Jump to content

Perkins 4.108 - bytte av startmotor

krgb

Recommended Posts

Jeg har en Perkins 4.108 fra 1980, står i en saga 27.

Startmotoren viser seg å være gåen, og etter dokumentasjonen i båten skulle det være en Lucas-motor som sto der. Og den liknet faretruende på en slik.. 

Så jeg kom over en rimelig tilsvarende starter på nettet, og den er på vei i posten nå..

Men, så demonterer jeg den gamle og ser at dette slett ikke er en Lucas-starter med 13-tenner som dokumentasjonen på båten tilsier, men en Prestolite-starter med 10 tenner. 

Spørsmålet er da: Kan jeg bruke 13 - og 10-tenners startere om hverandre? Eller MÅ jeg ha en 10 tenners starter? Og hvorfor i all verden står det en 10-tenners starter der.. Denne er kanskje skiftet for endel år tilbake, men forrige eier er dessverre gått bort, så jeg har ingen mulighet til å få sjekket opp i om han har satt inn en feil starter...

• 1 år senere...
TrueStig skrev for 2 timer siden:

Hei, hvordan gikk det med denne saken, fikk du byttet starter? Må man ut med hele motoren for å bytte startmotor?

Hei.

Etter mye om og men kontaktet jeg universal diesel på lørenskog, som hjalp meg godt videre med å sjekke hvilken starter som faktisk skulle stå på motoren. Ulempen var at den var fryktelig dyr - ca 7.000 kr. 

Jeg fikk det tilslutt til uten å ta ut motoren, men det er fryktelig trangt. På min motor var problemet at den ene av de tre festeskruene var omtrent umulig å komme til. Etter mye om og men, og et ukjent antall piper og skiftenøkler forsvunnet i kjølen, fikk jeg det om sider til. Det var en grusom jobb, men når den først ble byttet fungerer alt ok.

Jeg har imidlertid fortsatt problem med at startreleet kortslutter/slår seg ut, og at jeg må slå hovedbryter av og på for å få start.. Lurer på om et ligger et annet startrele utenom starteren i tillegg, men har ikke fått sjekket ennå.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...