Jump to content

Mercruiser D254 Turbo, erfaringer? Styrker, svakheter?


TimJ

Recommended Posts

Hvis du søker på Mercruiser 4.2L diesel, får du sikkert treff.

 

Avhenger av alder på motor, om det er en fra 90 eller nyere enn 2000.

 

Vanligvis er det bra motorer om de får vanlig vedlikehold, olje og filterbytte hver sesong eller 50 timer.

 

Pen gange og ryker ikke.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post

Det er Italienske VM's 4,2 liter fra 1990, og forløperen til D4,2L og D-tronic 250/300 samt de nyere CMD 270-320 ES og QSD 270-350.

Mange deler er like mens mange naturligvis er oppgradert/forbedret underveis.

 

Sikkert mange ting å være obs på, på en såpass gammel motor.

Den har både flere styrker og noen svakheter mht. drift, konstruksjon, reparasjon osv.

Bruker du søkefunksjonen her på baatplassen og søker etter D254 får du en god del treff.

 

Her en artikkel i Båtmagasinet nr 12-1989 http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/mercruiser-220-dieselhester

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Men hva slags info er det du trenger?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Motoranodene kan jo avsløre litt. Hvis de ikke byttes jevnlig fører det til innvendig korrosjon i kjølesystemet.

Kan være en fordel å skru dem ut og sjekke tilstanden.. Det er vel vanligvis 2 stk, iallefall på nyere utgaver.

Ellers må det jo sjekkes at motor oppnår korrekt max. turtall ca 3600 rpm uten noe trøbbel.

 

Å klemme ut mere effekt tror jeg du bør glemme  :saint:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Motorene frem til slutten av 90 tallet må justere ventiler og trekke til sylindertoppene ca hver 100 timer.

Det er ikke hydrauliske ventil løftere. Og pakningene er ikke hel metal som på de nyere motorer, så boltene må etter trekkes eller sjekkes.

Feilen kan bli lekkasjer.

Var problem med varmgang på de tidligste, men det er vel ordnet på 90 talls motorene.

 

220 hk motorene har ikke underspyling på sylindre, så om du "klemmer" ut mer effekt vil ofte en eller flere syindre skjæres.

Spes syinder nr 1 har gått igjen på flere motorer. Mulig pga oljen dras bakover i bunnpannen og det ikke plaskes opp nok olje i sylinder veggen.

 

Går an å øke effekten 10% med å justere opp mengden diesel på diesel pumpen.

 

Ellers er vel motorene solide, har register og ikke reim til kamaksel.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post

Nyere modeller er oppgradert med hydrauliske ventilløftere, bedre toppakning, underspyling, enklere vedlikehold, osv. som Chris284 nevner.

Fra 1997 også i utgave med D-tronic elektronisk styrt dieselpumpe som gir bedre effekt og mindre (nesten ingen) røyk.

Først 250 hk og så 300 hk i 2002 var det vel.

Så ny serie fra 2005 med to-trinns injektorer bl.a. før den hvitlakkerte common rail QSD utgaven kom i 2006.

Har skjedd at veivaksel har knekt foran ved svingningsdemper. Noe som jo er ganske alvorlig, men har ikke skjedd med alle heldigvis (men med min).

Om dette gjelder modeller før ca 1997 vet jeg ikke på sparket. Har liksom bare hørt om det på nyere motorer.

Fra 2005 kom det venstregjenget mutter på veiva foran, men vet ikke om det løste problemet helt?

 

 

 

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Takk for masse super info:-)

Det sitter ett bravo 3 drev der, burde kanskje vært bravo 2?

Skal nå gå grundig over den før jeg legger ut på langtur.... Er vel smart å bytte dieselfilterene og luftfilter, samt sjekke kjølevæsken.

Skulle egentlig få båten på lørdag, men ser ut til at det ikke blir før til uka igjen:-(

Hva fart kan jeg forvente med denne motoren og drevet? Selger oppgir 26 knop, men syntes det hørtes veldig lite ut...

Redigert av TimJ (see edit history)
Link to post

Bravo 3 gir normalt litt bedre toppfart (i dette fartsområdet iallefall) og vesentlig bedre manøvreringsevne i sakte fart, enn singelpropell-drev.

Den bør glatt greie over 30 knop iallefall, hvis alt er OK.

Ville ha tippet 31-32 knop.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Bravo 3 er nok riktig valg med bare ett drev, med to propellere får båten bedre styre egenskaper og går rett frem.

Utveksling og propell størrelse er av betydning for turtall og hastigheten. Maks turtall er 3600 rpm. 

Og det bør man ikke kjøre over lenger tid enn 5 minutter av gangen, ifølge manual.

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
  • 2 uker senere...

Da har jeg fått båten og testet litt forsiktig. 

Når jeg legger den på 2500 omdr har jeg 20 knop, det synes jeg kanskje er litt lite... Synes og det virker som om motoren jobber veldig tungt når jeg gir mer gass fra 2500 omdr og opp. Ville ikke presse den for mye før jeg hadde fått gått over alt, og været har vel ikke vært helt innafor for å teste toppfart selv innerst i Oslofjorden...

 

Forrige eier satte motoren inn i 2004 mener jeg han sa, og den har aldri gjort mer en 26 knop.

Ser at det sitter originale Mercruiser stålpropeller på drevet, men har ikke sjekket spec på de. 

Han som jeg kjøpte den av sa han ikke hadde fått maks turtall på motor, manglet noen hundre omdr...

Hvor mye kan de siste hundre omdreiningene ha og si? Og hvor feil kan det bli med proppsa? 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...