Grønnskollingen Svart 1.August.2016 Del på Facebook Svart 1.August.2016 Ingen fasit på det, dessverre. Men noen pekepinner finnes jo: - Saltvannskjølte motorer ruster innvendig. De kan se fine ut utenpå, men være tynne som papir under lakken (Snakker av egen erfaring) Uavhengig av vedlikehold vil disse ikke kunne gå inn i evigheten til tross for at folk kommer trekkende med anekdotiske bevis på det motsatte.. - En ferskvannskjølt motor som er jevnlig vedlikeholdt og passet på vil kunne gi god tjeneste i mange mange år. Jeg lærte tidlig at "en marinediesel går ikke istykker - den står istykker". - Etter mange år vil en motor kunne være i god stand per se, men garnityret vil ha en best før dato. Motorlabber og slanger blir stive, kontrollkabler blir trege og så videre. På en 30 år gammel båt med orginal motor ville jeg forventet at maskinen har vært tatt ut og fått nye labber/slanger/pakninger/ringer etc. minst én gang. - En båt som ser bra ut, et rent motorrom og hvor dokumentasjon og historie er på plass borger for at vedlikeholdet har blitt gjort skikkelig. Da hadde ikke jeg hatt noe problem med å kjøpe en seilbåt med en gammel motor Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.