Jump to content

stammelengde på GH 22 DC, noen fler som har/har hatt denne båten?

roaardal

Recommended Posts

Jeg har en GH 22 dc som jeg lurer på og bytte motor på, den har idag 30" stamme, noe som virker for langt. Jeg har snakket med en som hadde 25" og klarte 32knop, mens jeg klarte 38 knop med like stor motor, noen som vet hvor lang stamme man har på denne?

Er mye jobb å montere en motor bare for å finne ut at den har feil høyde, jeg vil jo helst ha 25" da 30" ikke akkurat er ofte og se på bruktmarkedet

hva er avstanden fra topp av akterspeilet og loddrett ned til laveste punkt? 

bilde

Og hvor ligger kavitasjonsplata på din båt ift. laveste punkt?    Med dyp v-bunn så kan ofte plata ligge over bunn også.   

du kan jo også vurdere lift istedet for å bytte motor..:
http://www.cmcmarineproducts.com/products/Outboard-Jack-Plates/Manual-Jack-Plates/CMC-Manual-Jack-Plates

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Hydrauliske koster kanskje en formue, men det er vel verdt det for og få alt riktig..

Fler som sier at jeg burde ha 30" men nå har jeg 30" og den er løftet opp et hakk, og enda så ser jeg ikke kavitasjonsplata når jeg har tiltet opp 50% på fullt pådrag.

Men for all del den har et sinnsykt grep i sjøen, det er ikke noe problem å kaste den rundt i 35knop uten at den slurer

Det spruter ikke så ille, men det blir jo litt hvis den er tiltet helt ned, og da går den veldig tungt også, skiller 8 knop på 0-50% tilt.

Båten er framtung så den trenger en del tilt for å få nesa opp av sjøen, derfor lurer jeg jo på om for kort stamme gjør at den kaviterer fortere når jeg tilter.

Jeg har fortsatt 150 hesteren, men jeg sendte gasserne til usa og fikk borret de opp til 225hk oppsett pluss at jeg fikk en flink mekaniker til å stille de inn perfekt her hjemme, så motoren går som en klokke, men det er fortsatt en 87mod så jeg ønsker meg nyere motor for å føle meg litt tryggere på sjøen

stepskrog er også mindre mottakelig for trim og går gjerne mer flatt i sjøen.   At det skiller såpass mye i fart fra helt inntiltet er nok ikke uvanlig, blir fort mye ekstra vannmotstand når nesa trykkes godt nedi sjøen. 

hva slags propell endte du opp med da?  er jo stor forskjell i egenskaper og løft og grep når vi kommer oppimot 40 knop  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Ja det stemmer nok. Det hadde vært gøy å se hvordan båten oppførte seg med kortere stamme, er jo hvertfall greit å vite før jeg legger 200k i ny motor, kanskje det er en ide og kjøpe en billig motor med 25" for en sesong bare for å prøve.

Jeg endte opp med Enertia 21, men den ble nok for stor trur jeg, jeg klarer maks 4900rpm ifølge en noe unøyaktig måler :-)

Men da klarer den 41knop på en veldig god dag.

Den klarer 36knop med 7 voksne i båten så den er jo sterk

ultralang 635

Ultra lang er 762 mm.

Tillater meg å linke til denne her som illustrerer tråden litt bedre  :smiley:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Vrient å se.Du får rigge opp et kamera som ser over hekken og nedover  :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Jeg har en hydraulisk lift fra "Bob`s", kjøpt hos Ravns Garage. Den har nå fulgt meg over på fjerde båten, og jeg er ikke i tvil; jeg ville ikke nølt med å bruke de kronene den koster til samme liften igjen. Du får en genial måte å finjustere motorhøyden under kjøring. I tillegg så bruker jeg liften aktivt når jeg kjører på grunne / ukjente steder i lav fart. Ved da å bruke liften istedet for tilten beholder du manøvreringsdyktigheten på båten på en helt annen måte.

Ser at prisene nesten har doblet seg siden jeg kjøpte, men fortsatt verdt hver eneste krone synes jeg.

https://www.ravnsgarage.no/hyd-jack-plate-6-setback-lightweight-max-300-hp-

Ikke så mye å spare på å hente inn noe tilsvarende via eBay:

http://www.ebay.com/itm/T-H-Marine-Hydro-Jacker-Hydraulic-Jack-Plate-Setback-6-HYJ-6C-DP-Outboard-MD-/121750495903?hash=item1c58e5229f:g:JgQAAOSwiYFXJ0~Q&vxp=mtr

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!

Ser at prisene nesten har doblet seg siden jeg kjøpte, men fortsatt verdt hver eneste krone synes jeg.

er vel dollarkursen vi får svi for her..  var straks morsommere å handle på ebay når den lå nedpå 5-tallet  :lol:

En tommelfingerregel ved montering av lift/brakett er at motoren bør opp ca 1 tomme pr 6 tommer som lift/brakett bygger bakover

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...