sørlandschips Startet 28.Juli.2016 Link til dette innlegget Startet 28.Juli.2016 Sitternå ut på havet og blir tauet hjemmover 5-6 timer ca.Pga vet ikkehva jeg skal gjøre meg og fruen erpå tur og kikket veldig på kartet og glemte og se etter på instrumentene.Motoren daua nåla stod på 120grader ++Og røyk no hveldig fra motor rommet...Hva gjør jeg? Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Motoren kokte over! hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".Alle må vennligst lese disse før man poster. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 28.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2016 Kanskje det er eit verksted i havna du får slep til. Der kan du evt få hjelp til å finne ut hvilken motor du har og om det er verksted for merket i nærheten. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
sørlandschips Svart 28.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2016 Ligger også en del olje i kjølen kan det vere dette har kokt over eller er det sprekt non plass ?-klarer ikke se no olje lekasje.. Venter på at tempraturen skal falle så kjører jeg i nytt vann og mereolje. Er ikke farlig og prøve og starte ?-går det ann og starte når jeg blir tauet?- Er en perkins 4.108 Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 28.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2016 Altså en ferskvannskjølt motor? Før du starter opp noe som helst, peil olja, lukt på den, se på den. Hva med nivået ? Får motoren kjøling? Har du sjøvannsfilter? Er det rent? Er vanninntaket tett? Hvordan er nivå og konsistens på kjølevæsken? Motorolja har nok ikke godt av 120 grader. Den må i beste fall byttes helt, tenker jeg. ( samt filter ) Leit å høre, dere har min medfølelse. Sitér dette innlegget Link to post
Moon72 Svart 28.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2016 Har du hatt sjøvannfilteret åpent før du kjørte? Hvis den ikke er skrudd ordentlig tilbake suger den "falsk" luft og for lite vann til motor. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 28.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2016 Sjøvannsinntaket tett fra utsiden? Eller krana glemt åpnet? Sjøvannsfilter fullt av dritt og tett? Evt lekk og suger luft? Impeller hel og fin? Osv. Begynn ytterst og ta det innover. Om du bytter olje kan du kanskje starte den forsiktig og se om den kjøler/spytter kjølevann? Selv sjekker jeg alltid det ved oppstart, lett å høre vannet splatte. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 28.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2016 Er reima Dynamo / svinghjul / vannpumpe slakk eller røket? Når alt er kontrollert tørn motoren for hånd før du starter. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
sørlandschips Svart 28.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2016 Reima slakk.så sjekket olje veldig lite så ut som vann damp i lokket og litt grå men ikke grå på pinnen. Når motoren var kald helte jeg på 5 litervann men det kom rett ut igjen :p gjennom skruen imitten av bilde fikset dette stammet alle skruene satt på no pakknings pasta på de så de ikke ska skru seg ut igjen. Nå sviver båten som ei klokke igjen :-) :-) :-) :-) Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 28.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2016 Godt det ordnet seg ...seige motorer perkinsen så ikke sikkert den har tatt noe skade av det heller Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
hegra Svart 28.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2016 Nja, vil nødig strø salt i såret, men den skruen som er innsatt med noe sort tetningsmiddel og som lakk kjølevæske, er en av festeskruene til kombiveksler. Kombiveksler er både varmeveksler, tank og eksosmanefoil i ett. Kanalen vi ser er vel eksoskanalen til de to midterste sylindere og der skal det ikke være verken sjøvann eller kjølevæske. Jeg tviler også sterkt på at skruene som holder veksleren originalt går helt inn i motorens kjølekanaler. Det er heller ingen kjølekanaler mellom topp og veksler på denne og derfor ikke snakk om noe manefoilpakning som lekker der hvor skruen er. Det er vel bare eksos som i så fall skal kunne lekke der. Så hvor kom vannet fra da ?? Er redd for at toppen kan ha en sprekk som går til der skrua lakk, og den kan gå videre til eksoskanal og ventiler. Følg ihvertfall godt med på kjølevæske og olje, eksosfarge osv. Kommer det kjølevæske i sylindere mens den står stille er det jo stor fare for å sprenge den ved oppstart. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 28.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2016 Sert ut som bakre sylinder for meg og ikke midtre ser svinghjulshuset i bakant der Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
hegra Svart 28.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2016 LALUNA II : Sert ut som bakre sylinder for meg og ikke midtre ser svinghjulshuset i bakant der Mulig det ja, men det endrer i grunnen ikke så mye. Det skal vel ikke kunne lekke vann ut rundt den skrua uansett, selv om skrua tas helt ut. Det er vel tre eksoskanaler, en for den fremste sylinder, en for de to i midten, og en for den bakerste sylinderen. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 28.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2016 Reima slakk.så sjekket olje veldig lite så ut som vann damp i lokket og litt grå men ikke grå på pinnen. Reima skal ikke være slakk, ca. 10mm inn når du trykker på det lengste strekket på reima. Grå krem under oljepåfyllingslokket tyder på vann i oljen, tørk rent og følg med. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.