Jump to content

Synspunkter på nye Marex 310 Sun Cruiser

Dissern

Recommended Posts

Jo, den var med drev. Men ifølge Espen i Marex var den overmotorisert. Sikkert derfor den ikke er i prislisten. Snakket med Espen i år også. Han var tydelig i sin anbefaling av dobbeltinstallsjon i 375, og helst med drev

Ja man lærer noe nytt hele tiden. Takk for info :-) Utrolig fine Marexbåtene!! #10 leveres vel bare med drev, og hva slags motorpakke?

Ikke for å spore av mot 375 men fartspoensiale på 2X 8 LV med V gir, hva blir det da?

• 4 måneder senere...

Var og kikket på 310 på båtmessen i Bergen denne helgen. Ingen bilder, men utrolig flott båt. Plassmessig på høyde med langt større båter synes jeg. Merket meg spesielt at jeg med mine 185cm ikke trengte å dukke ned med hodet på badet og i kabin, det er herlig. Prismessig litt stiv, iallefall med en lengre ekstrautstyrsliste, men gjennomført flott båt.

Hvis du har 130k så er det kanskje verd pengene. 5,5 liter R6 vs. 3,7 liter R4 (traktormotor...).

Personlig ville jeg heller ha hatt Yanmar 8LV-370. 4,5 liter V8 diesel.

Lavere vekt, og litt lavere pris enn D6.

Kortere motor gir lettere adkomst i motorrommet. Og ikke minst 8 herlige sylindre  :smiley:

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Jeg ville ikke valgt D4 300 i så stor båt. Bredde på 324 cm og vekt tom båt 4500 kg er ganske mye. Husk at det blir ekstra last og groe i august og da kan nok en D4 bli litt snaut.

Baserer dette på at min egen båt har nesten de samme målene og er motorisert med D6 330. Dette føler jeg er minimum. Marexen er litt større og burde trenge mer motor.

Volvo eller Yanmar er vel en smaksak og her er det nok mange meninger ute og går.

Sushi

Hvis du har 130k så er det kanskje verd pengene. 5,5 liter R6 vs. 3,7 liter R4 (traktormotor...).

Personlig ville jeg heller ha hatt Yanmar 8LV-370. 4,5 liter V8 diesel.

Lavere vekt, og litt lavere pris enn D6.

Kortere motor gir lettere adkomst i motorrommet. Og ikke minst 8 herlige sylindre  :smiley:

Sporer litt av, det jeg er litt nysgjerrig på er eventuelt valg av Yanmars 8LV. Fin motor, men er drevet deres bra? Har bare hørt forskjellige meninger om de drevene kontra VP sine.... Eller er det litt som i bilverdenen, den med best service/forhandlernett avgjør?

Var innom messen igjen idag og fikk pratet litt med en av Aalrud brødrene, han anbefalte også D6-370 motoren, den har da maks fart ca 35 knop og marsjer i ca 25 knop. Prislisten fra forhandler "Bergen Maritim" har kun Volvo Penta D4-300, D6-370 og Volvo Penta V8-430 bensin, samt Mercury V8-370 T3 diesel på prislisten. Ingen Yanmar. Ser det er omlag 80k billigere med Mercury diesel enn VP D6 forresten.

Redigert av Dissern (see edit history)

Mercury V8 4.2 TDI-370 gjør vel stort sett samme nytten som Yanmar 8LV-370. 

Det blir jo VAG mot Toyota og med 300 kubikk overtak til sistnevnte.

Vil jo tro at man kan få en Marex levert med Yanmar 8LV-370 uten større om og men, siden de har gjort det før på flere modeller.

Med disse to motorene får man da Mercury Bravo XR drev (Bravo 2 eller 3 men duoprop er jo alltid en fordel manøvreringsmessig) eller Yanmars eget ZT370 drev.

Ingen av disse drevene ville vel ha holdt ut veldig lenge med momentet fra f.eks. D6-370, men vil anta at de holder en stund med sine egne motorer (iallefall ut garantitiden  :giggle: ).

Forøvrig skulle man jo tro at 370 hk var 370 hk uansett, og at V8-motorenes lavere vekt kompenserer noe for mindre moment enn D6.

Men antar allikevel at toppfarten med V8'erne ligger 1-2 knop under D6 siden de ikke kan proppes like tungt og hensynsløst som med D6 (kvalifisert gjetning).

D6 går på litt lavere turtall, som sikkert er en fordel normalt sett. Men V8'erne vil jo muligens ha et lite overtak mht. lavere tomgangsfart/dorgefart.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Lavere pris, lavere vekt og 2 sylindre ekstra er jo fristende for V8'erne, når fartsområdet er ganske likt.

Videre at det antagelig blir bedre plass foran motoren i motorrommet (uten at jeg har sett installasjonen i akkurat denne båten).

Vil ikke påstå bastant at VP-drevet vil vare lengre enn konkurrentene på akkurat denne båten, men at det er solide saker er vel alle enige om.

Yanmar ZT370-drevet har hatt noen feil, men noe mere konkret vet jeg egentlig ikke på sparket. Det kan ha vært i noe mere ekstreme installasjoner enn denne (f.eks. kommersielle båter som får mye juling).

XR-drevet til Mercury er bra saker, og kan helt sikkert funke fint i mange år siden motorpakken og momentkurve nok er godt tilpasset drevet.

Når alt kommer til alt er det vel lommeboka og evt. lokal motorforhandler/servicepunkt som avgjør.

Ankervinsj med enten kjetting eller blytau er ekstrautstyr og koster drøye 50k. Da enten foran eller bak (eller begge deler for 100k). Hva er det man går for her? Har bare hatt ankervinsj bak, ligger aldri "på svai" heller.

Du sitter vel med svaret ;) Helt klart bak! Foran? Need to/Nice to have. Er vel almennkjent at typisk for oss skandinaviere å utstyre med anker bak fremfor foran pga våre vaner og natur. Motsatt i varmere strøk.

Mange som mener de ikke trenger bak har ofte veldig stor/tung båt og ikke stoler helt på elementene, ligger ofte longside hvis mulig.

Ellers er det vel en smakssak, men hadde helt klart valgt blytau bak.

Hei alle Marex interesserte. Er på nett nå som Marex forhandler på vestlandet. Ser lit lengre oppe i tråden om at det er tydelig vis en mail som jeg har gått glipp av. Beklager dette @Dissern :-)

Mye info og nyheter legges ut på vår facebook side eller instagram. Besøk gjerne også vår nye WEB side www.bergenmaritim.no.

Jeg kan bare si. Marex 310 SC er en fantastisk båt. Ikke bare på løsninger, men også med sine fantastiske sjøegenskaper.

Vi har Marex 310 SC og Marex 375 i vår salgsutstilling i Bergen. Velkommen til en hyggelig visning og båtprat på Skaganeset.

• 5 måneder senere...

Nå midt i 2017 sesongen er der vel noen 310 eiere som har fått litt erfaring med bruk av båten.
Jeg har bestillt, men levering er ikke før i mars 2018.

Hadde vært kjekt om noen delte sine erfaringer og intrykk.

Hva med utstyrslisten ? noen spesielle anbefalinger ? Har blt. annet bestillt med brensel celle EFØY comfort, noen som har erfaring med dette ?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...