krgb Startet 25.Juli.2016 Link til dette innlegget Startet 25.Juli.2016 Jeg har en Perkins 4.108 fra 1980, står i en saga 27. Startmotoren viser seg å være gåen, og etter dokumentasjonen i båten skulle det være en Lucas-motor som sto der. Og den liknet faretruende på en slik.. Så jeg kom over en rimelig tilsvarende starter på nettet, og den er på vei i posten nå.. Men, så demonterer jeg den gamle og ser at dette slett ikke er en Lucas-starter med 13-tenner som dokumentasjonen på båten tilsier, men en Prestolite-starter med 10 tenner. Spørsmålet er da: Kan jeg bruke 13 - og 10-tenners startere om hverandre? Eller MÅ jeg ha en 10 tenners starter? Og hvorfor i all verden står det en 10-tenners starter der.. Denne er kanskje skiftet for endel år tilbake, men forrige eier er dessverre gått bort, så jeg har ingen mulighet til å få sjekket opp i om han har satt inn en feil starter... Sitér dette innlegget Link to post
TrueStig Svart 5.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2018 Hei, hvordan gikk det med denne saken, fikk du byttet starter? Må man ut med hele motoren for å bytte startmotor? Sitér dette innlegget Link to post
krgb Svart 5.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2018 TrueStig skrev for 2 timer siden: Hei, hvordan gikk det med denne saken, fikk du byttet starter? Må man ut med hele motoren for å bytte startmotor? Hei. Etter mye om og men kontaktet jeg universal diesel på lørenskog, som hjalp meg godt videre med å sjekke hvilken starter som faktisk skulle stå på motoren. Ulempen var at den var fryktelig dyr - ca 7.000 kr. Jeg fikk det tilslutt til uten å ta ut motoren, men det er fryktelig trangt. På min motor var problemet at den ene av de tre festeskruene var omtrent umulig å komme til. Etter mye om og men, og et ukjent antall piper og skiftenøkler forsvunnet i kjølen, fikk jeg det om sider til. Det var en grusom jobb, men når den først ble byttet fungerer alt ok. Jeg har imidlertid fortsatt problem med at startreleet kortslutter/slår seg ut, og at jeg må slå hovedbryter av og på for å få start.. Lurer på om et ligger et annet startrele utenom starteren i tillegg, men har ikke fått sjekket ennå. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.