Jump to content

Medbragt verktøy på tur?

Stella Polaris

Recommended Posts

Det jeg stadig vekk (vel, av og til) savner ombord er en god batteridrill med passende utvalg tilbehør (bor, koppbor, liten pumpe, pusseskiver +++).

Jeg har "bygd om" en gammel 12 volt drill som batteriet var u/s på. Loddet på en lampettledning der batteriet skal stå i drillen, og med en plugg til sigarettgløderen i andre enden. Gull verdt og fungerer hver gang.

:giggle:  :giggle:  :giggle: Hehe...Der kom du meg i forkjøpet Sæbø.

Redigert av navid (see edit history)

Har det meste ombord, fastnøkler,tenger, pipenøkkelsett, fil, sag osv, i tilleg pakningspapir, div slanger, kabler, bor osv. Og for noen år siden tok eg en gammel lett bosch 12V drill og plukka cellene utav batteriet og monterte på 10meter kabel med klemmer.

og jeg som trodde jeg hadde det meste...

nå blir det sigarettplugg på drillen og stikksaga også. Takk for at dere deler gode idéer

Jeg har hatt god erfaring med å ha et stykke linstoff som verktøyet ligger på. Skiftenøkler etc får en dusj med crc og så rulles det hele sammen. Dette gidder jeg bare å gjøre med verktøy som er litt dyrere eller tar skade av rust, som for eksempel min gode gamle bacho skiftenøkkel og skyvelæret. Skrutrekkere og slikt har jeg insett at man må regne med å skifte fra tid til annen, men det går tross alt mange år mellom hver gang det er nødvendig.

I tillegg til en god porsjon paranoia har jeg med:

Pipesett
Fastnøkkelsett
Rørtang
Div skrutrekkere
Bits sett
Avbiter
Nebbtang, rett og bøyd
Skiftenøkkel
Batteridrill
Multimeter
Baufil
Wirekutter
Liten hammer
Stålbørste
Smergelpapir

Kabelsko
Ledninger
Impeller
Oljefilter
Dieselfilter
Riggbolter
Sjakler
Låseringer og pinner
Wireklemmer
Rørklemmer
Skrin med assorterte skruer, bolter skiver og muttere
Strips (plast og rustfrie)
Elektriker tape
Vulk tape
Spinnaker tape
Div O-ringer og pakninger
Pakningssilikon
CRC
7Tech
Pakningssilikon
Korkpakning
Slanger
Marinefett

Like fornøyd hver gang jeg ikke har trengt noe av det :-)

Ei lenger Ferskvannspiraten

-tilbake på de salte bølger

Er mest fascinert av at så mange faktisk _vet_ hva de har i båten. Selv har jeg i alle fall 3 halvfulle søppelsekker med uidentifisert skrammel båret over fra tidligere båter.. Har også en rotete samling av diverse verktøy så jeg klarer enkle oppgaver. Alt arvet fra tidligere eiere eller Biltema. Bortsett fra Bacho vannpumpetang som kostet mer enn resten av skrammelet til sammen (fikk sammenbrudd av dårlig Biltema-tang og kastet den overbord i blodtåka :-D)

Hypotese: den såkalte 3 fotsyken dreier seg kun om å skaffe mer plass til verktøy, reservedeler og kjekt å ha  :giggle:  :thumbsup:

Takk for til dels hemningsløs verktøyglede!

mvh

Arne L

ps: og takk for opptil flere gode ideer :smiley:

Redigert av Stella Polaris (see edit history)

Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik

Totalmedlem av RS

Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris

Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...