Jump to content

Kjøpe seilbåt for turbruk og seiling til shetland

Jankar

Recommended Posts

Hei.

Vi leker litt med tanken på å kjøpe seilbåt.

Tanken rundt bruken er helgeturer og så mye seiling som mulig. Tanken er også å seile til shetland når kunnskapene er gode nok hos mannskapet.

Noen som har tips til hvilke båter man burde se etter i klassen 200-300.000.-

Gjerne om noen har noen båter man absolutt burde holde seg unna og

Willing er ganske unik blant båtene fra slutten av 70-tallet, utrolig god plass, veldig trygg båt. Kjenner flere som har sånne. Burde kunne få en strøken med nyere motor for den summen ja.

A ship in port is safe; but that is not what ships are built for. Sail out to sea and do new things. -Grace Hopper

Mye fint å få til en rimelig penge for tiden. Hva med Willing? Trygg. Solid. Får nok en med ny motor og mye annet snakk for den summen du antyder.

spesielt rigg bør jo da være godt vedlikeholdt, stående rigg bytta for ikke urimelig lenge siden mv. eller man kan sørge for å få det gjort dersom man er usikker på tilstand.

Det er ingen vesentlige forskjeller mellom merkene når det kommer til så gamle båter, deler og hvor lett det er å skru på dem. Hallberg Rassy er kanskje et hederlig unntak siden verftet er oppe og går ennå. Ellers så er leverandør av motor, rigg, elektronikk osv stort sett de samme: noen bruker Volvo andre Yanmar osv.

Båt er egentlig ganske enkle greier å skru på sammenlignet med bil - men herlighet så knotete å komme til noen ganger. Gøy å gjøre det selv da, læringskurven er bratt (se div. prosjekttråder her på forumet)

ja ser den. har en daycruiser med utenbords idag, som jeg gjør alt av servicer osv på self, eks regreim skifte.

det er morro og skru, og en 20-25hk motor til en seiler koster vel ikke stort i forhold til en 200 hester innenbords vil jeg tippe.

Jeg syns j den hallberg rassyen er en pen båt, men har jo sett her på forumet at folk har hatt vanngjennomtregning under teak osv. men slike ting kan vel dukke opp på alle båter over en viss alder.

comfortina er det greie båter?

Ville vurdert Comfortina 32. Jeg var på jakt etter båt i samme klasse selv, og endte med en slik. Båten er solgt nå, men det er en annen historie.

Comfortina 32 er en annerkjent populær båt som det er produsert mange av. "moderne" planløsning med to separate lugarer og eget toalettrom akter. Seiler veldig bra og har en høy og trimbar rigg, men føles likevel trygg da den går veldig bra i sjøen og har tung kjøl. Cockpiten er utrolig velfungerende både når man seiler og i havn pga rorkulten. Prisene ligger vel fra 150 til 300 alt etter tilstand.

Edit: Kan legge ved en link til finn annonsen jeg hadde når jeg solgte min Comfortina 32, gikk litt bersjerk både med tekst å bilder, så her kan du få et inntrykk av hvordan de er: http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=61766068&ref=ads&myad=61766068

Redigert av eehgil (see edit history)
Guest Avmønstret#

har sett litt på halberg rassy 312, syns de er pene og se på og virker solide.

leste m en som hadde funnet vanngjennomtrgning under teaken da han skulle bytte denne, men det er vel sånne ting som kan dukke opp på alle båter i den alderen

Unngå båter med skrudd teakdekk i denne prksklassen og denne epoken.

HR 312 er en utmerket båt. Teakdekkene forblir unntaksvis tette, uansett båtmerke. Svært mange blir etter 10- eller flere år som å tråkke på en blautmyr, med vann under. Nytt dekk som er vacuum-limt koster i området SEK 200 000. Snakket med noen svensker nede på Orust som har den slags som jobb. Renoverer slike gamle perler tilbake til ny-skikk. Men ta prisen med en klype salt, det var noe år siden jeg snakket med dem. Comfortina 32 også en utmerket båt. På litt eldre båter ville jeg nok foretrukket en uten teakdekk. I tillegg kommer Contrast 36, kjempebåt og Forgus 36. Gamle, men gode båter. Vet ikke hva de selges for i dag, blir litt større enn hva du tenker på. Men det er vel i og for seg ingen ulempe.

Enig, men jeg ville vel unngått disse som er kjent for å de ikke tåler å dulte borti noe med kjølen. Ellers, i dag, om jeg hadde hatt båtplass, ville jeg vurdert en seiler med støttehjul, katamaran er det noen som kaller dem. Det er båter som jeg har stigende sansen for. Velter du, så er løpet kjørt. Kommer du til danske havner og skal inn mellom to påler med lysåpning 3,8 meter.. Problemet lar seg løse, kutt av den midterste pålen og betal dobbel havneleie- møter sikkert forståelse for den handlingen. Fleiper nå, men katamaran er noe jeg ville tatt en seriøs titt på.

De ser jo fine ut de båtene.

Hvor lenge tenker man når man sier at stående rigg burde være byttet for rimelig tid siden. Hva er da rimelig tid?

Heh, ja det avhenger igjen av bruk, og der kan det jo være vanskelig å få oversikt hvis båten er gammel og har hatt flere eiere. Skulle jeg på langtur med en gammel båt ville jeg som sagt valgt å ikke ta sjansen, og antatt at stående rigg ikke har vært byttet. Send båten på riggsjekk og følg fagfolkenes anbefaling.

Redigert av quantumduck (see edit history)

Heh, ja det avhenger igjen av bruk, og der kan det jo være vanskelig å få oversikt hvis båten er gammel og har hatt flere eiere. Skulle jeg på langtur med en gammel båt ville jeg som sagt valgt å ikke ta sjansen, og antatt at stående rigg ikke har vært byttet. Send båten på riggsjekk og følg fagfolkenes anbefaling.

ok, så hvis det foreligger dokumentasjon på at stående rigg er byttet, og alle seil også er byttet i nyere tid så burde det være greit?

ser jo i annonsene at det er veldig forskjellig hva folk skriver, noen skriver side opp og side ned om teknisk, utstyr. hva som er gjort osv.

mens andre skriver mye kortere. 

det er vel litt sånn at de som tar seg tiden til å skrive side opp og side ned om utstyr, utskiftninger og service kanskje i 90% av tilfellene har de mest ivaretatte båtene?

sammen med han som har permen full av kvitteringer på servicer og slitedeler

ok, så hvis det foreligger dokumentasjon på at stående rigg er byttet, og alle seil også er byttet i nyere tid så burde det være greit?

ser jo i annonsene at det er veldig forskjellig hva folk skriver, noen skriver side opp og side ned om teknisk, utstyr. hva som er gjort osv.

mens andre skriver mye kortere.

det er vel litt sånn at de som tar seg tiden til å skrive side opp og side ned om utstyr, utskiftninger og service kanskje i 90% av tilfellene har de mest ivaretatte båtene?

sammen med han som har permen full av kvitteringer på servicer og slitedeler

ja, hvis du ser "rimelig tid" i sammenheng med hvor mye båten er brukt så kan du nok kanskje si at det sikkert er sånn helt "passe" greit. eller sagt på en annen måte ennå en gang (er det tre nå?); send riggen (båten) på rigg-sjekk hos fagfolk hvis du er i tvil og skal på langtur.

seil er ikke fullt så kritisk, de revner sjelden samtidig og kan vanskelig slå hull på skroget. som masta kan om den går overbord. så ta med en boltekutter. men det er jo uansett ikke noe stas å få turen ødelagt av råtne seil, så hvorfor ikke la en seilmaker se på dem?

løpende rigg bør også ofres en tanke...

dersom vedlikeholdet er dokumentert er det ihvertfall sånn at du har oversikt over hva som er på stell og hva som ikke er det. utvilsomt en fordel. og det er vel ikke usannsynlig at de som har vært nøye med vedlikehold gjerne vil fremheve det. kjøper du en båt hvor informasjon om vedlikehold ikke medfølger må du finne ut av det selv. det trenger jo absolutt ikke bli noe katta i sekken-kjøp, men du må ta jobben med å få oversikten.

Redigert av quantumduck (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...