Jump to content

Får ikke start på en Mercury 9.8 hk

Sindre_savage

Recommended Posts

Hei

Har en mercury 9.8 hk motor som jeg sliter veldig med og få startet.

Jeg kan få start på den vis jeg har halv gass, og da går den i maks 10 sekunder før motoren dør ut.

Har sjekket flere ting som blant annet:

Tennpluggene gnistrer

Får bensin inn i forbrenningskammeret (våt plugg)

Ny bensin og olje (itilfelle kondens)

Renset Forgasser med trykkluft.

Ikke hull i flott, nålen funker som den skal.

Kan ikke se flere problemer selv med motoren, så håpet på at dere her på forumet kunne hjelpe meg.

Mvh Sindre

En båt kompis hadde tilsvarende problem nå i sommer, den gikk lengere en din før den stoppet, men der var det nødstopp bryter som fusket og måtte byttes.

Jeg hadde problemer med å få min til å gå på tomgang og høy tomgang (1500omd?), plukket forgaseren av, skrudde av bunn og tok ut dyser, liten innsnevring i lav-turtall dysen var problemet.

Redigert av Førstefender (see edit history)

Hei

Hadde en tilsvarende motor i fjord, og den gikk heller ikke bra når jeg fikk den (bytta mot en 4hk Johnson). På min var stoppbryteren problemet, så jeg endte opp med å kjøpe en ny. Den fusket en del før den stoppet. Det er nok egentlig en ganske god motor, men på den jeg hadde var undervannshuset lekk (mer vann enn olje kom ut når jeg bytta girolje). Det var sprekt. Jeg kjøpte et annet undervannshus, men det var heller ikke tett. Dessverre gikk den påhengern på fyllinga?

Redigert av Sunwin1980 (see edit history)

Har fått målt og sjekket stoppbryteren idag, å jeg kan ihvertfall friskmele den:)

Fikk noen andre symptomer på motoren idag, fikk start på den men virket som om den ikke fikk bensin etter noen sekunder, da døde den.

Mistenker at den kan være bensinpumpa som er dårlig.

Når jeg pumper på pumpa fra bensintanken så blir ikkw den hard, jeg kan pumpe bensin helt til det renner ut av for.

Forslag?

Mulig jeg kan ha funnet feilen nå!

Har måttet justere flottøren litt slik at nåla kommer litt lengre ned når flottøren er nede, nå så har nåla vært stengt hele tiden, og fått dårlig med bensin. skal prøve og starte den i morgen, for sent å starte nå.

Skal også få byttet pakning mellom forgasser og motorblokka siden pakningen var rimelig slitt. 

Takk for alle gode tips!

Prøv å kjør en tur med motoren. De gamle påhengerne jeg har pleier alltid å gå dårlig når de har stått en stund, men etterhvert som man setter de på båten og gir mer og mer gass, blir de til slutt seg selv.

Hmm. En metafysisk forklaringsmodell. Jeg tror mer på vakuum-i-bensin-teorien. Jeg mener, motoren går en stund, og så dauer. Typisk undertrykk i tanken.

Endelig går dritten!!!

Justert flotøren og får start på den. Flotøren hang seg i øvre stilling slik at nåla ble stengt.

Den tungstartet og går dårlig, går ikke på tomgang i det hele tatt.

99% sikker på at tennningsaken som justeres når du vrir på gasshendelen må justeres litt høyere:)

Får litt pottsmell innimellom når motor går på høyere tomgang...

Redigert av Sindre_savage (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...