Vedvards Startet 27.Juli.2016 Link til dette innlegget Startet 27.Juli.2016 (redigert) Hei folkens (Ble en engelsk sleng over her ) Hvordan vil dere rangere top 5 av seilbåter til lengere opphold (1-4 mnd). Liggested vil være middelhavet som pensjonist. Vet det er mange erfarne seilbåt eiere her og ønsker å høre deres syn. Tenker et sted mellom 45-55 fot, det må gå an å hanskes med båten alene og comfort er et stikkord Deltagelse I regatta er uaktuelt. Mvh Vidar Redigert 27.Juli.2016 av Vedvards (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 27.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2016 Ønsker du bare å seile under optimale forhold? Er ting som kryssvinkel og vmg fremmedord? Hvis ja på dette er det vel først og fremst din egen smak som avgjør. Noen liker mora... Sitér dette innlegget Link to post
Vedvards Svart 27.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2016 Ja, det var fremmedord Som pensjonist trenger man ikke gå ut I dårlig vær, men man kan fort havne opp I det. Men, kvalitet på sjøegenskaper og båt, er jo det jeg lurer på iforb. med rangeringen. Mora kan fort være litt duvete, mens dattera kan være enklere å manøvrere..... Sitér dette innlegget Link to post
MamaBear Svart 27.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2016 Hva med prisklasse, da? Tenker du nytt eller brukt? Min drømmebåt er Discovery, hvor minste er 55 fot (men kan vel bestilles i 48 nå), men koster jo altså mange millioner. Var inne i en slik på Öppna Varv hos Hallberg-Rassy i august i fjor, og sukk.... ble jo helt solgt....satser på lottogevinsten! ;-) Siden jeg er veldig glad i deck saloon, så er videre Regina af Vindö en favoritt, svensk topp-kvalitet. Kan få en 43 foter for ca 3 mill på bruktmarkedet, finnes vel noen rimeligere i Nederland som er fra slutten av 90-tallet. Hallberg-Rassy er bra saker - her kan man like gjerne kjøpe en eldre, topp vedlikeholdt en. De har sett temmelig likedan ut i flere tiår. Disse er jo ikke deck saloons, men kan absolutt duge likevel - med tanke på kvalitet - og de er jo vakre, da. :-) Ellers er Jeanneau DS en favoritt hos meg, den eldre 43 DS som er en skikkelig deck saloon, men også de nyere 42, 44, 46 eller 49/50-foteren som heter DS, men som egentlig bare har store vinduer. Jeanneau har digre cockpits, noe som vel må være deilig i varmere strøk. :-) Selv har vi Bavaria 37 Cruiser fra 2006 nå, og skal etterhvert oppgradere, da vi bl.a. savner veldig en skikkelig dobbeltseng hvor vi ikke må krabbe over hverandre for å komme ut og inn av senga - hehe! Der har alle de nevnte bra alternativer. Vi ønsker oss nok mest en reder-kabin bak i båten. Svært mange har flotte kabiner foran også, selvsagt. Nye Bavaria Vision har også OK kabin bak - og foran. Vi er også mest opptatt av komfort, skal ikke delta i regatta, selv om min kjære gjerne seiler om kapp - hehe! Etter tur nå fra Tananger til Fredrikstad i forrige uke, min første langtur, så tenker jeg at det faktisk også er viktig at båten funker i sjø, ikke bare har super-god plass innvendig. Selv kan jeg bli sjøsyk i ruskebølger, og fant ut at noe å lene baken mot ved byssa etc., er fint. Så ble da litt mer skeptisk til disse som er helt åpne og romslige inni - da vi ønsker å seile masse også, ikke bare ligge i havna, selv om jeg elsker å være i båten i en fin havn også. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 27.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2016 (redigert) Jeg tror du vil oppleve at alle seilbåter i størrelsesorden 45+ fot fra anerkjente produsenter har adekvate sjøegenskaper for ditt bruksområde. En seilbåt på 50 fot fra en anerkjent designer vil ikke være utrygg eller spesielt mer ubehagelig enn konkurrentenes i samme klasse og det skal mye sjø til før de blir ubehagelige. Samtlige av produsentene kan levere båtene sine med utstyr som gjør dem (relativt) enkle å manøvrere alene: Thrustere, el-vinsjer, autopiloter etc Som MamaBear påpeker her er pris et nøkkelord. Om du bruker mer penger vil du få bedre finish og flere kostbare innredningsløsninger, men dette handler jo mest om estetikk. I bunn og grunn vil mange av "båtbitene" være like uansett hvilken båt du velger. Volvo Penta motor, Seldén mast, Andersen vinsjer etc etc (med variasjoner selvsagt). Om jeg var deg ville jeg begynt med å se på f.eks Beneteau, Jeanneau og Bavaria da disse antageligvis vil levere mest valuta for pengene til ditt bruk. Min opplevelse er at finish og kvalitet er nokså jevn mellom disse båtene når man nærmer seg 50 fot. Men om du ønsker å kjøpe seilbåt for å seile stiller saken seg annerledes og blir en mye mer komplisert affære. Redigert 27.Juli.2016 av Grønnskollingen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MamaBear Svart 27.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2016 Men om du ønsker å kjøpe seilbåt for å seile stiller saken seg annerledes og blir en mye mer komplisert affære. Hva mener du med "å seile" da, Grønnskollingen? Regatta? Alle seilbåter kan man jo seile med - særlig om man ikke bryr seg nevneverdig om det går i 5,5 eller 6 knop. :-) Jeg er fersk med seiling, og har jo skjønt at vår Bavaria ikke anses å være noe man kan seile skikkelig med, men for mitt bruk, er det helt OK. Vi har da også vært oppe i 8 knop i god vind, og det holder fint for meg. Jeg liker bare å kjenne på at vinden tar skikkelig tak i seil og fører båten avgårde uten å brenne bort masse penger, samt være miljøsvin med kun motorkraft. Klart det kan gå fortere med bedre båt, bedre seil, og ikke minst bedre seilkunnskaper. Men herlig er det uansett! :-) Sitér dette innlegget Link to post
MamaBear Svart 27.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2016 For øvrig - om økonomi er en issue - ville jeg holdt fot-antallet nede om jeg skulle herje rundt i Middelhavet, tror jeg. Har hørt av havneavgiftene er grisedyre ift. hva vi er vant til i Norge. Og blir vel dyrere jo flere føtter man har. ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 27.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2016 (redigert) Jeg tror folk burde løsrive seg fra tanken om at det bare er folk som seiler regatta som har gleden av gode seilegenskaper. Gode seilegenskaper er ikke ensbetydende med større fart. Alle seilbåter kan oppnå skrogfart bare det blåser nok. Desverre blir det hele en selvoppfyllende profeti når folk tar til takke med utblåste seil, grodde skrog og båter knapt uten kjøl og ballast "fordi de ikke seiler regatta". En båt som seiler godt kan gjøre turen mer behagelig, dempe krenging, gi større rekkevidde med mindre innsats og ikke minst gi færre motortimer fordi man velger å seile når man ellers ville startet jerngenuaen. Når det er sagt vil såpass store båter som trådstarter spør etter seile både raskt, trygt og behagelig så langt som mannskapet måtte ønske. Selv med blikket ned i champagneglasset, roret på tvers og genuaen flagrende vil en skipper i en 50 fot seilbåt gruse min lille seilbåt uansett hvor sammenbitte tenner og fancy seil jeg har. Edit: Og for å svare helt konkret på spørsmålet ditt om hva jeg legger i "å seile": Å få særlig glede av å seile båten så godt som den kan. At man trimmer seil og følger med på hva som skjer i riggen og trives med å tolke hvordan seilene påvirker balansen i båten. Jeg mener selvfølgelig ikke at man må like å trimme for å seile på ordentlig, men slik jeg tolker trådstarter er han først og fremst opptatt av et sted å tilbringe tid med "kvalitet på sjøegenskaper" som et kriterium. Da oppfatter jeg det slik at det er de "indre kvaliteter" som står i sentrum og ikke hvorvidt det er hydraulisk akterstagstrammer og code0 på båten Redigert 27.Juli.2016 av Grønnskollingen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 27.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2016 Her er et par jeg vurderer når jeg nå skal ha ny båt. http://www.nordship.dk/en/642 http://en.delphiayachts.eu/yacht/delphia-46-ds Begge med deks salong noe fruen setter som et krav. Hun vil ikke sitte i kjelleren bår hun skal inn og varme seg. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 27.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2016 Hva med en katamaran? Da får du beholde flybridgen du er vant med nå samtidig som både innvendig og utvendig areal kan sammenlignes med "halvbåtene" på 60 fot. Lagoon 450 er en hit. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Bårdp Svart 27.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2016 Med en slik må du betale dobbel havneavgift da en ikke leger til med siden i Middelhavet. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 27.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2016 Med 38 fot katamaran er det iallefall ingen problem å få vinterplass i spania til rundt 3000,- kr i måneden inkl strøm. Da blir det jo billigere enn f.eks å bo i båten i horten vinterstid her hjemme. Om sommeren briljerer katamaranen såpass for anker at man ligger veldig lite i marina. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Vedvards Svart 28.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2016 (redigert) Ser poenget med katamaran, Sun Flyer, men Spania er vel ikke akkurat noe seilerparadis...... Jeg tenker mer på området Hellas - Joniske hav og Kykladene. Men, tanken på katamaran er ikke skrinlagt....... Grønnskollingen - takk for tipset på Beneteau, Jeanneau og Bavaria Bård - supert, Moody 45DS er jo også av same type Redigert 28.Juli.2016 av Vedvards (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 30.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2016 (redigert) Har selv hatt båt i middelhavet i 12 år. Du må ha bra med solskjerming, bimini etc er et must. Ellers vill jeg være skeptisk til alt med teak, jævelsk varmt, tungt og dyrt og mest til pynt. Blir dessuten gjerne problemer etthvert. Tenker du AC og generator? . Hvis du er ute etter den optimale comfort-seilbåten for pensjonistektepar er det få som slår Amel. Ellers er det mye snacs fra diverse italienske verft, Vismara 50 er et eksempel. Den har et skrog men to sidemonterte motorer. Men jeg tror du kommer langt med de mer comfort- orienterte volumselgerene også, Beneteau Oceanis, Bavaria Vision feks - mye båtcomfort for pengene. Jeg tror jeg ville holde meg unna Orust, og de engelske modellene. Fine båter joda, men er nok mer bygget for nordiske forhold / engelske kanal enn middelhavet. Men de kan sikker bygges etter spec. Og jeg ser en del HR her nede også. Redigert 30.Juli.2016 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 30.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2016 Moody 45 ds blir et rart valg der nede syns jeg. Det er mer en båt som er perfekt her i landet :-) Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.