Hafrsfjord Svart 15.August.2016 Link til dette innlegget Svart 15.August.2016 Kommer akkurat fra båten hvor vi har testet litt videre. I kveld byttet vi samtlige kobberpakninger, nylonpakninger og luftet igjen. Båten startet med en gang, og på tomgang går det akkurat slik den skal. Kan presse opp til ca 3600 rpm. Men når jeg setter den i gir, er det ikke like bra. For det første synes jeg at økningen i turtall er ekstremt trengt. Dernest klarer den ikke mer enn 1800 rpm. ....................................... . Forsøkte å ta en video av "feilene": https://goo.gl/photos/sQ6xsYLUqggaUXQS8 https://goo.gl/photos/aSpG3j5qJjtaVkbB6 Siden du får fullt turtall når den står i fri, men mye mindre når du setter den i gir.......Du er HELT sikker på at du ikke har tau eller lignende i propellen? Har du sjekket? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 15.August.2016 Link til dette innlegget Svart 15.August.2016 Nei sånn skal det ikke være. Sikker på at akslingen løper fritt? Og at luftfilteret ikke er tett? Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 15.August.2016 Link til dette innlegget Svart 15.August.2016 Minner meg om den gangen jeg fikk en tykk blastduk i propellen. Gikk trått og røyk voldsomt, trodde motoren hadde gått dukken, til jeg filk dykket ned å sett hva det var. Klarer du tørne akslingen for hånd? Sitér dette innlegget Link to post
MarexSuncab_FD Svart 15.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2016 Luftfilteret er nytt. Har hatt actionkamera nede under vann, men så ikke så mye. Skal forsøke i morgen på nytt om det kan være noe. Skal akslingen kunne roteres for hånd i fri? Kan dere med et godt øre høre om den går på samtlige 3 sylindre? Sitér dette innlegget Link to post
Capt.Yorgoz Svart 15.August.2016 Link til dette innlegget Svart 15.August.2016 Kjenner igjen samme lyden som min 3gmd har. Virker som den går bra. Men det er vanskelig å avgjøre over telefonhøytalere ? hvis den mangler en sylinder vil jeg tro den skulle vibrere en del. Min ryker en del når jeg kjører den over 2500rpm men dette gir seg etter en stund. Det ryker enormt mye hos deg! Jeg fikk lekkasje på matepumpen min klippet av røret å satte diesel tilførselen direkte på røret inn til finfilteret. Merket ikke noe forskjell ved verken gange eller lufting. Men hos meg er dieseltanken plassert 0,75 meter ca over motoren. Det hjelper ? Er blandingssskruen og gassskruven foreglet enda? Kan disse være justert på? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 15.August.2016 Link til dette innlegget Svart 15.August.2016 En aksling skal vel helst kunne roteres for hånd i fri ja. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 16.August.2016 Link til dette innlegget Svart 16.August.2016 Om du lurer på om den går på alle tre kan du løse en og en dysemutter mens motoren går på tomgang. Om den ikke reagerer på en av sylindrene når du løsner, så er ikke denne helt med. Enkelt og greit. Men du burde merket det på gangen om den bare går på to da... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
MarexSuncab_FD Svart 16.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2016 Jeg tittet i dag på propell, og den ser grodd ut, men ingenting henger fast. Kunne fint rotere akslingen når motor står i fri. Skal få lagt ut videoer når jeg kommer meg hjem fra jobb Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 16.August.2016 Link til dette innlegget Svart 16.August.2016 Så ikke helt bra ut dette, og det kan vel ikke ha noe med fødepumpa å gjøre for drivstoff er det vist nok av i følge røyken. Jeg hadde min gamle båt utpå i 2 år en gang og da var propell så full i rur at jeg mistet 500 omdr. og masse røyk. Men din ser ut til å ryke mye allerede på lavt turtall. Har du peilet olja i det siste? Kan jo være du har alt for mye på den hvis det har lekket inn sjøvann eller diesel. Kan det være giret? Du kunne jo løsnet aksling fra giret og sett om den ryker like mye og går tungt, når du da kobler giret inn uten aksling. Løse motorfester ? Skyvekraften fra aksling skyver motoren skeiv og setter aksling i bend og blir dermed tung og dreie rundt. I grunnen har jeg ikke så stor tro på noe av det jeg nevner, men det er greit å utelukke slike ting før du leverer den på verksted i hvert fall. Sitér dette innlegget Link to post
MarexSuncab_FD Svart 16.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2016 Sånn ser det ut under båten/propell: https://goo.gl/photos/oReDFPPNJCUznEME7 Egentlig ikke så gale synes jeg, i alle fall ikke slik at det skal ryke pga groing. Eller? Motorfestene ser veldig fine ut. Sitér dette innlegget Link to post
MarexSuncab_FD Svart 17.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2016 Tenker jeg skal ut å skrapte av propell i dag (om jeg får det til fra land). Men erfarne båtfolk, ser den så ille ut at dere tror dette kan være forklaringen på mine problemer? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.August.2016 Link til dette innlegget Svart 17.August.2016 Svart farge på eksosen er til vanlig synonymt med for lite luft i forhold til mengde diesel i sylinderen. Altså for 'fet' blanding. Uansett hvor hard jeg laster motoren på Hulda vil jeg ikke få svart røyk, rett og slett fordi systemet er korrekt (pumper, dyser, kompresjon, luft inn). Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 17.August.2016 Link til dette innlegget Svart 17.August.2016 Du bekrefter at luftfilteret er nytt.. Har det blitt skiftet nå, samtidig som problemene begynte? Har du prøvd uten luftfilter nå, etter at du begynte med feilsøking? Sitér dette innlegget Link to post
MarexSuncab_FD Svart 17.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2016 Luftfilteret ble byttet for 1 mnd siden, rett før problemene. Skal forsøkte uten. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 17.August.2016 Link til dette innlegget Svart 17.August.2016 Hmmmm krysser fingrene for deg! Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 17.August.2016 Link til dette innlegget Svart 17.August.2016 Den propellen mister mye effekt! Få den rensket! Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
MarexSuncab_FD Svart 17.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2016 Da har jeg hatt et lite gjennombrudd. Det vi gjorde i dag var først å kjøre den uten luftfilter - ingen forskjell. Ryker like mye og heller ingen effekt. Dernest koblet vi løs aksling fra gir i den flensen. Når jeg så satt motor i gir og gav gass kom det ikke lengre svart røyk. Vi gav også gass og fikk turtall på normalt nivå. Det merkelige er at akslingen fint roterer og beveget seg også veldig lett i lengderetning. Jeg klarer ikke i hodet mitt se at propellen skal være synderen, jeg klarer jo lett å turne på den når motor står i fri. Den svarte røyken kommer med en gang jeg setter den i fri, det kommer ikke bare på høye turtall. Skal undersøke med noen i Bergensområde om det er mulig å få løftet båten opp og renset den. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 17.August.2016 Link til dette innlegget Svart 17.August.2016 Ok, da er luftfilter friskmeldt. Teori: ( her må også andre synse) Dersom en eller flere motorlabber er dårlige/ løse, motor settes i gir, motoren forskyves skjevt, hvilket forplanter seg til aksling som står skjevt i gjennomføring/ cutlesslager, som igjen kniper og gir høy motstand. Sannsynlig/ mulig? Dette basert på feilsøkingen din hvor du har utelukket en del. For det er liksom bare det og propellen som gjenstår. Sitér dette innlegget Link to post
MarexSuncab_FD Svart 17.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2016 Motorfestene ser veldig fine. Det er ingen vibrasjon i båten uansett hvor hardt jeg presser den :) Må nesten bare være propellen.. Men synes likevel det virker litt merkelig Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 17.August.2016 Link til dette innlegget Svart 17.August.2016 -men utrolig enkelt. En båt må jo på land for bunnsmøring av og til, så det er vel like greit å gjøre det også i samme slengen, dersom båten ligger ute hele året. Eller du kan kjøpe deg en våtdrakt, maske, snorkel og blybelte for pengene og dykke ned med en stålskrape eller noe annet. Sitér dette innlegget Link to post
MarexSuncab_FD Svart 22.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.September.2016 Hei igjen, For vel 2 uker siden var jeg i sjøen med våtdrakt for å skrape propell. Båten gikk bedre etter det, men er ikke helt som den skal. Jeg klarer å presse til 2.200 rpm med 6 knop, men gir jeg mer gass begynner den å røyke noe helt sinnsykt. Jeg bestemte meg i dag for å få Svanco til å ta opp båten, og fikk da bedre muligheter å ta bilder under båten til dere. Hva tror dere, kan propellen/groe under vannlinjen slik dere ser på bilde være med på at båten ikke går som den skal? https://goo.gl/photos/6WwrJdP1Rbm4LGVo9 https://goo.gl/photos/Sb7FupWLFTnVckTw9 https://goo.gl/photos/gP4QmXPk8rz6QfVSA Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.