Jump to content

Edit History

Fantino

Fantino

TB22 skrev On 27.7.2016 at 17.23:

Er jo ikke akkurat i båten men kunne ha vært. Har byttet ut et 250amp batteri som har stått avkoblet noen mnd. Viser 12.82v etter all denne tiden den har stått ubrukt. Måleneren viser rett tall ref en annen måler med samme verdi. Hva som gjør at dette batteriet ligger så høyt på hvil? Er 7år gammelt.

bilde

bilde

Slik du beskriver dette kan det tyde på delvis brudd internt i batteriet som gjør at spenning dropper raskt ved høy belastning, mens høy/normal hvilespenning antakelig indikerer at selve cellene er ganske intakt på tross av alder. Måling med batteritester kan avsløre dette da indre motstand i så fall antakelig vil være høyere enn forventet. Alternativt måle spenning på polene ved høy belastning. Dette er jo et ‘solstrømbatteri’ ut fra merkingen. Dvs at det er 210 Ah målt ved C20 som er ‘normalen’ i båt og 250 Ah ved C100 som ofte brukes for ‘hyttestrømbatterier’. Et slik batteri kan også være mer følsomt for støt og rystelser ift interne brudd enn et marine batteri som gjerne har bedre beskyttelse mot mekanisk påvirkning. Antar at batteriet røyk ut av båten pga dårlig ytelse så det skal neppe inn igjen men om du har en anvendelse for det med lavt strømtrekk så kan det gjerne brukes til det.

Fantino

Fantino

TB22 skrev On 27.7.2016 at 17.23:

Er jo ikke akkurat i båten men kunne ha vært. Har byttet ut et 250amp batteri som har stått avkoblet noen mnd. Viser 12.82v etter all denne tiden den har stått ubrukt. Måleneren viser rett tall ref en annen måler med samme verdi. Hva som gjør at dette batteriet ligger så høyt på hvil? Er 7år gammelt.

bilde

bilde

Slik du beskriver dette kan det tyde på delvis brudd internt i batteriet som gjør at spenning dropper raskt ved høy belastning. Måling med batteritester kan avsløre dette da indre motstand i så fall antakelig vil være høyere enn forventet. Alternativt måle spenning på polene ved høy belastning. Dette er jo et ‘solstrømbatteri’ ut fra merkingen. Dvs at det er 210 Ah målt ved C20 som er ‘normalen’ i båt og 250 Ah ved C100 som ofte brukes for ‘hyttestrømbatterier’. Et slik batteri kan også være mer følsomt for støt og rystelser ift interne brudd enn et marine batteri som gjerne har bedre beskyttelse mot mekanisk påvirkning. Antar at batteriet røyk ut av båten pga dårlig ytelse så det skal neppe inn igjen men om du har en anvendelse for det med lavt strømtrekk så kan det gjerne brukes til det.



×
×
  • Create New...