Jankar Startet 26.Juli.2016 Del på Facebook Startet 26.Juli.2016 Hei. Vi leker litt med tanken på å kjøpe seilbåt. Tanken rundt bruken er helgeturer og så mye seiling som mulig. Tanken er også å seile til shetland når kunnskapene er gode nok hos mannskapet. Noen som har tips til hvilke båter man burde se etter i klassen 200-300.000.- Gjerne om noen har noen båter man absolutt burde holde seg unna og Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 26.Juli.2016 Del på Facebook Svart 26.Juli.2016 Mye fint å få til en rimelig penge for tiden. Hva med Willing? Trygg. Solid. Får nok en med ny motor og mye annet snakk for den summen du antyder. Sitér dette innlegget Link to post
Siglo Svart 26.Juli.2016 Del på Facebook Svart 26.Juli.2016 Willing er ganske unik blant båtene fra slutten av 70-tallet, utrolig god plass, veldig trygg båt. Kjenner flere som har sånne. Burde kunne få en strøken med nyere motor for den summen ja. Sitér dette innlegget A ship in port is safe; but that is not what ships are built for. Sail out to sea and do new things. -Grace Hopper Link to post
quantumduck Svart 26.Juli.2016 Del på Facebook Svart 26.Juli.2016 Mye fint å få til en rimelig penge for tiden. Hva med Willing? Trygg. Solid. Får nok en med ny motor og mye annet snakk for den summen du antyder. spesielt rigg bør jo da være godt vedlikeholdt, stående rigg bytta for ikke urimelig lenge siden mv. eller man kan sørge for å få det gjort dersom man er usikker på tilstand. Sitér dette innlegget Link to post
Jankar Svart 26.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2016 De ser jo fine ut de båtene. Hvor lenge tenker man når man sier at stående rigg burde være byttet for rimelig tid siden. Hva er da rimelig tid? Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 27.Juli.2016 Del på Facebook Svart 27.Juli.2016 Det er litt forskjellig anslag, men stående rigg snakker man om 10-15 år, men det kommer selvsagt an på bruken. Ofte byttes alle strekkfisker, stag og vant men ikke mast og bom. Sitér dette innlegget Link to post
Jankar Svart 27.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2016 Ok. Noenandre forslag til type båt? Ser det ligger en halberg rassey ute til 300.000.- er dette båter som er lette å skru på selv og enkle ifht deler og vedlikehold? Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 27.Juli.2016 Del på Facebook Svart 27.Juli.2016 Det er ingen vesentlige forskjeller mellom merkene når det kommer til så gamle båter, deler og hvor lett det er å skru på dem. Hallberg Rassy er kanskje et hederlig unntak siden verftet er oppe og går ennå. Ellers så er leverandør av motor, rigg, elektronikk osv stort sett de samme: noen bruker Volvo andre Yanmar osv. Båt er egentlig ganske enkle greier å skru på sammenlignet med bil - men herlighet så knotete å komme til noen ganger. Gøy å gjøre det selv da, læringskurven er bratt (se div. prosjekttråder her på forumet) Sitér dette innlegget Link to post
Jankar Svart 27.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2016 ja ser den. har en daycruiser med utenbords idag, som jeg gjør alt av servicer osv på self, eks regreim skifte. det er morro og skru, og en 20-25hk motor til en seiler koster vel ikke stort i forhold til en 200 hester innenbords vil jeg tippe. Jeg syns j den hallberg rassyen er en pen båt, men har jo sett her på forumet at folk har hatt vanngjennomtregning under teak osv. men slike ting kan vel dukke opp på alle båter over en viss alder. comfortina er det greie båter? Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 27.Juli.2016 Del på Facebook Svart 27.Juli.2016 Hvor stor båt ser du etter? min-max? Sitér dette innlegget Link to post
Jankar Svart 27.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2016 30-32 fot ca. Da har vi litt plass og boltre oss på :) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 27.Juli.2016 Del på Facebook Svart 27.Juli.2016 Mamba 311, om du finner en som er godt holdt. Orust innredning og vellseilende med god plass. Klassisk og tradisjonell uten noen finurligheter. Men er ikke så mange av de. Sitér dette innlegget Link to post
eehgil Svart 27.Juli.2016 Del på Facebook Svart 27.Juli.2016 (redigert) Ville vurdert Comfortina 32. Jeg var på jakt etter båt i samme klasse selv, og endte med en slik. Båten er solgt nå, men det er en annen historie. Comfortina 32 er en annerkjent populær båt som det er produsert mange av. "moderne" planløsning med to separate lugarer og eget toalettrom akter. Seiler veldig bra og har en høy og trimbar rigg, men føles likevel trygg da den går veldig bra i sjøen og har tung kjøl. Cockpiten er utrolig velfungerende både når man seiler og i havn pga rorkulten. Prisene ligger vel fra 150 til 300 alt etter tilstand. Edit: Kan legge ved en link til finn annonsen jeg hadde når jeg solgte min Comfortina 32, gikk litt bersjerk både med tekst å bilder, så her kan du få et inntrykk av hvordan de er: http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=61766068&ref=ads&myad=61766068 Redigert 27.Juli.2016 av eehgil (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 27.Juli.2016 Del på Facebook Svart 27.Juli.2016 I den størrelsen finner du også hallberg rassy 312 som er bunnsolid og selges innenfor ditt budsjett Sitér dette innlegget Link to post
Jankar Svart 27.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2016 har sett litt på halberg rassy 312, syns de er pene og se på og virker solide. leste m en som hadde funnet vanngjennomtrgning under teaken da han skulle bytte denne, men det er vel sånne ting som kan dukke opp på alle båter i den alderen Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 27.Juli.2016 Del på Facebook Svart 27.Juli.2016 har sett litt på halberg rassy 312, syns de er pene og se på og virker solide. leste m en som hadde funnet vanngjennomtrgning under teaken da han skulle bytte denne, men det er vel sånne ting som kan dukke opp på alle båter i den alderen Unngå båter med skrudd teakdekk i denne prksklassen og denne epoken. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.Juli.2016 Del på Facebook Svart 27.Juli.2016 HR 312 er en utmerket båt. Teakdekkene forblir unntaksvis tette, uansett båtmerke. Svært mange blir etter 10- eller flere år som å tråkke på en blautmyr, med vann under. Nytt dekk som er vacuum-limt koster i området SEK 200 000. Snakket med noen svensker nede på Orust som har den slags som jobb. Renoverer slike gamle perler tilbake til ny-skikk. Men ta prisen med en klype salt, det var noe år siden jeg snakket med dem. Comfortina 32 også en utmerket båt. På litt eldre båter ville jeg nok foretrukket en uten teakdekk. I tillegg kommer Contrast 36, kjempebåt og Forgus 36. Gamle, men gode båter. Vet ikke hva de selges for i dag, blir litt større enn hva du tenker på. Men det er vel i og for seg ingen ulempe. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 27.Juli.2016 Del på Facebook Svart 27.Juli.2016 Man vel egentlig kjøpe nesten hvilken som helst båt i prisklassen. Er den i god stand er det bare å dra. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Hulda Svart 27.Juli.2016 Del på Facebook Svart 27.Juli.2016 Enig, men jeg ville vel unngått disse som er kjent for å de ikke tåler å dulte borti noe med kjølen. Ellers, i dag, om jeg hadde hatt båtplass, ville jeg vurdert en seiler med støttehjul, katamaran er det noen som kaller dem. Det er båter som jeg har stigende sansen for. Velter du, så er løpet kjørt. Kommer du til danske havner og skal inn mellom to påler med lysåpning 3,8 meter.. Problemet lar seg løse, kutt av den midterste pålen og betal dobbel havneleie- møter sikkert forståelse for den handlingen. Fleiper nå, men katamaran er noe jeg ville tatt en seriøs titt på. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 27.Juli.2016 Del på Facebook Svart 27.Juli.2016 Det er vel neppe innenfor budsjett her.. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
quantumduck Svart 28.Juli.2016 Del på Facebook Svart 28.Juli.2016 (redigert) De ser jo fine ut de båtene. Hvor lenge tenker man når man sier at stående rigg burde være byttet for rimelig tid siden. Hva er da rimelig tid? Heh, ja det avhenger igjen av bruk, og der kan det jo være vanskelig å få oversikt hvis båten er gammel og har hatt flere eiere. Skulle jeg på langtur med en gammel båt ville jeg som sagt valgt å ikke ta sjansen, og antatt at stående rigg ikke har vært byttet. Send båten på riggsjekk og følg fagfolkenes anbefaling. Redigert 28.Juli.2016 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jankar Svart 28.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2016 Heh, ja det avhenger igjen av bruk, og der kan det jo være vanskelig å få oversikt hvis båten er gammel og har hatt flere eiere. Skulle jeg på langtur med en gammel båt ville jeg som sagt valgt å ikke ta sjansen, og antatt at stående rigg ikke har vært byttet. Send båten på riggsjekk og følg fagfolkenes anbefaling. ok, så hvis det foreligger dokumentasjon på at stående rigg er byttet, og alle seil også er byttet i nyere tid så burde det være greit? ser jo i annonsene at det er veldig forskjellig hva folk skriver, noen skriver side opp og side ned om teknisk, utstyr. hva som er gjort osv. mens andre skriver mye kortere. det er vel litt sånn at de som tar seg tiden til å skrive side opp og side ned om utstyr, utskiftninger og service kanskje i 90% av tilfellene har de mest ivaretatte båtene? sammen med han som har permen full av kvitteringer på servicer og slitedeler Sitér dette innlegget Link to post
Jankar Svart 28.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2016 apropos teak, ser noen som har fjernet teak dekket, sparklet alle 10.000 skruehull og malt dekket. hvordan løsning er dette? funker det fint? Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 28.Juli.2016 Del på Facebook Svart 28.Juli.2016 (redigert) ok, så hvis det foreligger dokumentasjon på at stående rigg er byttet, og alle seil også er byttet i nyere tid så burde det være greit? ser jo i annonsene at det er veldig forskjellig hva folk skriver, noen skriver side opp og side ned om teknisk, utstyr. hva som er gjort osv. mens andre skriver mye kortere. det er vel litt sånn at de som tar seg tiden til å skrive side opp og side ned om utstyr, utskiftninger og service kanskje i 90% av tilfellene har de mest ivaretatte båtene? sammen med han som har permen full av kvitteringer på servicer og slitedeler ja, hvis du ser "rimelig tid" i sammenheng med hvor mye båten er brukt så kan du nok kanskje si at det sikkert er sånn helt "passe" greit. eller sagt på en annen måte ennå en gang (er det tre nå?); send riggen (båten) på rigg-sjekk hos fagfolk hvis du er i tvil og skal på langtur. seil er ikke fullt så kritisk, de revner sjelden samtidig og kan vanskelig slå hull på skroget. som masta kan om den går overbord. så ta med en boltekutter. men det er jo uansett ikke noe stas å få turen ødelagt av råtne seil, så hvorfor ikke la en seilmaker se på dem? løpende rigg bør også ofres en tanke... dersom vedlikeholdet er dokumentert er det ihvertfall sånn at du har oversikt over hva som er på stell og hva som ikke er det. utvilsomt en fordel. og det er vel ikke usannsynlig at de som har vært nøye med vedlikehold gjerne vil fremheve det. kjøper du en båt hvor informasjon om vedlikehold ikke medfølger må du finne ut av det selv. det trenger jo absolutt ikke bli noe katta i sekken-kjøp, men du må ta jobben med å få oversikten. Redigert 28.Juli.2016 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jankar Svart 1.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2016 Hvordan er det ifht motor på disse båtene fra denntiden. Bør de skiftes eller være skiftet på et eller annet tidspunkt. Er jo fort snakk om en diesel på 30+ år... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.