Jump to content

Har du kontroll med hvor mye landstrøm du bruker i gjestehavn?

Lars H.

Recommended Posts

I gjestehavner er det forskjellig sikringsstørrelse på de enkelte stedene, 16A, 10A, 6A og faktisk helt nede i 4A. På Oscarsborg er det 10A sikringer, men det står oppslag om kun 600W (2,6A) pr. uttak da hovedsikringen er liten. Og da er det greit å ha oversikt over hvor mye strøm en bruker.

Jeg har derfor vært inne på ebay og bestilt meg en duppeditt som gir meg informasjon om spenning, strømtrekk og også watt. Så dersom noen påstår at jeg bruker mer enn tillatt, kan de komme ombord og lese av displayet. Og hva koster så denne enheten? Jo, hele kr.84,82 med fri frakt! Dette kobles rett på 230 volt'n før noen forbrukere. Det har strømprobe som en bare trer den ene 230V ledningen gjennom som ved et tangamperemeter, altså ingen shunt. Håper det ikke bare er noe dritt som streiker etter kort tid. Men med den prisen, tar jeg sjansen.

Dette kan sikkert være nyttig for mange når de slår på vannkokere, hårfønere og jeg vet ikke hva.

forbruksmeter_230v.jpg

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hva brukte du som søkeord for å finne dette?

Det dukket opp en link på Båtfolk på Facebook som jeg brukte. Den tråden der finner jeg ikke igjen på det rotete "forumet".

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Har Victron Multiplus lader/inverter, der stiller jeg selv inn hvor mye jeg skal trekke fra land. Ved forbruk som overstiger den innstilte ampere "lånes" resten fra batteriene i den perioden forbruket er stort.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Kan ikke si jeg egentlig har noen direkte kontroll, men det dreier seg stort sett om lading av et enkelt forbruksbatteri, startbatteri som vel egentlig stort sett er toppladet, og et par duppeditter. Dette tillater jeg meg å anta at stort sett er "innafor".

Å forlenge kabelen til giveren for strømmåleren (eller noen av de andre tilkoblingene), skal være helt uproblematisk sett fra en pensjonert elektronikkingeniør sin side. Det må jeg nok også selv gjøre. Men obs! Strømspolen skal kun omfatte en av 230V lederne.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H, bare for å være idiotsikker her, med en av lederne mener du du en av de tre ledningene som går i kabelen, og da sikkert fortrinnsvis ikke jord? (Har ikke lest noen manual ennå)

Bestilte en slik selv, da jeg også har null oversikt over strømforbruket på 220V siden.

Guest Avmønstret#

For å svare Ts. Tja.. Sånn ca. Tar ut strømmen til varmtvannet om vi er flere på ett stikk. Og forøvrig kan jeg nok lage et omentrentlig maxforbrukregnskap temmelig kjapt når jeg er i båten.

Lars H, bare for å være idiotsikker her, med en av lederne mener du du en av de tre ledningene som går i kabelen, og da sikkert fortrinnsvis ikke jord?

Ja.

• 2 uker senere...

Fikk min i posten. Forstår jeg det slik at det skal kobles 220v driftsstrøm til den? Ledningen fra sensoren var kun 10 cm, så den forlenges vel greit, og tres så på en av lederne.

Har skilletrafo, men det har vel ikke noe å si denne sammenheng (?).

I teorien, ja. Men batteriene dine skal være bra tomme før laderen lader for fullt med 50A. og når det gjelder disse 600W på Borgen, er det pga. liten hovedsikring. Sikringene i stolpene er på 10A. Dersom det er et uttak som ikke er i bruk, kan en annen bruke 1200W. Dessverre er det mange på Borgen som "tøyer strikken" vel langt og glemmer at de har en varmtvannsbereder på 500 - 1000W og i tillegg fyrer opp vifteovner og vannkokere, noen av egoisme, og andre mer uvitende om strøm. Det er forskjell på kunnskapene om strøm hos elektroingeniør og for eksempel en konditor (uten å si no stygt om sistnevnte yrkesgruppe).

Lars H.

pt Stavern

Har du

Jeg kjøpte denne på CO. Står og viser forbruket. Trenger ingen kabler. Er trådløs overføring

Har du denne i båten? jeg har i hvert fall ikke noen "pulsdiode" hverken i båten eller hjemme.

Måler forbruket ved å lese av målerens pulsdiode. Enkel installasjon, ingen inngrep nødvendig, giveren monteres direkte på pulsdioden som finnes i nyere elsentraler

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...