Jump to content

Impellerhavari ved Færder

Fru Jacobsen

Recommended Posts

Hei jeg fikk et impellerhavari innafor Færder i innseilingen til hvasser i går ettermiddag.

Det var overhodet ingen dramatikk for min del men motoren kokte så da jeg åpnet motorluka for å få ut vanndampen ble hele båten borte i røyken.

Det første som slo meg var at jeg håper ingen rundt blir overnervøse og tror båten sto i brann, men det trengte jeg ikke tenke på for INGEN av de mange titalls båten i nærheten gjorde antydning til å sjekke om jeg trengte hjelp overhodet.

Er ikke det litt for dårlig?

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Det der er ikke unormalt. Skjedde det samme meg meg siste dagen i ferien 2015.

Hos meg veltet svartrøyken ut av alle åpne luker over vinder. Da var det også ca 10 båter rundt som bare glodde dumt på det som skjedder og dro videre. Ble en smule irritert men jeg hadde helt andre ting i tankene mens det sto på som verst. Personlig så hadde jeg i det minste spurt om vedkommende trengte hjelp.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Jeg tror man selv må ha erfart et havari før man skjønner dette. Det skal være et minimumskrav å komme raskt til unnsetning når man bevitner noe slikt. Selv tauet jeg en båt fra Holmestrand til Moss med havari i går. Redningskøyta Elias ville kun taue de til Holmestrand havn, da denne lå nærmest. De skulle tilbake til Moss anyway, men skulle ha 1995,- i timen for å taue den dit. Det er dårlige greier, når de allikevel skulle den veien og ikke hadde andre oppdrag klokken 12 på flatt vann. Sånt skjønner jeg ikke !

Altfor dårlig av folk det der, helt klart. Ser man en båt hvor det kommer røyk utav må man jo sjekke om de trenger hjelp. Men kanskje bare "folk i båt" rundt deg i går og ingen "båtfolk"?

Da vi kjørte hjem fra Kragerø på fredag så jeg røyk i det fjerne sør for Svenner fyr. Tok kikkerten og prøvde å se om noe var galt fatt men ikke lett å se. Ingenting å høre på VHF-en heller. Etter en stund kom vi nærmere og så da at det var en båt med svart røyk fra eksosen, og den kjørte som vanlig, så da var detnok bare en motor som snart var klar for service....

Alt for dårlig, men dessverre ikke overraskende at folk turer videre forbi en båt det velter røyk ut av. Jeg mistenker at de som kjørte forbi ikke greier å skille røk fra damp, for hadde de hatt litt båtvett ville de kjørt innom og tilbydd assistanse uansett om en båt åpenbart hadde mistet fremdriften og lå og drev i det farvannet der, røyk eller ikke..

Hvordan løste det seg, Fru Jacobsen? Hadde du en motor nummer 2 å ty til?

Mvh. SAP

Rednings selskapet har base ikke langt unna, på Jarlsø ved Husøysund. Så om du hadde kontaktet de eller sendt may day på vhf, hadde du sikkert fått

assistanse rimelig raskt.

Rednings selskapets båt er ofte ute ved Fuglehuk/Rauer området, var der nå på lørdag. Da hadde det tatt 10 min å nå

frem til deg.

Andre båter har sikkert sitt å  passe, så om de ikke får noe konkret melding, antas det sikkert at det ikke er noe problem.

Det er mye gamle Perkins, Volvo og Ford diesel motorer som ryker bade svart, grått og hvitt, så ikke helt unormalt.

Men bra du kom deg i havn, du har vel to motorer, så det gikk greit.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Det står at båten ble borte i røyken,da trenger man ikke være gammel sjøulk for å skjønne at dette er mer enn en litt sur gammel dieselmotor.

Tror rett og slett at folk ikke gidder å bry seg,for opptatt med sitt og sine,andre får klare seg selv.

Ser det samme langs veien, og det er jo samme folka.

Godt det gikk bra med deg og båten denne gangen.

Godt det ikke skjedde for 3 uker siden, var helt andre bølger og vind der da.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Rednings selskapets båt er ofte ute ved Fuglehuk/Rauer området, var der nå på lørdag. Da hadde det tatt 10 min å nå

frem til deg.

Andre båter har sikkert sitt å  passe, så om de ikke får noe konkret melding, antas det sikkert at det ikke er noe problem.

Den holder ikke! Hva om Redningsskøyta var på ett annet oppdrag? Uansett, det rettferdiggjør ikke at folk seiler forbi uten å spør om å assistere. Hvor har du lært ditt sjømannskap, eller mangel på er vel det rette!

Jeg har fått en helt annen holdning til de som skal taues hit og ditt de seneste årene.

Beklager jeg gidder ikke å kaste bort del lille fritiden jeg har på tauing når Oslofjorden bugner av redningsskøyter.
Det er ikke min skyld at mange er for gjerrige til å være medlem eller tror at motorservice er oljeskift.
Er det fare for liv eller matriele skader så bidrar man selvfølgelig og tauing til land kan jeg også bistå med men tauing i lengre tid fordi det passer bra å få båten til hjemmehavn bruker jeg ikke tid på lenger..

Senest i slutten av juni ville en kar ha meg til å taue han en times tid til hjemmehavn der han lå å duppet utenfor Mågerøy.
Ring Redningskøyta sa jeg men det kunne han ikke fordi han ikke var medlem.
Ok, så tauer jeg deg til Hvasser sa jeg da jeg skal nesten samme veien.
Syntes det var et generøst tilbud å bruke tiden min på å gå i 5-6 knop i steden for 30 knop men neida det passet han dårlig.
Ble så mye styr med henting og kjøring frem å tilbake når han skulle fikse motoren måtte jeg skjønne.
Joda men du syntes det er ok at jeg tauer deg i en time og bruker nesten den samme tiden tilbake hit vi ligger nå?(måtte gå Vrengenssundet)
Ja det var vist godt sjømannskap det og neste gang kunne det vært meg mente ham.
Faktisk så tviler jeg på det kunne vært meg fordi jeg hadde ringt redningskøytta isteden for å veive med armene og hadde noen tilbudt seg å taue meg til land med veiforbindelse hadde jeg vært mere enn happy med det.
Da får du høre med noen andre som skal den samme veien sa jeg.

Joda men det var ikke så lett sa han da mange bare kikket den andre veien når han vinket og det var ikke så mange båter ute..
Ja haiking har blitt problematisk i dagens samfunn svarte jeg for jeg la sleiva i bunn å forsvant før han ombestemte seg.

Enn så lenge responderer jeg på veiving med armene men kjenner at se den andre veien kan være fristende i enkelte tilfeller.

Problemet er bare å vite når man skal se den andre veien og når man bør hjelpe uten å undersøke saken nærmere.

Redigert av pipe (see edit history)

Her nordpå bruker de fleste å stoppe når det hjelp behøves, men så er det lengre mellom hver båt. Langt mellom redningsskjøytene og.

Har selv slept båter i havn ved flere annledninger, men neste gang noen står og veiver med armene vurderer jeg å se en annen vei og kjøre glatt forbi.

Det blir så utrolig mye heft for den stakkar'n som stopper først! Først forventer de å bli slept i land, kanskje til og med til sin egen havn og ikke nærmeste. Så forventer de at du kjører de hjem. Hele kvelden går, en halv tank diesel, mistet kanskje ett slepetau, og hva er takka? Ikke så mye som ett smil, en gang fikk jeg en neve fiskekroker...

Og hvorfor lå de der uten motorkraft: Ikke gidda fylt motorolje selv om kjølsvinet var fult av olje. Ikke skjekka at dynamoreima nesten var på tur av. At motorblokka ikke hang fast på stammen før de la på ut skulle vell ikke ødelege for en fisketur. Eller ikke gidda de ikke å bytta impellern når de burde?!?

Jeg skjønner de som passerte uten å yte hjelp veldig godt, selv om det er moralsk feil.

Det føles veldig unødvendig å brule mye ressureser og tid på å hjelpe noen som ikke burde ha trengt hjelp.

Jeg trengte hverken å sende mayday eller få tauehjelp, men synes likevel det er merkelig at ingen kommer bortom og sjekker når en liten fritidsbåt er innhyllet av røyk. Men det er nå så.

Det var bare en liten åpen 30-foter med en motor og jeg er totalmedlem i RS, men så likevel ingen grunn til å sette himmel og jord i bevegelse men det visste jo ikke de som passerte.

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Nå er nok Fru Jacobsen adskillig mer sjøvant enn undertegnede, som ved flere anledninger har forsøkt å bytte dieselfiltre når båten ligger å slår i sidesjø. Til det har jeg en ting å si: Glem det. Bytte impellere i åpen sjø er om mulig enda mer ubehagelig.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Den holder ikke! Hva om Redningsskøyta var på ett annet oppdrag? Uansett, det rettferdiggjør ikke at folk seiler forbi uten å spør om å assistere. Hvor har du lært ditt sjømannskap, eller mangel på er vel det rette!

Ja der var du, vet du. Den barmhjertige Samaritan.

Poenget mitt var at om fruen hadde problem, er det bedre å bruke vhf eller mobil enn at forbipasserende tolker røyksignaler.

Og om rednings skøyten er ledig og i området, ville det ikke tatt lang tid å få hjelp.

På vhf kan man sende flere typer nødmeldiger som ville blitt hørt av mange, inkl Tjøme radio.

Det sies ikke hvor langt ute dette var, eller hvor mange båter som var i umiddelbar nærhet.

Om det var akkurat i innløpet til Hvasser, er det jo kanskje litt underlig at ingen ilte til for å hjelpe.

Men det er vel soleklart at man hjelper, eller forsøker på å hjelpe om noen åpenbart er i nød.

Her ble det ikke gitt noen signaler (utover røyk), så hvem kunne vite at det var et stort problem.

Det var det tydeligvis heller ikke, siden båten kom seg til kai.

Så konklusjon er kanskje å ikke forvente hjelp om man ikke ber om det. Har ikke noe med sjømannskap å gjøre.

Når enkelte som ferdes på sjøen ikke engang ser forut og kjører over kajakk padlere, så kan man begynne å lure.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Poenget her er at om du ser røykskyen står opp fra en båt SÅ SVINGER EN  BORT FOR Å HJELPE hva vet du om de ombord er oppegående i sjokk e.l
Forsikre seg om at de greier seg greit så tøffer en videre .
.Har med å være litt medmenneskelig å bry seg .

Redigert av LALUNA II (see edit history)

Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Min mening:

Man svinger bortom en båt omkranset i røyk og spør om alt er ok og hjelper til om det er viktig. Om de trenger tauing gjør man det til land, man tauer ikke til ønsket havn med mindre det passer fint, det gjør ikke en gang redningsskøyta (opplevd selv å bli tauet av redningsskøyta når verkstedet ikke hadde gjort jobben sin som jeg hadde betalt de 50-60.000kr for, så ikke min skyld at jeg lå og drev). Da lå jeg og drev mot land med motorlokket åpnet i kuling i indre Oslofjord. Flere båter kjørte nært og kom ikke inn og spurte om jeg trengte hjelp. Jeg vinket de heller ikke inn da redningsskøyta var på vei og sp på det hele som udramatisk først. Vi hadde dregg som sikkerhet og den virket selvsagt ikke da vi skulle prøve den første gang for sesongen stresset over å ikke treffe land. Var jeg som var stresset og ikke husket hvordan kontrollen egentlig fungerte og fikk den derfor ikke til å fungere. Ble til at vi måtte starte og kjøre ut fra land mens vi ventet på redningsskøyta. Med gåen turbo og røyk fra motoren. Ikke noe hyggelig opplevelse, men relativt udramatisk. Hadde faktisk da satt pris på om en av de forbipasserende båtene tauet meg ut fra land slik at vi drev ut i fritt vann mens vi ventet på skøyta. Ikke lett for de å skjønne hva som foregikk heller.

Har selv tauet flere folk til land. En som spurte om jeg kunne taue han til Solvik fra middagsbukten. Jeg fikk bensinpenger og takk for hjelpen for det og tok det i mot.

Det er helt naturlig å gi eller i det minste tilby en real kompensasjon for drivstoff eller tjenesten til den som tar jobben med å redde en. Om man ikke har noe tilgjengelig så kan man notere navn og nummer og føre over et beløp som takk for hjelpen. Trenger ikke være stort, og den som tar slepet skal ikke spørre om dett selv, det skal den som blir reddet tilby som ren høflighet og takk for god hjelp.

Man tar med seg vin til vertskapet når man er invitert til middag. Og man rer opp sengen eller rydder etter seg når man har vært gjest hos noen. Ren høflighet på samme måte.

Lingefan

Og hvis folk vinker nødsignal (eller bruker et annet nødsignal) er vi jo forplikta til å hjelpe - ved å plukke opp de nødstedte, videresende nødmelding ("Mayday relay"), eller annen passende redningshjelp. Båten er vi ikke forplikta til å ta hånd om.
Vi har en gang plukka opp en påhengsmotorbåt nordvest for Valö Huvud ("Humparna") der folka stod og vinka nødsignal. Siden det var like ved, tok vi også med oss båten inn i havna der den hørte til. (ikke impellertrøbbel, men båten var leid, og var ikke utstyrt med årer, og leietakerne hadde padla seg innover med hendene etter et motorhavari.)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Jeg tror man selv må ha erfart et havari før man skjønner dette. Det skal være et minimumskrav å komme raskt til unnsetning når man bevitner noe slikt. Selv tauet jeg en båt fra Holmestrand til Moss med havari i går. Redningskøyta Elias ville kun taue de til Holmestrand havn, da denne lå nærmest. De skulle tilbake til Moss anyway, men skulle ha 1995,- i timen for å taue den dit. Det er dårlige greier, når de allikevel skulle den veien og ikke hadde andre oppdrag klokken 12 på flatt vann. Sånt skjønner jeg ikke !

Da har du misforstått.

ELIAS og ymse andre skøyter inngår som en del av beredskapen i Oslofjorden. De kan og skal ikke slepe rundt på båter i alle retninger. "Nærmeste havn med veiforbindelse" er det som gjelder. Pluss/minus logistikk ifbm. fulle havner nå i høysesongen. Unntaksvis gjøres service-slep for medlemmer av RS. Dette er i så fall en betalt tjeneste. Alt dette står omtalt i LOGGEN som RS hvert år sender ut til sine medlemmer.

Det skulle tatt seg bra ut om ELIAS og andre ikke kunne yte assistanse til andre havarister nettopp på grunn av at de gikk midtfjords med et service-slep. Dersom en alvorlig(ere) situasjon oppstår og skøyta må kvitte slepet for å bistå i denne, ville det være lite gunstig om slepet blir liggende og drive midtfjords. Før eller siden ville det blitt landkjenning og mulig tilløp til dramatikk. Altså ville man med et slikt slep kunne ha bidratt til å skape en lite ønskelig situasjon.

Merk deg også at det ikke er ELIAS selv som bestemmer om de kan ta service-slep. Dette må først koordineres for å sikre at en nogenlunde grei beredskap kan opprettholdes i området. Først da vil det være aktuelt å snakke om pris for et slikt oppdrag, og denne fremkommer alstå av LOGGEN. ...og er nok adskillig høyere enn den prisen du nevner her. ELIAS gjorde tilsynelatende alt riktig i denne sammenhengen.

Redigert av torkelmj (see edit history)

Any ship can be a minesweeper. Once.

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Mulig det er mer motorhavarier i indre Oslofjord enn det vi har her på Sørlandet. Men er sjeleglad for å bo og ferdes et sted hvor folk hjelper hverandre. Selvsagt skal man både takke og bukke og betale bensinpenger når man får hjelp. Men etter å ha lest denne tråden er det nesten så jeg håper det ikke er båter med BP vimpel i nærheten den dagen det er jeg som trenger hjelp. Virker jo som om det å gi en hjelpende hånd ødelegger hele sommeren. Slutt å krangle og nyt solen som titter fram mellom regnbygene!

Nei,men til 1995,- timen, så var det greit å glemme den beredskapen, eller? Det var tilbudet der og da og de kunne ta oppdraget. Dette synes jeg ikke henger på greip !

Det "tilbudet" var nok primært en informasjon om at du uansett ikke ville fått et gratis slep. Før man setter i gang med en slik operasjon, må diverse forhold avklares.

Hva du synes om dette, kan du gjerne lufte for RS - men ikke kast bort tiden til de frivillige på ELIAS med forsøk på diskusjoner. Det er RS sentralt som dikterer vilkår og prosedyrer som skal følges.

Any ship can be a minesweeper. Once.

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Det vart ikke meningen å kuppe denne tråden din, Fru Jacobsen. Beklager!

Jeg ønsker ikke å lage en RS-debatt, men i dette tilfellet hadde jeg og en 3. båt ankommet havaristen og hørte både oppkallet til 120, etterfulgt av at mannskapet på Elias ringte havaristen tilbake, raskt og proft, for all del ! Men havaristen forklarte tydelig at han ikke behøvde bistand for å komme seg til Holmestrand, der hadde han oss. Han spurte om det var mulig å bli slept til hjemmehavnen i Moss, hvor det er verksted. Dette skulle de sjekke opp å ringe tilbake om. Det gjorde de ikke. De kom raskt til posisjonen, bra det og, men det hadde de sluppet om de ikke kunne slept han til Moss. De forklarte at om dette hadde skjedd litt lenger bort i fjorden, mot Gullholmen, så hadde hjemmehavna i Moss vært nærmeste havn og slepet dekket av medlemskapet. De fortalte så, at om han fikk slep til Gullholmen, så kunne han ringe Elias tilbake på nytt for bistand om slep inn i hjemmehavnen. Det var mor,far,datter og en BostonTerrier om bord i havaristen, ganske medtatt etter at de trodde en stor svart røyksky fra maskinhavariet var brann. Man må tenke humant også.

Jeg har selv hjemmehavn i Moss og tilbød meg å slepe havaristen til le av Revlingen. Det gikk fint. Elias plukket de opp senere på ettermiddagen og hjalp de på plass. Gikk bra til slutt.

Vi var 3 båter med totalmedlemskap i denne situasjonen som ikke helt skjønte den avgjørelsen.. ikke bare vi på Klara Regn.

Redigert av Worry II (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...