Jump to content

Har du kontroll med hvor mye landstrøm du bruker i gjestehavn?

Lars H.

Recommended Posts

Den dingsen fra CO får de som har den forklare om tilkoblingen. Den andre som jeg har bestilt fra eBAY, skal ha to ledninger til de to "varme" kablene,altså glem jord på der 230V kommer inn til båten. Og en av disse lederne skal gå gjennom strømroben fra duppeditten.

Men jeg hadde gjerne fått en forklaring hvordan CO duppeditten kobles inn i en båt.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

"Pulsdioden" er lysdioden på everksmåleren. Det er en fotodiode i CO-produktet som registrer lyset, og beregner effektforbruk ut i fra frekvensen.

Så sant man ikke har montert en enfasmåler i båten vil den altså

ikke fungere til den omhandlede bruken denne tråden har sitt utspring i.

Fikk min i posten. Forstår jeg det slik at det skal kobles 220v driftsstrøm til den? Ledningen fra sensoren var kun 10 cm, så den forlenges vel greit, og tres så på en av lederne.

Har skilletrafo, men det har vel ikke noe å si denne sammenheng (?).

Da du fikk den på posten, kom den da som brev eller pakke? Jeg er på båtferie nå og har bedt posten om å oppbevare posten mens jeg er borte. Problemet er da at pakker kun oppbevares i 2 uker før de sendes i retur til avsender. Så kommer den som pakke, må jeg ta kontakt med posten slik at de ikke sender den tilbake

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Bra, da ligger den nok til oppbevaring hos posten ti vi er tilbake fra båtferie. Er det noen av dere som hår fått koblet opp enheten, ser den grei ut?

Lars H.

pt Stavern

Dette kan sikkert være nyttig for mange når de slår på vannkokere, hårfønere og jeg vet ikke hva.

Men tilkoplinga må da innebære at en må sprette opp landstrømkabelen mellom inntakskontakten og elsentralen ombord - både for å kople til strømforsyning til sensorenheten og tre på signalspolen, Skummelt inngrep ...

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Slike dingser kan man kjøpe på Clas Ohlson eller Biltema eller Jula, og jeg skjønner ikke helt motivasjonen for å bruke slikt i gjestehavner ? Der betaler man uansett en helt sinnsyk ågerpris for elektrisiteten, og da er det bare å bruke så mye som mulig mens man kan. Lade batterier, varme varmtvann - hva som helst.

Slike dingser kan man kjøpe på Clas Ohlson eller Biltema eller Jula, og jeg skjønner ikke helt motivasjonen for å bruke slikt i gjestehavner ? Der betaler man uansett en helt sinnsyk ågerpris for elektrisiteten, og da er det bare å bruke så mye som mulig mens man kan. Lade batterier, varme varmtvann - hva som helst

.Egoismen lenge leve. :thumbsdown:  Har du for eksempel vært i Oscarsborg gjestehavn? Der betaler en ikke ekstra for landstrøm, så lenge det er ledige tilkoblinger er det å koble seg til. Hvert uttak er sikret med 10A som tilsvarer en belastning på 2300W. Men det er bare det at hovedsikringen ikke er dimensjonert for at alle bruker så mye strøm. Derfor står det tydelig oppslag om max 600W pr. uttak. At du da setter på det du måtte ha av store forbrukere en blåsete, kald regnfull morgen slik at strømmen forsvinner på hele bryggen, - det er vel litt vell egoistisk?

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars,nå har den dingsen hatt en nær døden-opplevelse.Den ligger på kjøkkenbordet,og skulle blitt med i bosset imorgentidlig.Har nå reddet den,og sender den gjerne til deg. Ser helt lyst på den økonomiske biten av dette bomkjøpet.Det genererer faktisk mye mer følelser om jeg skulle velte en boks øl på båttur.

Den er grei den dersom alt forbruk går via et enkelt uttak. Hos meg kommer landstrømmen først til sikringer før den går til skilletrafoen og deretter til flere uttak som lader, bereder, vifteovn osv. Før sikringen/skilletrafoen er det ikke noe sted jeg kan plugge enheten fra CO inn. Selvfølgelig kunne jeg mekke et uttak der. Ellers ønsker jeg at displayet skal være på instrumentpanelet, ikke nede skjult et eller annet sted ved strøminntaket.

Har Victron Multiplus lader/inverter, der stiller jeg selv inn hvor mye jeg skal trekke fra land. Ved forbruk som overstiger den innstilte ampere "lånes" resten fra batteriene i den perioden forbruket er stort.

Har samme - genialt! - I båten har jeg også fabrikkmontert amperemeter så jeg vet nøyaktig hva som trekkes til enhver tid, men ingen historikk.

• 4 uker senere...

Og så var måleren på plass i båten, og den fungerer utmerket. Riktignok har jeg ikke koblet til strømspolen ennå, jeg har 4 - 5 meter å trekke kabel mellom den og instrumentet. Nå er jeg på tur og venter med det til jeg er i hjemmehavnen. Men strømmålingen fungerer. Det testet jeg hjemme med en 5m lang kabel til strømspolen.

bilde

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...