Jump to content

Hvor anbefales 4 dagers,- 3 netter's tur?

Baltic

Recommended Posts

Dette forumet har jo tilgang på så mye kunnskap, erfaring og opplevelser at jeg forsøker meg med å spørre om tips til 'turløype'.

Jeg får besøk av to kompiser nordfra som vil prøve det 'fantastiske båtlivet sørpå' som jeg, visstnok, har skrytt så mye av... :rolleyes:

Turen skal vare 4 dgr. (3 overnattinger). På generell basis, uavhengig av tilstelninger rundtomkring :wink: , hvor anbefaler dere at jeg tar 'gutta' med på tur kun såpass få dager, med utgangspunkt i Oslo/Bærum-området?

Takker for alle tips! :seeya:

Øyene rundt Tjøme landet er jo fine, feks. gå inn til Bolærne, neste dag videre forbi Mågerø og kongehytta, gjennom Røssesund og stoppe på Verdens Ende, så rundt Hvasser, en liten stopp innom Sandøsund og den blå brygge, hvor en kan leske strupen med et par :cheers: , før en går over fjorden til Koster. Ville tro det kunne vært en bra tur, forutsatt at det blir bra vær selvsagt, men det har du vel bestillt......

God tur!

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Øyene rundt Tjøme landet er jo fine, feks. gå inn til Bolærne, neste dag videre forbi Mågerø og kongehytta, gjennom Røssesund og stoppe på Verdens Ende, så rundt Hvasser, en liten stopp innom Sandøsund og den blå brygge, hvor en kan leske strupen med et par :cheers: , før en går over fjorden til Koster. Ville tro det kunne vært en bra tur, forutsatt at det blir bra vær selvsagt, men det har du vel bestillt......

God tur!

:flag:

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, alle bestillinger om godt vær er lagt inn!

Kanskje det blir slik: En tur innom Horten, Tønsberg, Røssesund, Verdens Ende, Strømstad og Koster på tur 'ut',- og så ta Hvalerøyene (se nybrua over Svinesund), Son, Drøbak, Oscarsborg og Sandspollen på tur hjem skulle vel bli fin tur hvis været blir som 'bestilt'. Mulig dette blir for ambisiøst på så kort tid, men da har jeg ihvertfall noe i 'bakhånd' så får vi se hva det blir tid til...

Takker for gode tips! :seeya:

Har nettopp fått vite at vi har ett døgn ekstra,- så da blir det 5 dagers,- 4 netter's tur :smiley:

Gjør dette det lettere å komme med forslag på steder man bør oppsøke på en slik tur?

Selv om jeg har laget en foreløpig 'skisse' (se forrige innlegg) for turen er jeg veldig åpen for flere forslag på en fem dagers tur med utgangspunkt fra hjemmehavn i Bærum :yesnod:

Eventuelle synspunkter på mitt eget forslag?

• 2 uker senere...

Takk Fokus!

Turen gikk nesten som planlagt,- bare mye lengre nedover på 'svenskesida'.

Turen gikk innom Vrangsund på Håøya, Sandspollen, Drøbak, Mølen, Horten (såvidt innom for å se baatplassen treffet fra sjøsiden), Horten gjestehavn, Østre Bolærne, overnatting i Tønsberg, gjennom Vrengensundet, opp Røssesundet til Verdens Ende.

Derfra over fjorden til Strömstad, videre ned til Grebbestad for andre overnatting, så via Fjellbäcka, Homburgsund (riktig stavet?), gjennom Sotekanalen ned til Kungshamn og endelig til Smögen for tredje overnatting. Tilbake stort sett samme vei, via Ekänes og Kostersund (Nord Koster) til Strömstad for siste overnatting.

Fra Strömstad, via Svinesund (ny-brua), gjennom Hvaler-skjærgården (på kryss og tvers) til vi stoppet i Engelsviken for en kort lunsj. Derfra gjennom Mossesundet til Son, innom Drøbak før vi gikk i land på Oscarsborg. Derfra på tur mellom øyene i 'Vestfjorden' før vi motvillig måtte legge til kai i hjemmehavn. En av turdeltakerne måtte rekke fly fra Gardermoen ca. kl. 19.40.

Vi har hatt en helt FANTASTISK tur i stort sett strålende vær (som bestilt :wink: )!

Alt har fungert aldeles utmerket og vi er 'stappfulle' på gode minner :yesnod:

Mine gode venner fra Lofoten var overveldet av opplevelser og båt og skipper fikk godt skussmål :smiley:

Kort og godt: ET MINNE FOR LIVET for gutta på tur :yesnod:

Vi sees Fokus :seeya:

Redigert av Baltic (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...