Jump to content

Koble til eldre svinger til nyere Garmin 6012

Edh1

Recommended Posts

Dette er egentlig veldig enkelt og veldig komplisert.

Enkelt fordi har du Garmin svinger finnes det overgangskabler til den nye type kontakt som din Garmin plotter har.

Komplisert fordi har du svinger fra annet merke vil den ikke kommunisere med Garmin plotter selv om kontakten passer. Dette ha med å gjøre at de forskjellige produsentene bruker forskjellige kabler på de samme pinutgangene. Mao, der hvor en har minus, kan en annen produsent ha pluss. Vet du ikke hvilken plotter som satt på svingeren er du ganske sjanseløs, men råflaks kan man alltid ha.

Hvis jeg var deg ville jeg ha byttet til en svinger som også er NMEA2000, de vil være å kunne bruke på alle plottere pga samme systemstandard. Men ikke alle har NMEA2000, Raymarine kaller det vel noe annet mener jeg å huske og da må man igjen i gang med overgangskabler.

Det er ingen svingere som har verken NMEA 2000 eller noen annen form for kommunikasjon. En svinger kan nærmest sammenlignes med en kombinert høyttaler og mikrofon for bruk undre vann. Men de er avstemt for en gitt frekvens og kan ha forskjellig impedans. Vanligvis er det kun to ledere til disse men om det er en kombisvinger som kan operere på flere frekvenser kan det være tre eller fire ledere pluss en skjerm.

Er det snakk om noe med NMEA eller annen kommunikasjon mot er det ikke en svinger men en eller annen form ekkolodd modul.

ikke uvanlig med fra 5-7 pin nå på svingerne. De skal jo måle temp også og har egen pin for det, de som måler vannstrøm har jo egen for det med.

Var kanskje ikke presis nok, men finnes nå svingere med NMEA2000 kontakt, så må man bruke modul for å tolke signalene videre i det formatet ja. Personlig har jeg nå bygd om det meste fra NMEA0183 til NMEA2000 i båten. Plug&Play, fantastisk lett, i stedet for å splitte ledninger, pare de opp mot hverandre hvor produsentene igjen ikke bruker samme farge på ledningene. Vært igjennom alt det der.

Hmm, du hadde kanskje 400-serien som var en 4-tommer skjerm? Hvis ja, så må du bruke en ekstern ekkoloddmodul for å få svingeren til å snakke med din nye plotter, GSD 22 skal passe til svingeren din.

Hvis du mener bestemt at du har 4000-serien så har du en ekstern ekkoloddmodul i nærheten av plotteren. Koblingen mellom ekkoloddmodulen og plotteren er en nettverkskabel som ser ut som en gammel telefonkabel om du husker de?

Ja, eller bytte svinger. Disse modulene har også funksjon for fishfinder, 3D-navigering under vann, fish-eye etc, Så de gir jo noe ekstra, men de koster også en del. Les deg opp på temaet og vurder deretter.

Har en mistanke om at du ikke vil bli fornøyd med den svingeren som sitter i. Utviklingen går fremover også der, og med en såpass plotter som du har, vil du nok ønske mest mulig vanndybde etc fra svinger. Men igjen, også gode svingere koster en del, så alt henger sammen.

Kommer an på hva du vil svingeren skal gjøre og hvor dypt du vil den skal lese. Starter på 1000,- går videre til 10.000,- og sikkert enda mer.

Kombisvinger, temp/dybde helt ok, fra ca. 2000,- og oppover

Hekksvingere er billigere eller gjennomgående. Finnes også ett par typer svingere for å lese igjennom bunnen, en til ca. 1700,- og en til nesten 10.000,-. Jeg hadde den til 1700,- ikke fornøyd og byttet til en gjennomgående.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...