asunde Startet 24.Juli.2016 Del på Facebook Startet 24.Juli.2016 Hei har en 1984 Mariner 4hk 2 takt motor som ikke er brukt på 4 år. Sist jeg brukte den var vannstrålen fra stammen minimal og jeg syntes motor ble varm så jeg parkerte den. Eldste jenten forlanger nå å bruke den så her må det mekkes. Tok ut impeller, da jeg tenkte den var gåen, men den var helt ok. Så til spørsmålet, hvordan virker kjølesystemet på disse? Hvordan går egentlig vannet fra impeller gjennom motor og ut igjen? Jeg har prøvd med trykkluft inn i røret som går fra impeller, det er tett ingen luft kommer ut. Skal det være tett, er der en termostat som stenger? Hva med vannstrålen som skal komme ut bak på stammen. Jeg kjørte trykkluft inn i vannstråle hullet, og da kommer luften ut inne i stammen. Sitér dette innlegget Link to post
asunde Svart 25.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2016 Er det noen som vet om det skal være mulig å blåse luft gjennom vannrør fra impeller? Sitér dette innlegget Link to post
marius Svart 25.Juli.2016 Del på Facebook Svart 25.Juli.2016 Tror nok jeg ville kjørt motoren i en stamp med Systemrens, tippe kjølekanalene er fullstendig igjengrodd. Husk å fjerne anoden først. Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 25.Juli.2016 Del på Facebook Svart 25.Juli.2016 Plukk ut termostaten som sitter under et lite lokk øverst på toppen,kan få ut mye guff herfra. Sjekk også at termostaten åpner som den skal. Sitér dette innlegget Link to post
asunde Svart 25.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2016 Takk for svar. Stemmer det da at det skal være mulig å blåse luft gjennom vannrøret og at luften da bypasser termostaten? Med andre ord skal der altid være sirkulasjon selv om termostat er lukket. Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 25.Juli.2016 Del på Facebook Svart 25.Juli.2016 Det er nok åpent til kontrollstrålen,men ikke selve kjølekanalene rundt sylinder når termostaten er lukket. Jeg har tatt ut termostaten og fylt opp her med zalo eller lignende og kjørt motoren i balje. Da er det fri sirkulasjon isteden for den lille åpningen i termostaten. Sitér dette innlegget Link to post
asunde Svart 25.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2016 Ser ut som termostaten er bak et større lokk, ca 10x5 cm. Tror jeg må fjerne bensintanken for å komme til. Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 25.Juli.2016 Del på Facebook Svart 25.Juli.2016 Nesten 10X10 cm tenker jeg. Vær forsiktig med skruene, noen av dem knekker ofte..... Sitér dette innlegget Link to post
asunde Svart 25.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2016 Ja var 10x10. Knakk en bolt og ga opp å få av deksel. 4 andre bolter var også fast og vil nok knekke. Tok motor av stamme og rengjorde i kanalene. Monterte den sammen igjen. Tester i morgen. Kjøler den ikke så må jeg prøve igjen å få av dekselet. Hva er beste måte å teste om vann kommer ut med eksosen? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.