Jump to content

Problemer med Yanmar 3GMD etter filterbytte - vil ikke starte

MarexSuncab_FD

Recommended Posts

Kommer akkurat fra båten hvor vi har testet litt videre. I kveld byttet vi samtlige kobberpakninger, nylonpakninger og luftet igjen. Båten startet med en gang, og på tomgang går det akkurat slik den skal. Kan presse opp til ca 3600 rpm. Men når jeg setter den i gir, er det ikke like bra. For det første synes jeg at økningen i turtall er ekstremt trengt. Dernest klarer den ikke mer enn 1800 rpm. .......................................

.

Forsøkte å ta en video av "feilene":

https://goo.gl/photos/sQ6xsYLUqggaUXQS8

https://goo.gl/photos/aSpG3j5qJjtaVkbB6

Siden du får fullt turtall når den står i fri, men mye mindre når du setter den i gir.......Du er HELT sikker på at du ikke har tau eller lignende i propellen? Har du sjekket?

Kjenner igjen samme lyden som min 3gmd har. Virker som den går bra. Men det er vanskelig å avgjøre over telefonhøytalere ? hvis den mangler en sylinder vil jeg tro den skulle vibrere en del. Min ryker en del når jeg kjører den over 2500rpm men dette gir seg etter en stund. Det ryker enormt mye hos deg!

Jeg fikk lekkasje på matepumpen min klippet av røret å satte diesel tilførselen direkte på røret inn til finfilteret. Merket ikke noe forskjell ved verken gange eller lufting. Men hos meg er dieseltanken plassert 0,75 meter ca over motoren. Det hjelper ?

Er blandingssskruen og gassskruven foreglet enda? Kan disse være justert på?

Om du lurer på om den går på alle tre kan du løse en og en dysemutter mens motoren går på tomgang. Om den ikke reagerer på en av sylindrene når du løsner, så er ikke denne helt med. Enkelt og greit. Men du burde merket det på gangen om den bare går på to da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Så ikke helt bra ut dette, og det kan vel ikke ha noe med fødepumpa å gjøre for drivstoff er det vist nok av i følge røyken. Jeg hadde min gamle båt utpå i 2 år en gang og da var propell så full i rur at jeg mistet 500 omdr. og masse røyk. Men din ser ut til å ryke mye allerede på lavt turtall. Har du peilet olja i det siste? Kan jo være du har alt for mye på den hvis det har lekket inn sjøvann eller diesel.

Kan det være giret? Du kunne jo løsnet aksling fra giret og sett om den ryker like mye og går tungt, når du da kobler giret inn uten aksling.

Løse motorfester ? Skyvekraften fra aksling skyver motoren skeiv og setter aksling i bend og blir dermed tung og dreie rundt.

I grunnen har jeg ikke så stor tro på noe av det jeg nevner, men det er greit å utelukke slike ting før du leverer den på verksted i hvert fall.

Da har jeg hatt et lite gjennombrudd.

Det vi gjorde i dag var først å kjøre den uten luftfilter - ingen forskjell. Ryker like mye og heller ingen effekt. 

Dernest koblet vi løs aksling fra gir i den flensen. Når jeg så satt motor i gir og gav gass kom det ikke lengre svart røyk. Vi gav også gass og fikk turtall på normalt nivå. 

Det merkelige er at akslingen fint roterer og beveget seg også veldig lett i lengderetning. Jeg klarer ikke i hodet mitt se at propellen skal være synderen, jeg klarer jo lett å turne på den når motor står i fri. Den svarte røyken kommer med en gang jeg setter den i fri, det kommer ikke bare på høye turtall.

Skal undersøke med noen i Bergensområde om det er mulig å få løftet båten opp og renset den.

Ok, da er luftfilter friskmeldt.

Teori: ( her må også andre synse)

Dersom en eller flere motorlabber er dårlige/ løse, motor settes i gir, motoren forskyves skjevt, hvilket forplanter seg til aksling som står skjevt i gjennomføring/ cutlesslager, som igjen kniper og gir høy motstand.

Sannsynlig/ mulig?

Dette basert på feilsøkingen din hvor du har utelukket en del. For det er liksom bare det og propellen som gjenstår.

• 1 måned senere...

Hei igjen, 

For vel 2 uker siden var jeg i sjøen med våtdrakt for å skrape propell. Båten gikk bedre etter det, men er ikke helt som den skal. Jeg klarer å presse til 2.200 rpm med 6 knop, men gir jeg mer gass begynner den å røyke noe helt sinnsykt. Jeg bestemte meg i dag for å få Svanco til å ta opp båten, og fikk da bedre muligheter å ta bilder under båten til dere. Hva tror dere, kan propellen/groe under vannlinjen slik dere ser på bilde være med på at båten ikke går som den skal?

https://goo.gl/photos/6WwrJdP1Rbm4LGVo9

https://goo.gl/photos/Sb7FupWLFTnVckTw9

https://goo.gl/photos/gP4QmXPk8rz6QfVSA

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...