Jump to content

Medbragt verktøy på tur?


Stella Polaris

Recommended Posts

Etter en praktfull dag i Hvalerparadiset med utlån av noe verktøy til en trengende funderer jeg på hvor mange av dere som faktisk har med verktøykasse :-). Idag var det hyggelig å hjelpe noen som hadde løse bolter i styringsopplegget, null styring og null verktøy. Selv har jeg sluppet unna egne akuttreparasjoner, men verktøykassa er der.

Mvh

Arne L

Redigert av Stella Polaris (see edit history)

Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik

Totalmedlem av RS

Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris

Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar

Link to post

Full pakke her. Har også for noen dager siden måttet reparert tenningslås med to løse kontakter/irrete for konstant + og til starter. Den andre tenningslåsen hadde ledningsbrudd til solenoidbryteren for å stoppe motoren. Var denne jeg reparerte først og har da sikkert fått rykket litt i ledningsnettet til tenningslås to med påfølgende kontaktbrudd.

 

Jeg har eldre båt og dermed tar jeg ikke noen sjanser, alltid noen overraskelser som kommer i ferien da man bruker dette mye i forhold til ellers i året.

Link to post

Anbefaler å ta med et slikt, det kan løse mange oppgaver til tross for beskjeden størrelse

 

bilde

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

I min 26 fots seilbåt har jeg med følgende i verktøykassa:

 

Skiftenøkkel

Kryss og rettspor skrutrekkere

Kort hammer

Polygriptang

Nebbtang

Avbiter

Boltekutter

Kompakt skrallesett

Filteravtrekker

Multimeter

Huggjernkniv

Målebånd

Vulktape og elektrikertape

 

I tillegg har jeg diverse riggbolter, splittpinner, noen reserveblokker, seiltape til rifter etc.

Link to post

Har et sett med det viktigste av verktøy ombord. Har også Mc Gyver deler som strips, tape, ledninger, noen plast og gummi slanger. Olje, vann, diesel og litt bensin. Drivanker. Ekstramotor. Jolle.

Skal vi på lengre tur tar jeg med verktøykasse og koppnøkkelsett.

Ok, ser at jeg er paranoid. Men har egentlig aldri trengt å ringe etter hjelp. Blinket SOS mot land en gang jeg rak forbi Hillesøy ut i åpent hav, men klarte å fikse det etter noen timer og kom meg i land. Når jeg endelig kom hjem klokka 5 på morgenen fikk jeg en telefon fra en kar som hadde sett meg. Han hadde en plan om å dra ut å hjelpe dersom jeg rak for langt ut.

Link to post

Har den blå fireskuffers kassa fra Northmark som Netthandelen solgte/selger, med noe ekstra ting oppi. Og en boks med skikkelig kabel/kontakttang, kontakter, ledning og div. Og dobbelt sett propell-verktøy, for å kunne bytte propeller til sjøs. Har dobbelt sett propeller med, samt dobbelt opp av filtre, impellere, reimer og godt med olje. Og en stk rød gummi/skum kon for nødrep av hull i skroget, samt vulkaniseringstape for tetting av slanger m.m. Reserve dregg og drivanker er også med. Så forhåpentligvis skal jeg klare meg om noe skjer... Bank i bordet...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post

Alltid full verktøykasse ombord! Pipesett, fastnøkler, skiftenøkkel, diverse skrujern, jernsag, 12v loddebolt (med tilbehør) og forskjellige typer tenger. I tillegg forbruksmateriell som vulkaniserende teip, elektrikerteip, MacGyverteip, strips, en del forskjellige brytere, krympestrømper, ståltråd og mye mer. Også registerreim, impeller, dynamoreim og diverse knask til motoren er greit å ha med.

 

Verktøy er alltid lurt å ha med seg, så selv i jolla tar jeg med meg et enkelt lite sett (ligger i en pose i "jollesekken"). Også i bilene synes jeg det er det greit å ha med et verktøysett, jeg kjøpte to slike kombisett på Biltema til begge bilene (piper, fastnøkler, skrujern og et par tenger). Forhåpentligvis trenger man ikke verktøyet underveis, men så er det likevel så greit å ha det lett og nært tilgjengelig når man skal skru på ett eller annet.

 

Jeg tenker at med Biltemas priser (og forsåvidt OK kvalitet) kan alle ha råd til et minimums behov av verktøy ombord, så kan man heller supplere med Bacho, TengTools og annet ved behov :wink: Klart, hvis man har ti tommeltotter ser jeg at det kan bli utfordrende for noen å vite hva man skal med det, men å legge ut fra havn uten verktøy ville jeg nesten sagt er dårlig sjømannskap.

Link to post

Men hva tar dere med dere av reservedeler til motoren? Da tenker jeg kanskje først og fremst til de som ikke har ubegrenset med plass ombord.

 

Jeg har med:

Diesel forfilter og primærfilter

Impeller

Reim

 

Er det noe annet som burde vært med som minimum?

 

Jeg har impeller fra siste skifte liggende.

Men jeg har en reservemotor så jeg har ikke med reservedeler. Tester reservemotoren en gang i året.

Link to post

Takk for responsen ! Ser at de fleste har verktøy og nyttige deler med seg. Siden vi er hjelpsomme gir jo det at vi har med sakene en mulighet til å gi en håndsrekning. Mange "fillefeil" som kan hindre videre fart. Gutta som lånte verktøy av meg hadde peiling og visste nøyaktig hva de trengte men hadde ingenting å bruke. Når det gjelder Poseidon så står vel størrelsen på "verktøykassa" i forhold til størrelsen :-0.

Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik

Totalmedlem av RS

Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris

Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar

Link to post

Jeg har mye rart om bord, både verktøy, ledninger/kabelsko, slanger/slangeklemmer og filtre, reim etc. til motoren. Men til tross for dette hender det at jeg ikke har det jeg trenger, og da setter jeg stor pris på at det ofte er andre som har det jeg mangler. Og så synes jeg det er stas å få gi en hjelpende hånd om det er andre som mangler noe.

 

Men en ting har jeg lagt merke til. Ofte, ikke alltid men ofte, er det slik at de som mangler verktøy og annet som er nødvendig for å løse problemet også mangler nødvendig kunnskap om hvordan man må gjøre det. Satt på spissen, de vet nærmest ikke hvordan de åpner motorromsluken eller hvor dieselvarmeren befinner seg. Og i tillegg er interessen for hva båten inneholder av teknisk utstyr og hvordan dette virker fraværende. Om jeg bruker av tiden min til å hjelpe noen som ikke selv vet hvordan, så bør de i alle fall vise interesse for hvordan det gjøres slik at de kan hjelpe seg selv neste gang. Jeg setter ikke pris på at den jeg hjelper sitter oppe på fly og drikker øl mens jeg prøver å løse problemet hans nede i motorrommet.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

. Jeg setter ikke pris på at den jeg hjelper sitter oppe på fly og drikker øl mens jeg prøver å løse problemet hans nede i motorrommet.

 

Veldig enig, da blir det siste gangen jeg hjelper vedkommende.(opplevd akkurat det selv en gang) Men er de med som håndlangere, viser interesse er det bare hyggelig å hjelpe. Man blir jo ofte da kjent på en annen måte, litt dypere vennskap.

Link to post

...... å hjelpe noen som ikke selv vet hvordan, så bør de i alle fall vise interesse for hvordan det gjøres slik at de kan hjelpe seg selv neste gang. Jeg setter ikke pris på at den jeg hjelper sitter oppe på fly og drikker øl mens jeg prøver å løse problemet hans nede i motorrommet.

Hadde det skjedd meg, hadde jeg straks forlatt båten hans og ikke kommet tilbake, evt. fortalt han at videre arbeid faktureres.

 

Makan til frekkhet!

 

Greit nok å ikke kunne noe om motor, eller ha interesse for det, men å være handlanger er det absolutte minimum.

 

Selv synes jeg det er hyggelig å kunne hjelpe andre, og har med meg en del verktøy om bord, bl.a batteridrill og skyvelære.

 

Sistnevnte er meget hendig å ha slik at en kan ta skikkelige mål, da blir det f.eks. enklere å forklare over telefon hva man er på jakt etter.

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post

Husker jeg måtte bytte propell og aksling på Kebal utafor Strömstad. Måtte først låne vinkelsliper for å kappe akslingen i riktig lengde. Fikk låne på verkstedet under *ekstrem* tvil og mistro. Deretter trengte jeg en stor momentnøkkel for å få strammet propellmutteren riktig. Da kom det; -Har ni övurhuvidtagit ingen verktyg alls i eran båt??!?

 

Så indusitristandard vinkelsliper og minimum én meter lang momentnøkkel er minstekravet, ihvertfall om man skal utenlands...

Link to post

Det jeg stadig vekk (vel, av og til) savner ombord er en god batteridrill med passende utvalg tilbehør (bor, koppbor, liten pumpe, pusseskiver +++). Tror jeg må investere i en ok utgave som kan ligge i båten så jeg slipper å ta med hjemmefra hver gang jeg trenger en...

 

Utover det så brukes verktøymangel som unnskyldning for å kjøpe inn litt her og der på vår vei. Det siste var unbraco størrelse mini-mini for å feste settskruen på ett av dørhåndtakene inni båten.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post

Fastnøkler, koppnøkler, div skrutrekkere, hammer, kniv, div tape, multimeter, div elkabel, kabelsko og tang, avbiter, vannpumpetenger, par utg av kjemisk metall blyplate og kobbertekst, tjærestry, utstyr til seilrepp, div reservedeler til motor og rigg, batteridrill med tre/metallbor.

Motorolje og frostvæske. Trevirke til tettemiddel ved rørbrudd skroggjennomføring. Div maling, linolje,pensler.

2 kraftige jekkestropper. Reserve tauverk.

Dette og mere til var ombord mens jeg hadde seilskøyte

Link to post

I dag oppdaget jeg en løs M12 mutter under motoren. Det var en av boltene som holder motordemperne som hadde løsnet. Med fastnøkkel og en pipenøkkel med skaralle ble den og fire andre muttere som var litt løse trukket til. Problem solved!

 

I tillegg til verktøy og gaffatape, glem ikke ståltråd!

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Dette geniale vesle 1/4" settet fra Biltema med 48 deler holder høy kvalitet og fixer alle småjobbene greit.

Langpiper også, noe som ofte er ganske kjekt.

I kombinasjon med en 10,8V drill og sekskant-adapter kan man gjøre en rekke skrujobber raskt og effektivt.

 

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Pipe--og-Nokkelverktoy/Pipenokkelsett/Pipenokkelsett-14-48-deler-2000030147/

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...