Jump to content

Synspunkter på nye Marex 310 Sun Cruiser

Dissern

Recommended Posts

Konen mener jeg har et stygt tilfelle av trefotssyken. Jeg er veldig fornøyd med båten vi har nå, men klarer ikke helt å la være å se på litt større båter med potensiale for litt lengre turer. Mulig konen har rett...

Jeg liker det jeg ser om den nye Marex 310 Sun Cruiser som lanseres nå i høst. Men i forhold til andre Cabin cruisere i samme størrelse så har denne litt andre løsninger, og med min begrensede erfaring så lurer jeg på om båtplassens medlemmer har noen synspunkter? Feks på dette med at det ikke er pentry oppe, men bare midtskips nede og ingen salong nede. Feks til forskjell fra nye Bavaria sport 330. Men så liker jeg at det er god og sosial plass oppe. Jeg er ikke redd for nye løsninger, tilogmed synes jeg Marex 320 ACC er spennende :)

Link til Marex 310 Sun Cruiser: http://www.marex.no/en/range_full.php?id=49

Dette tror jeg blir en drømmebåt for mange i segmentet. Mange smarte løsninger som dobbelt skyvetak og designet for norsk bruk. Marex har med alle sine båter fra 350 CC og senere designet smarte båter. Synd de er så dyre!!!

Du bør også se på Grandezza 33OC og Sealine 330 S og C. Sealine er forøvrig veldig romslig. Jeg mener alle disse er attraktive og gode alternativer.

Sushi

Denne med Yanmar 8LV-370 blir en riktig godbit/godbåt  :saint:

Her på norsk http://www.marex.no/no/range_full.php?id=49

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Den gleder jeg meg til å se i september. Kommer nok høyt opp på ønskelist.

Pentry ned - bare en vanesak, flere som har dette, selv synes jeg det ser flott ut. Salong nede - jeg har det i dag i min Marex 77 Consul (selv om den er liten - 4 plasser) så er det jo ute en sitter 90 % av tiden. 

Dagens 290/300 er lekker, og dette blir ikke dårligere, tvert i mot.

Marex bygger båter av kvalitet - god kvalitet. Spendt på hva prisen blir.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Dette tror jeg blir en drømmebåt for mange i segmentet. Mange smarte løsninger som dobbelt skyvetak og designet for norsk bruk. Marex har med alle sine båter fra 350 CC og senere designet smarte båter. Synd de er så dyre!!!

Du bør også se på Grandezza 33OC og Sealine 330 S og C. Sealine er forøvrig veldig romslig. Jeg mener alle disse er attraktive og gode alternativer.

Både Grandezza 33 OC og Sealine S330 er helt klart flotte båter. Litt ulike løsninger, feks har Grandezza løftet hele pentry opp, mens sealine har wetbar oppe og pentry med salong nede. Mens Marex 310 vil ikke ha noen wetbar, men hele pentry nede uten salong. Prisene på begge disse to ligger jo oppe i 2,5 mill sjiktet, spennende å se hva pris på Marex 310 blir, men jeg forventer egentlig ikke en høyere pris enn dette. Et annet moment er at det også er kjekt å kjøpe norskbygget båt :)

Både Grandezza 33 OC og Sealine S330 er helt klart flotte båter. Litt ulike løsninger, feks har Grandezza løftet hele pentry opp, mens sealine har wetbar oppe og pentry med salong nede. Mens Marex 310 vil ikke ha noen wetbar, men hele pentry nede uten salong. Prisene på begge disse to ligger jo oppe i 2,5 mill sjiktet, spennende å se hva pris på Marex 310 blir, men jeg forventer egentlig ikke en høyere pris enn dette. Et annet moment er at det også er kjekt å kjøpe norskbygget båt :)

Ja absolutt, kjøp norsk når dette er best price / performance. Marex er godt tilpasset et liv i uthavn, men du får kanskje mere båt for pengene med Sealine. De er betydelig større. Grandezza legger seg i mellom Marex og Sealine og disse selges jo for rundt 2 mill.

Uansett, spennende å se hva du gjør. "Keep us posted"

Sushi

Er det noen som kan utdype mer om erfaringer og opplevd kvalitet av disse merkene som her er nevnt, Marex, Grandezza, Sealine, og Bavaria? Tenker litt på slikt som sammenføyninger, elektriske anlegg (feks dimensjoner, korrosjonsbeskyttelse), materialvalg, skrog, "knirk og knak", skroggjennomføringer og ellers "egnethet" for forhold langs norskekysten på Vestlandet?

Marex bygges nok ikke lengre i Norge dessverre men i Litauen. Eller skal denne modellen bygges i Arendal?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Var ombord i en Marex 375 i utstillinga i Asker, og lekrere og mere gjennomtenkt design og kvalitet skal man nok lete lenge etter.

Den båten hadde for sikkerhets skyld installert doble Yanmar 8LV-370 med drev  :smiley:

Har sendt noen e-poster til forhandler av Marex i Bergen, men det drøyer lenge med svar. 3 dager siden jeg sendte e-post sist, har ennå ikke fått svar. Ikke noen stor sak, men det innbyr ikke akkurat til "kunden i fokus" og jeg blir litt betenkt...

Ellers, Marex bygges i Baltikum, Sealine/Bavaria i Tyskland og Grandezza i Finland?

Har sendt noen e-poster til forhandler av Marex i Bergen, men det drøyer lenge med svar. 3 dager siden jeg sendte e-post sist, har ennå ikke fått svar. Ikke noen stor sak, men det innbyr ikke akkurat til "kunden i fokus" og jeg blir litt betenkt...

Ellers, Marex bygges i Baltikum, Sealine/Bavaria i Tyskland og Grandezza i Finland?

Ja, Sealine bygges nå i Tyskland etter at virksomheten gikk konkurs og startet opp igjen med nye eiere vil jeg tro. Jeg kjenner ikke til kvaliteten etter at de byttet fabrikk, men samme fabrikk bygger vel Fjord og Hanse.

Grandezza bygges fortsatt i Finland mener jeg.

Sushi

• 1 måned senere...

Ikke lenge til Båter i Sjøen 2016 der Marex 310 Sun Cruiser skal vises frem. Hadde det ikke vært for jobben så skulle jeg gladelig flydd over i ens ærend for å se denne! 

PS! Veldig fint om noen av BPs medlemmer som tar turen kan ta noen egne bilder og legge ut, gjerne også prøveliggene køyene og si noe om de passer til meg som er 185 høy :)

Redigert av Dissern (see edit history)

Som vanlig når en spør om en båt så får du råd om mange andre.

Hadde den gamle Marex 290SC og var veldig fornøyd. Veldig bra kvalitet og service fra Marex i Oslo/Arendal. Ta kontakt med Espen Aalrud direkte er mitt råd eller snakk med de på messa. Alle er nok travelt opptatt med dette og det er nok derfor du ikke har fått svar (selv om det ikke er en unnskyldning).

Snakket med Espen den gang om hva som kunne gjort båten optimal og det er de tankene Espen hadde da som nå er levendegjort. Dette er en utrolig fin båt.

Grandezza'en er en dårlig kopi etter min mening (Marex har vurdert rettslige skritt etter al kopieringen) og Sealine'n er fin nok men ikke sammenlignbar.

Marex'n så jo knall ut på tegningene. Det er jo ikke dumt å trekke hele byssa ned for å frigjøre mye plass oppe. Og så er det jo to faste dobbeltkøyer, kompromissløst og super løsning.

Grandezza har jo nå kutta ut 31foteten som var flaggskipet fra de kom rundt 2005. ( eldste båten jeg har sett er 2006 i Norge)

Tipper grunnen til at de nå har samla byssa på en plass i 33foteren er for å lage komplette løsninger og en bedre langturbåt og appellerer nok derfor til en voksen kjøpegruppe som vil ha en designmessig pen båt med komplett løsning.

Med det mener jeg at to-salongers båten Grandezza31 er, og andre tilsvarende båter med salong under dekk, så er det litt styr om man drar på 4 ukers tur og sover på et salongbord uten den beste komfort med mindre man modifisere...

Og det er jo dumt når man har lagt en mill på bordet.

( men så skal det også sies at Grandezza 31 er pokker så fine båter og funker som bare juling)

Har opplevd Grandezza som en god båt, og jeg har til gode å høre en eneste knirkelyd i løpet at de 7 årene jeg har brukt en.

Men nå har de også gått over til andre interiørmaterialer, tilsynelatande.

Det jeg ikke liker med de nye båtene er de skarpe former og kantene særlig på glassfiberstøpene. Skarpe kanter kan med tiden bli slått skall av.

De gamle 31foterene hadde alle former avrundet og mykere linjer.

Marexen ser strålende ut på bilder, enig i det. Kjekt også å få innspill om andre båter, det er mange merker, modeller og ulike løsninger mellom årgangene så det er greit med innspill. Hvordan tenker dere at Marex 310 vil være for en barnefamilie, feks oss på 2 voksne og med 2 barn på snart 2 og 4 år? 

Fruen har uttrykt at bokomfort er viktig, altså ståhøyde, gode senger og mulighet til å lage mat, oppbevare mat/drikke. Samtidig har hun sagt at hun vil ha adskilt dusj for å hindre at det sprutes over hele toalettet - akkurat det har ikke denne modellen, men så vet jeg ikke om dette er noe som ikke egentlig er et problem? 

Størrelsesmessig er den helt grei med den familien du beskriver. Når barna blir noe større er den for liten. Du har båt i 2-4år tenker jeg. 32AFT er et eksempel på litt bedre plass

Begynner å tegne seg et bilde at at 320 ACC er en passende båt til oss som barnefamilier, det er flere som har anbefalt denne løsningen med tanke på plass og mulighet til å trekke seg litt unna, leke osv. Vi som bor på Vestlandet er heller ikke bortskjemt med for mye godt vær så god bokomfort inne er viktig :)

Har forresten knapt nok sett en eneste brukt 320 ACC til salgs på finn, folk holder gjerne fast på dem :)

Var ombord i en Marex 375 i utstillinga i Asker, og lekrere og mere gjennomtenkt design og kvalitet skal man nok lete lenge etter.

Den båten hadde for sikkerhets skyld installert doble Yanmar 8LV-370 med drev :smiley:

Tror nok det var V gir og aksling og ikke drev på den båten. Ut fra prislisten leveres den ikke med drev og 8 LV motorer. Største med drev er 2xD4 300 men pris hhv 4.2 og 3.8 mill.. Utrolig fin båt. Mener de snakket om fart på 2xD4 300 var ca 36 knop. Vet ikke med 2x8LV. Har føtt veldig god kritikk mtp støy som skal være svært lavt.

Hekken på båten var skjult bak/under gangveien siden det var utstillingsbåt. Tror jeg glemte å titte under båten  :saint:

Men selger nevnte fart opp mot 40 knop og det får jeg ikke helt til å stemme med akslinger?

Tror nok det var V gir og aksling og ikke drev på den båten. Ut fra prislisten leveres den ikke med drev og 8 LV motorer. Største med drev er 2xD4 300 men pris hhv 4.2 og 3.8 mill.. Utrolig fin båt. Mener de snakket om fart på 2xD4 300 var ca 36 knop. Vet ikke med 2x8LV. Har føtt veldig god kritikk mtp støy som skal være svært lavt.

Jo, den var med drev. Men ifølge Espen i Marex var den overmotorisert. Sikkert derfor den ikke er i prislisten. Snakket med Espen i år også. Han var tydelig i sin anbefaling av dobbeltinstallsjon i 375, og helst med drev

Man trenger jo ikke ha full gass hele tiden selv om den er "overmotorisert"  :saint:

Og vektmessig er vel 8LV lettere enn D4-300.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...