
Biff22
Ble litt kjapt isted..
Har en Askeladden C75 Center Cabin. som sikkert andre også lurer på :-) Motor er gått ca 30 timer siden Januar :-)
Toppfart på min C75CC er ca 43knop, har hatt den i 45-46 knop, men det med lite fuel ombord..
Vi har vel vært 6-7 stykker på det meste i båten, den er reg for Max 7, og jeg har ihvertfall alltid klart 40 Knop. Selv med fulletanker og fullt av mannskap klarer den ca.40 Knop.
Forbruk 22-30 knop 1,35 - 1,5 pr nm, (30-45l/t) i 40 knop ca 2l/nm, og ved toppfart ca2,3L/nm eller ca 100l/time.
Suzuki motoren er stillegående og virker bra, men det skal sies att jeg byttet Impeller etter att motor bare hadde 0,2t på telleren, hadde bare kjørt i 10min før motor gikk seg varm, og feilen viste seg å være impeller som var ødelagt.. Fikk kjapt byttet denne og siden har alt fungert bra.
Jeg har toppline pakke, baugpropell, landstrøm, og kartplotter/ekkolodd.
Noe av det jeg ikke liker er varmenapparatet virker som det av og til trekker luft, det slutter å virke hele tiden, virker som det ikke liker att en båt er i fart i bølger, altså når det er flatt hav er alt bra, men ved regn og litt rufs, blir det lett dugg på vindu pga, varierende varme som kommer ut av dysene.
Pga v bunn kommer det sjelden noe vann på vinduer ved kjøring uansett bølger, alt går ut til siden, skroget gir litt slag, men man kan beholde grei fart selv i endel sjø, har vært ute i 1,5sign, 2,5-3,0 max bølger, og gikk da i 8-10 knop, men da ble selvfølgelig forbruket langt over 2L / nm, men alt i alt ikke noen problem syns eg.
Alt 1: Toalettet er også noe som bør nevnes, her er det gjort endringer siste året tror jeg, på min 2015 modell, ligger den en pute med innebygget treplate, som også er ilag med puten som gir adkomst til dørken i kabin, altså. Om man har lagt ut alle putene i sovecabin, kan ikke døren åpnes ut til pilothouse, pga denne går inn i lugaren, og her er jo puten i vegen, då må puten vippes oppå dassen, så ligger noen med beina oppå der, vil de måtte flytte seg litt for att man skal få opp døren.. Skal man på do, må begge putene som nok veier ca 20Kg ut av lugaren og dette er litt av ett kunst stykke som ikke gjøres på nattestid ihvertfall.. Ideelt sett burde man hatt en annen løsning på puten over dørken slik att man ikke trenger denne, slik att man får to V-senger, der begge kan trakke nedpå dørk for å gå ut, det går ikke nå siden denne henger fast i toalett puten, og skal man ut må denne ligge oppå toalettet...
Alt 2: Man kan få lukket toalett rom, da er problemet med putene løst, og man har bra toalett, men man vil dertil miste verdifull soveplass, her vil isåfall man begge måtte ligge mer på tverrs/diagonalt, plassen er grei for to men ikke helt ideel, det er litt trangt.
Alt 3; På 2017 (C76 TSI) modeller ihvertfall har man nå lagt toalettet"setet" inni en tre boks med tre plate oppå, slik att putene oppå kun er puter (slipper tre fjøl som gjør dem tunge og uhamslige)... Det gjør att disse er mye lettere å hanskes med, toalettet er også mer pakket inn, dette er en stor forbedring fra versjon 1.
Original Baugpropell funker greit, men er nok litt i minste laget tror de bare er ca2,5Hk istedet for mangen andre som er 4Hk.
Badestige virker ikke som har noe feste som holder den på plass, noe som gjør att den sklir ut i fart, har festet den med ett lite tau, slik att den holder seg på plass, men virker som en litt dårlig løsning.
Begge dører på hver side av påhengsmotor er også av en dårlig patent der det ikke er så lett å hverken få de opp eller igjen, da de har en tendens til å henge fast, dette er oppgradert på 2017 modellen. ( C76 med TSI skrog )
Byssa, har jeg ikke fått prøvd enda, men syns det er en grei løsning med att man får to ekstra sitteplasser når denne ikke er i bruk.
Den vippbare stolen som er enten copilot stol eller sitte plass ved bordet, er for lav, når man sitter med bordet funker det greit, men når man er to i båten, og man er under seilas, vil den som sitter der sitte veldig lavt, og knapt se ut vindu, noe som er litt kjedlig når man skal på langtur..
Det som også er rart er att det ikke er mulig å legge ned ryggstøttene ved bordet, siden bordet kan legges ned, får man e liggeplass, men pga ryggstøttene står oppe blir det bare ca 1,5m i mellom dem, som då gjør att dette blir en barneplass, hadde man kunnet lagt fremover ryggstøtten horisontalt mot sove lugar, hadde man fått ytterligere plass på 180-200cm.
Det skal nevnes att på spisebordet er det 1,5sitteplass hver veg, då det ikke blir skikkelig plass til 2 hver veg, pga man treffer vippe anordning til ryggstøtte. med rumpa/ryggen..
De nedfellbare sitteplassene ute er veldig bra, og fungerer flott, godt med stueplass på dekk ute og også plass til fiske stenger, båtshaker etc fra uteplassen som går inn under byssa, Grei adkomst rundt hele båten med gode håndrails.
Førerposisjon både mht betjening og sittekomfort er relativt bra.
Vi planlegger Sørlands ferie fra Bergen med denne båten til sommeren, så selv om den ikke er den største yachten akkurat, og ikke alt er perfekt, så syns jeg vi får bra for pengene, det er ingen andre i CC klassen som kan tilby samme farts potensiale som denne båten, designet syns jeg er meget velykket, den er etter min mening vakrere enn Benetau, Jeanau, Finnmaster sine konkurrenter, C76 går endå bedre og enda mer økonomisk, men disse koster gjerne 200.000 mer enn en brukt C75, slik att du skal kjøre noen år for å ta det inn igjen. Mye av det som er nevnt her er jo blitt forbedret på ny modell, men likevel syns jeg att konseptet er så pass bra, att jeg ikke ser noen annen båt som jeg heller kunne tenkt meg.