Jump to content

Septiktank, skroggjennomføring og gjennomføring septiktank

anonym123456

Recommended Posts

Jeg har lenge tenkt på at slangen for lufting av septiktanken nok burde vært byttet da jeg mistenker at denne har grodd litt igjen. Den er bare 12 mm så tenker da på å samtidig gå opp litt i dim. Planen er å bytte til 1".

Hva slags gjennomføring er det fornuftig å benytte til skroggjennomføring og gjennomføring i septiktank.

Det er en plasttank.

Det som er der i dag er en messing skroggjennomføring i tanken. En slik:

http://www.biltema.no/no/Bat/VVS/Niplerbordgjennomforing/Bordgjennomforing-2000020419/

Og skroggjennomføringen er av en type som har to veldig små hull vendt nedover og ellers tett. Ser i mine øyne ut til å gi veldig lite luft muligheter.

Vet det finnes mange tråder om lufting her på forumet, men har ikke funnet noe særlig på akkurat dette.

Og skroggjennomføringen er av en type som har to veldig små hull vendt nedover og ellers tett. Ser i mine øyne ut til å gi veldig lite luft muligheter.

I de to hullene du referer til sitter små siler. Disse vil ofte tette seg til, og føre til dårlig lufting. Dersom du tar en liten skrutrekker, eller annet egnet instrument og fjerner disse, bør du oppleve at du får tilstrekkelig lufting - selv gjennom en 12mm (1/2") slange.

Hvis du også spyler lufteslangen ovenfra gjør det nok susen.

Det funket greit for meg.

Selvsagt vil en 1" gi større åpning og bedre lufting, men vil være en større jobb. Kanskje i neste runde om det første ikke er tilstrekkelig.

Redigert av telford (see edit history)

For å være ærlig har jeg ikke tenkt på problematikken om gassene er lettere enn luft og kan blokkere for lufttilførsel, kanskje noen har formening om det. Men jeg la lufteslangen i en pen bue så høyt opp til dollbordet jeg fikk den. Ved nærmere ettertanke er det kanskje helt unødvendig, om det under ekstreme forhold skulle komme en vannskvett i septiktanken er det jo ingen fare med det. Men luktproblematikken fra luftingen ble betydelig redusert etter ombyggingen, samt en bonus med lettere nedspyling fra toalett når mottrykket i septikken ble redusert.

Nå kommer jeg til å gå å gruble på om det er blokkering i svanehalsen  :smiley:

Slik sil/gitter i luftingen for septik, er det vanligvis også for luftingen av dieseltanken. Fjern det også der. Det irrer og gror igjen der også.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det var ingen siler på noen av de. I hvert fall ikke som jeg kom i nærheten av med skrutrekkeren. Synes uansett at disse hullene er så små at det ikke er så rart at det blir trykk i tanken når el-kverna kverner som værst.

Så nå har jeg ordnet meg noen gjennomføringer. Så får jeg samtidig byttet slangen som er av samme type som brukes på ferskvannssystemet til en ordentlig gasstett en.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...