkbolten i våres. Brukte propanbrenner til den glødet, så slapp jeg den ned i en kaserolle med kaldt vann for hurtig nedkjøling. Tja... Jeg kjøpte ny pakning i stede.

 

Min lokale yanmar-sjappe gir meg aldri alt jeg trenger, uoppfordret. Og yanmar selger en og en del, ikke komplette sett som VP. Samme med impeller. O-ringen selges for seg selv...

 

Bytt kobberpakning, og kjøp nok når du først handler. BT selger også slikt, men da gjerne i store sett...

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post

Informasjon om trykket vil stå i 'shop manual'. Du kan spørre Lars H, eller om informasjonen muligens ligger tilgjengelig i biblioteket her på baatplassen. Det var ikke noe problem for meg å finne informasjonen til min GM 6.2L fra 1985.

 

Lufteskruene behøver du vel ikke å bytte, men kun pakninger. Det du har er et klassisk luftproblem. Høytrykkspumpen og dysene er på 'trykksiden'. Her vil du se diesellekkasje. Problemet ditt er på 'sugesiden', der vil luft suges inn uten at det vil vises som lekkasje av diesel.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

Hvordan jeg fant ut om den elektriske sugepumpen passet til min motor, husker jeg ikke, jeg fant vel noe i manualen for motoren.

 

 

Angående falsk luft og pakning, skrev jeg den gang jeg hadde luftproblemer:

Hos meg fikk jeg sugd falsk luft fra toppen av skruen som holder enheten sammen pga. morken O-ring-pakning. Og husk at det er mye lettere for luft (mindre molekyler enn diesel) å komme inn i systemet enn diesel for å komme ut å vises som dieselsøl.

 

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Selv om du klarte å starte ville jeg ikke friskmeldt matepumpa hvis den bare går på tomgang. Jeg skrev tidligere at hvis den var defekt ville du ikke få start. Den påstanden trekker jeg tilbake da jeg selv hadde en motor som nesten gikk normalt til tross for defekt ventil inni pumpa. Den gikk nok fordi tanken var forholdsvis høyt plassert slik at diesel nærmest rant frem til motor av seg selv. Noe lignende hadde jo arkmarin også i sitt innlegg. Så hvis du ikke har erfaring med lufting fra før skjønner jeg godt at det kan være vanskelig og avgjøre om pumpa er defekt eller ikke. Vær også klar over at den blærepumpa du monterte også har en enkel form for tilbakeslagventil. Den kan faktisk bidra til at matepumpa igjen fungerer selv om matepumpa har en defekt ventil fordi blærepumpa også hindrer diesel og returnere mot tanken. Det avhenger av hvilken av de to ventilene i matepumpa som eventuelt er defekt. Vær obs på det om den er noe bedre nå enn før. Selv kjøpte jeg ny originalpumpe, men det var før jeg begynte å følge med på dette forumet.

For all del,  det kan jo bare være at den suger inn luft et sted også.

 

Flott bidrag fra Lars, og pumpa han henviser til mener jeg er elektrisk membranpumpe som godt kan brukes. Synes jeg husker det fra den gamle katalogen at de var omtalt som membranpumper men ikke helt sikker. I den nye er det ikke nevnt. Som Hulda allerede har nevnt er membranpumpe best på din motor.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post

Må sjekke den skruen Lars henviser til. Hos meg hadde jeg nemlig problemer med den. Det er en gummipakning i bunn av enheten, der hvor jeg løsner for å tømme ut eventuelt vann. Den pakningen var defekt. Det var ingen båtforhandlere som hadde denne pakningen. Samtlige anbefalte oss å kjøre en sånn pakning som man benytter inni hageslanger (Gardena etc). Den skal være tett, men kan se over en ekstra gang Også bytte o ringen.

Link to post

Skruen som Athene henviser til ble også luftet, men takk for innspill. Som sagt går båten på tomgang nå, men jeg har ikke fått testet den endelig pga dårlig Bergensvær.

 

Etter å ha lest alle tipsene her kommer jeg til å gjøre følgende før jeg tester mer (er dere enig, evnt noe å tilføre):

85/86/87)

1) Bytte kobberpakning på lufteskruer på begge filtrene

2) Bytte kobberpakning på skrue til høyttrykkspumpen

3) Skifte o-ring på skruen som holder grovfilteret sammen

4) Sjekke tilkoblingen på dysene (her er den kon, altså ingen kobberpakning)

5) Bytte til elektrisk drivstoffpumpe som kobles via relé(30/85/86/87) til tenning

6) Blende original matepumpe

7) Lufte systemet igjen

 

Filtrene er nye, så ingen vits å bytte dem igjen...

Link to post

Greit nok, men som Hulda nevnte : Det er området mellom tank og matepumpe som er mest utsatt for at luft kommer inn, altså på sugesiden. Området fra matepumpe og helt frem til dyser står under trykk mens motor går og det kommer ikke luft inn da. Da lekker det heller diesel. Så lekker det ikke diesel ut noe sted etter matepumpa kommer det heller ikke noe luft inn. Ihvertfall ikke mens motor går. Men forutsetningen er at matepumpa er i orden da. Jeg hadde vel byttet disse pakningene på sugesiden og prøvd en gang til før jeg kjøpte elektrisk pumpe, det bør jo være tett enten du bytter pumpa eller ei, men skjønner det kan bli mye frem og tilbake så kanskje like godt og ta det med det samme. Du trenger jo ikke pakke den ut og heller returnere den om det viser seg at originalpumpa er ok.

Link to post

Det er utrolig mange steder en kan få inn falsk luft. Der drivstoffslangene går inn på en nippel, er det viktig å bruke gode slangeklemmer.

På tynne slanger som. dieseltilførsel bruker jeg kun klemmer som på til venstre i bildet (dette var kun bilde av noen utskiftede klemmer).

De har en mye jevnere anleggsflate mot slangen.

 

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Grunnen til at jeg tenker det kan være lurt å bytte matepumpen - og nå også gå over samtlige slangeklemmer på sugesiden - er at båten stoppet for meg ved kai. Det vil si det var tilfeldigvis når jeg skulle legge fra kai en dag at jeg merket at båten ikke gikk da jeg satt den i gir. Heldigvis klarte jeg å legge til igjen ved 1000 rpm (motor gikk opp til 1000 rpm i gir, over det så stoppet den). Litt kjedelig om dette skulle skje midtfjords. Å bytte fødepumpe der høres vanskelig ut :)

Link to post

Så først nå at det er denne maskinen vi har i endel gravemaskiner. Noen er levert fra fabrikk med el.pumpe. Fordelen er jo åpenbar ; ved filterbytte fks. setter vi bare tenningen på.Så rusler man bak til motoren, og lufter i ro og mak uten annet enn å åpne på en og annen lufteskrue. Den ene maskinen vår har gått nesten 4000 timer uten problemer med el.pumpen.....

Link to post
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Hei igjen, 

 

Etter noen fine uker i Spania, er jeg nå tilbake i Norge og båten igjen. Kom nettopp fra den. Da jeg startet den i dag, kom det mye svart eksos. Antar at det kommer fordi jeg har jobbet mye og pumpet diesel litt her og der. Etter en stund på tomgang forsvant det. Jeg ville ikke prøve den utpå fjorden i dag før jeg har fått byttet samtlige kobberpakninger og o ringen som går gjennom skruen på grovfilteret. 

 

Jeg tror nok matepumpen fungerer, men har likevel kjøpe en elektrisk som jeg skal bytte. Men da jeg så på slangen som går mellom manuell matepumpe og finfilteret har denne slangen en tilkobling jeg ikke kjenner til og umiddelbart vet hvordan jeg skal bytte. Det jeg ønsker er å koble finfilter direkte i out på den elektriske pumpen. I tillegg må jeg lage en slange fra in til out på den manuelle pumpen slik at den blir en lukket sløyfe. For å kunne gjøre dette må jeg finne ut hvordan jeg skal løsne og byttet drivstoffslange på det originale opplegget. Jeg er ikke kjent med dette systemet. Det er ikke vanlig slangenippel med slangeklemme;

 

https://photos.google.com/photo/AF1QipOe2HWm1afOji4w8F121ZF9l5h3jA9TaJ0dveZe

https://photos.google.com/photo/AF1QipNMvBCcik_I5xbZ5kZCvgKZJ_n9jV0GfdmmWLE_

 

Noen tips hvordan jeg skal få erstatte dette opplegget med en elektrisk pumpe?

Link to post

Det bør vel gå greit å bytte koblingene med slangekoblinger som passer i gjengene både på filter og den gamle pumpa. nye slanger og slangeklemmer. Ta med koblinger du ønsker å bytte så ordner de det lett på et verksted/butikk som steller med slikt. Stikkord: felleskjøpet, dieselverksted som driver med gaffeltrucker osv.

  Det jeg ønsker er å koble finfilter direkte i out på den elektriske pumpen. 

 

Pumpa skal være før finfilter, eller samme plassering i rekkefølgen som den originale. Det er sikkert det du mener går jeg ut fra. Om du følger bildet til Lars tipper jeg han har ett filter mer enn det du har på din.

 

Et lite obs om du velger elektrisk pumpe : Det er ikke umulig at startnøkkelen din kobler bort andre forbrukere når den dreies til start. Det vil medføre at el-pumpa stopper mens starter kjøres. Normalt ikke noe problem da det bør være nok trykk som har bygget seg opp til å gi start, men det vil altså ikke nytte å kinne starter i 15-20 sekund om den en gang skulle være vrang da dieselen vil bli oppbrukt. Da må du slippe nøkkelen etter noen få sekunder slik at el-pumpa igjen får anledning til å bygge opp trykk mellom startforsøkene.

Kan godt hende nøkkelen din ikke bryter strømmen heller, men greit å vite at dette er en forskjell fra mekanisk pumpe til elektrisk.

 

Er den gamle pumpa i stykker kan du jo ta den av, kappe vipparmen som stikker inn i motoren med ei baufil eller vinkelsliper, og sette den på igjen bare som et lokk. Da er det ingenting i den som beveger seg og noen slanger behøves da ikke. Gjelder bare om du er sikker på om den ikke skal brukes mer.

Link to post

Kommer akkurat fra båten hvor vi har testet litt videre. I kveld byttet vi samtlige kobberpakninger, nylonpakninger og luftet igjen. Båten startet med en gang, og på tomgang går det akkurat slik den skal. Kan presse opp til ca 3600 rpm. Men når jeg setter den i gir, er det ikke like bra. For det første synes jeg at økningen i turtall er ekstremt trengt. Dernest klarer den ikke mer enn 1800 rpm. Tidligere hadde jeg godt over 3000rom, med 2600rpm som cruise. Det værste er imidlertid den svarte røyken. Det røyker så grusomt at vaktbåten på NATO basen Haakonsvern kom ut til oss. 

 

Jeg spurte et familiemedlem som lurte på om det kan være at den bare går på 2 av de 3 sylindrene. Og at den får for mye diesel. 

 

Vurderer nå å ta den til service hos Yanmar verkstedet på Bildøy her i Bergen, men tenkte jeg kunne høre litt på forumet først.

 

Forsøkte å ta en video av "feilene":

 

https://goo.gl/photos/sQ6xsYLUqggaUXQS8

 

https://goo.gl/photos/aSpG3j5qJjtaVkbB6

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...