Edh1 Startet 25.Juli.2016 Link til dette innlegget Startet 25.Juli.2016 Jeg har en Garmin 6012 hvor svingeren/ekkoloddet ikke er koblet til. Det var tidligere en 4000-serie Garmin plotter hvor det da var koblet til Ekkolodd. Den gamle kabelen passer ikke inn på den nye. Blå kontakt på den nye og sort kabel. Hvordan løser jeg dette? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 25.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2016 Er vel ikke bare pluggen som må stemme for at det skal virke optimalt. Frekvens og impedans i svingeren må også stemme overens med ekkoloddet. Sitér dette innlegget Link to post
Edh1 Svart 25.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2016 Jeg vet ikke hvilke svinger som er montert. Men om vi forutsetter at den ellers passer, finnes det da noen overgang/adapter? Sitér dette innlegget Link to post
Edh1 Svart 25.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2016 Både den gamle kabelen og den nye inngangen er forresten 19-pins men passer uansett ikke helt. Den nye plotteren har NMEA om det er av betydning. (Skjønner jeg er på tynn is, men forsøker...) Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 25.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2016 Dette er egentlig veldig enkelt og veldig komplisert. Enkelt fordi har du Garmin svinger finnes det overgangskabler til den nye type kontakt som din Garmin plotter har. Komplisert fordi har du svinger fra annet merke vil den ikke kommunisere med Garmin plotter selv om kontakten passer. Dette ha med å gjøre at de forskjellige produsentene bruker forskjellige kabler på de samme pinutgangene. Mao, der hvor en har minus, kan en annen produsent ha pluss. Vet du ikke hvilken plotter som satt på svingeren er du ganske sjanseløs, men råflaks kan man alltid ha. Hvis jeg var deg ville jeg ha byttet til en svinger som også er NMEA2000, de vil være å kunne bruke på alle plottere pga samme systemstandard. Men ikke alle har NMEA2000, Raymarine kaller det vel noe annet mener jeg å huske og da må man igjen i gang med overgangskabler. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 25.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2016 Det er ingen svingere som har verken NMEA 2000 eller noen annen form for kommunikasjon. En svinger kan nærmest sammenlignes med en kombinert høyttaler og mikrofon for bruk undre vann. Men de er avstemt for en gitt frekvens og kan ha forskjellig impedans. Vanligvis er det kun to ledere til disse men om det er en kombisvinger som kan operere på flere frekvenser kan det være tre eller fire ledere pluss en skjerm. Er det snakk om noe med NMEA eller annen kommunikasjon mot er det ikke en svinger men en eller annen form ekkolodd modul. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 25.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2016 ikke uvanlig med fra 5-7 pin nå på svingerne. De skal jo måle temp også og har egen pin for det, de som måler vannstrøm har jo egen for det med. Var kanskje ikke presis nok, men finnes nå svingere med NMEA2000 kontakt, så må man bruke modul for å tolke signalene videre i det formatet ja. Personlig har jeg nå bygd om det meste fra NMEA0183 til NMEA2000 i båten. Plug&Play, fantastisk lett, i stedet for å splitte ledninger, pare de opp mot hverandre hvor produsentene igjen ikke bruker samme farge på ledningene. Vært igjennom alt det der. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 25.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2016 Ja mulig det er 5-7 ledninger i slike kombisaker men da er en jo i leketøysavdelingen. NMEA2000 er da en Canbus basert kommunikasjon og den trenger kun tre ledere Can H Can L og ref. Sitér dette innlegget Link to post
blekkulf Svart 25.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2016 Hvis du hadde Garmin 4000-serien før med ekkolodd hadde vel denne en ekstern ekkoloddmodul? Denne eksterne ekkoloddmodulen kan du da koble inn på 6000-serien via Nettverksporten? Sitér dette innlegget Link to post
Edh1 Svart 25.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2016 Jeg finner ikke noen ekstern modul. Bare den gamle kabelen. Pleier modulen å sitte nær giver eller nær plotter? Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 25.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2016 Modulen heter ofte GSD 22 eller 24, mener jeg å huske. Den nyeste er vel 26 om det ikke har kommet enda mer siden jeg oppdaterte meg på dette. De kan teoretisk være plassert hvor som helst mellom svinger og plotter, så de blir ofte satt in der hvor man har plass. Hos meg i skapet på lugar 2. Sitér dette innlegget Link to post
blekkulf Svart 25.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2016 Hmm, du hadde kanskje 400-serien som var en 4-tommer skjerm? Hvis ja, så må du bruke en ekstern ekkoloddmodul for å få svingeren til å snakke med din nye plotter, GSD 22 skal passe til svingeren din. Hvis du mener bestemt at du har 4000-serien så har du en ekstern ekkoloddmodul i nærheten av plotteren. Koblingen mellom ekkoloddmodulen og plotteren er en nettverkskabel som ser ut som en gammel telefonkabel om du husker de? Sitér dette innlegget Link to post
Edh1 Svart 25.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2016 Tror Blekkulf har funnet feilen. Det er nok 400-serien som var ombord. Og da må jeg kjøpe en en ekstra modul for å få koblet opp ekkoloddet? Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 25.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2016 Ja, eller bytte svinger. Disse modulene har også funksjon for fishfinder, 3D-navigering under vann, fish-eye etc, Så de gir jo noe ekstra, men de koster også en del. Les deg opp på temaet og vurder deretter. Har en mistanke om at du ikke vil bli fornøyd med den svingeren som sitter i. Utviklingen går fremover også der, og med en såpass plotter som du har, vil du nok ønske mest mulig vanndybde etc fra svinger. Men igjen, også gode svingere koster en del, så alt henger sammen. Sitér dette innlegget Link to post
Edh1 Svart 25.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2016 Så om jeg bytter svinger så kan jeg koble rett på? Ser at Gsd 22 koster 4000... Hva koster en svinger? Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 25.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2016 Kommer an på hva du vil svingeren skal gjøre og hvor dypt du vil den skal lese. Starter på 1000,- går videre til 10.000,- og sikkert enda mer. Kombisvinger, temp/dybde helt ok, fra ca. 2000,- og oppover Hekksvingere er billigere eller gjennomgående. Finnes også ett par typer svingere for å lese igjennom bunnen, en til ca. 1700,- og en til nesten 10.000,-. Jeg hadde den til 1700,- ikke fornøyd og byttet til en gjennomgående. Sitér dette innlegget Link to post
blekkulf Svart 25.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2016 Nei, du må uansett ha ekstern ekkoloddmodul. GSD 22 passer rett på svingeren du har. Du kan alternativt gå for GSD 24 med en ny svinger (6-7000), alternativt GSD 26 med ny L/H CHIRP-svinger (24-26000) hvis du vil ha virkelig bra ekkolodd, men om hovedmålet ditt er å finne dybden holder GSD 22 for ditt bruk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.