Jump to content

Hjelp: Seiler synkende skute fra Strømstad (Lökholmen) til Fornebu


Rikki Tikki

Recommended Posts

Etter grunnstøting i den svenske skjærgården, så ser det ut til at jeg seiler hjem til Fornebu i morgen tidlig. 

Status på båt er noe usikker da årsaken til at båten tar inn vann ikke er funnet. Synlige skader under båt er kun for og bak på kjøl. Har flere ganger snorklet under uten å finne noen skader uten om disse. Innvendig er gulvplater fjernet og kan heller ikke se tegn til skader i dørk. 

 

Skroggjennomføringer er tilsynelatende tette, men det er "kloakkvann" i utenfor pumpetoalett og i benker, mens vann i dørk ikke luktet kloakk. Båten har ikke septiktank og kuleventil inn og ut fra toalett har vært lukket. Mistenker her at noen har benyttet toalett uten å åpne kloakk ut og da pumpet det inn i båten(sprekk slange) og at dette er årsak til lukt i benker, mens lekkasje er årsak til vann i dørk. 

 

Båten er pt. plassert på bøye, mens jeg er innlosjert på land. Det er nå ca 3,5 time siden jeg sist så til båten så jeg tenker å ta en tur ned å hvor mye som er kommet inn til nå.

 

 

Jeg ser for meg å seile i femtiden i morgen tidlig, å tilbakelegge flest mulig NM ila morgendagen. Jeg trenger tips til rute ihht. vind og værforhold. Ideelt sett så hadde det beste vært om det lar seg gjøre å gå utaskjærs ved Hvaler for å ha kortest mulig rute hjem. Båten er dog liten (21 fot) og motor er kun 4hk påhenger, så riktig vind er å foretrekke :)

 

Setter pris på alle tips og tilbakemeldinger da jeg ikke har tid til tilstrekkelig research selv :)

Link to post

At du har problemer med dassen, er vel noe du kan se helt bort fra? Det som er viktig er om du tar inn sjøvann, og hvor mye. Men iom. at du har forlatt båten og dradd iland, må du vel ha hatt en aldri så liten oversikt over hvor mye båten lekker. Har du elektrisk/manuelle lensepumper?.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

At du har problemer med dassen, er vel noe du kan se helt bort fra? Det som er viktig er om du tar inn sjøvann, og hvor mye. Men iom. at du har forlatt båten og dradd iland, må du vel ha hatt en aldri så liten oversikt over hvor mye båten lekker. Har du elektrisk/manuelle lensepumper?.

Riktig. Så vann fra toalett har jeg utelukket. Har ila dagen i dag overvåket vannstanden og føler at jeg har oversikt over hvor mye vann båten tar inn. Tenker kanskje en 20-30 liter ila 3,5 timer. Har manuell pumpe som styres fra cockpit. Det er altså den slangestussen som vises på bilde i posten over.

 

legger ved bilde av pumpen.

bilde

Link to post

Hvis skuta tar inn vann bør du fikse det før du tar ut. Ta den skitne jobben med å vaske ut bæsjen og suge opp kloakkvannet, med svamp, børste og klut. Om det lekker vann inn gjennom toalettgjennomføringen, slå inn en plugg. 

Sparer den jobben til jeg er hjemme. Litt surt å ha brukt en dag på å tørke kloakk om skuta skulle synke. Forhåpentligvis så får forsikringsselskapet ta seg av den jobben. 

Link to post

I og med at du svømmer med mobiltelefon i hånden, regner jeg med at du ikke har VHF. Skulle det bli kritisk underveis, er det greit å vite at du kan ringe telefonnummer 120. Da kommer du direkte til Tjøme Radio  De som er der, har full kontroll over andre båter og redningsenheter i området der du er. Ha en forhåpentligvis god tur uten for mye bruk av lensepumpen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Det er i det minste ikke noe å si på pågangsmotet, kjør på, null problem.

Ta med øsekar og et par kalde, å synker skuta er det aldri lenger til Færder Fyr enn at du kan svømme i land igjen ?

Skjønner ikke helt om du er ironisk eller ikke. Forhåpentligvis så havner jeg ikke i nærheten av Færder fyr.

Link to post

I og med at du svømmer med mobiltelefon i hånden, regner jeg med at du ikke har VHF. Skulle det bli kritisk underveis, er det greit å vite at du kan ringe telefonnummer 120. Da kommer du direkte til Tjøme Radio  De som er der, har full kontroll over andre båter og redningsenheter i området der du er. Ha en forhåpentligvis god tur uten for mye bruk av lensepumpen.

Ingen VHF i den simple skuta her nei. Har RS-Appen og denne skal vel kunne sende posisjon ved nød? Nødbluss er også med, så dere får følge med langs kysten i morgen  :pray:  :diving:

Takk for det :)

Link to post

Det er foran og bak kjøl som det pleier å bli skade på ved grunnstøting. Bra det ikke lekker mer. Jeg ville imidlertid ha både en og 2 backup planer. Det kan godt hende at lekkasjen kan akselerere når kjølen får press på seg når du seiler. Ser at det er spådd fin slør/lens nordover imrg :) Lykke til!

 

Trygve

Link to post

Om adeno var ironisk eller ikke, så var det uansett et herlig bilde der du svømmer til båten med mobilen høyt hevet!

  :saint:

 

Hvis det et forsikringsselskap som skal ta dette så bør du konferere med dem før du legger utpå

Har ringt inn saken i dag, men snakket kun med vakthavende som ikke kunne hjelpe meg med annet en dumme spørsmål  :lol: Kunne ikke en gang svare for dekningen av min forsikring. Vilkårene er noe uklare så jeg bør vel ringe igjen etter kl 08 i morgen. Ser også at vindforholdene er roligere etter dette, så avreise får vel utsettes til dette mer humane tidspunktet. Problemet ihht til forsikring er båtens lave verdi, så vi får se i morgen. Grunnen til at jeg ønsker båten "hjem" er at det da er lette å forholde seg til situasjonen som å komme seg til og fra båt og samtidig evt gjøre andre forbedringer når båten først er på slipp, som nytt bunnstoff, toalett osv.  :clap:

 

 

Hva tenker folk om å gå utaskjærs ved Fredrikstad/Hvaler i 7 sm vind?

Link to post

Er kjølboltene synlige eller er de innstøpt i de tverrskips forsterkningene?

 

Kjølboltene kan lekke.

Antar du har jernkjøl? Kan du beskrive hakkene ved kjølen? Det er gjerne en fugemasse som ligger mellom skrog og kjøl... Den kan jo ha gleppe...

 

Om du setter seil, blir nok trøkket i kjølen betydelig større enn når du ligger i bøya. Da kan kanskje lekkasjen eskalere.

 

Regner med du har smakt på vannet i kjølen? -at det er salt? ( det må bare til... Ta litt på tunga, spytt ut og gurgle med sprit) :)

 

Du er ikke mann før du har smakt på vannet i kjølen :) -selv om det svømmebildet ditt var kvalifisert manndom.

Link to post

Skjønner ikke helt om du er ironisk eller ikke.

 

Litt ironisk .... kanskje ?

 

De fleste ville vel vurdert å finne et sted de kunne fått opp båten, for å sjekke skaden etter en grunnstøting med påfølgende lekkasje.

I stedet er det jo litt tøft å bare sjanse på å seile hjem, for å ikke snakke om å svømme ut med mobilen i hånda for å ta et bilde til Båtplassen, derav kommentaren om at det er bare å kjøre på.

Går skuta ned, er du jo i det minste god på å svømme, men forsikringen ville jeg nok ikke satset på.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post

Dette skurrer mtp forsikringsselskapet: hadde båten din hatt en verdi på 1.000.000kr ville de bedt deg bli heist om på Marieholm marina så fort som mulig. Men siden båten din har lav verdi så kan det virke som en alternativ løsning, som innebærer HØY risiko for at menneskeliv går tapt er mer attraktiv. Jeg ville sittet på land i natt. Ringt de i morra, presentert saken, og bedt om å få evt risiko vurderinger pr mail. Eller har jeg misforstått?

Redigert av Bigmac (see edit history)
Link to post

Jeg tror du ville fått "seilforbud" av forsikringsselskapet, hvis takstmann tok en kikk. Dette uavhengig av verdi på båten. Det er stor forskjell på å gå for motor, og å seile, hvis det er de-laminering ved kjølen. Når båten ligger på vannet trekker vekten kjølen ned, og evt de-laminering synes kun som tynne sprekker i topcoat. Jeg snakker av egen erfaring.

Lykke til uansett.

Link to post
Guest Avmønstret#

Sparer den jobben til jeg er hjemme. Litt surt å ha brukt en dag på å tørke kloakk om skuta skulle synke. Forhåpentligvis så får forsikringsselskapet ta seg av den jobben.

Så du velger å seile i en kloakkifisert båt en hel dag for å slippe unna drittjobben i tilfelle den skulle synke i stedet? Og hvis ikke så tror du forsikringa stiller opp og vasker opp mansjiten når du kommer frem..

....

 

Vask ut av båten når den ligger på bøye nå. Ta et nytt bad. Med ren dørk har du bedre oversikt.

 

Det er ikke noen fordel om du må øse vann blanda med bæsj utpå fjorden. Vannet i dørken vil skylle frem all dritt når du får litt sjø.

 

Litt rart å legge seg på land for natta og båten i bøya når båten lekker. Særlig når du er så ærlig at du skriver at du ikke gidder å vaske båten i tilfelle den synker. Om du skjønner...

Link to post

Takk for alle tilbakemeldinger. Da er skuta plassert trygt på land i Strömstad i påvente av at alle involverte parter skal bli enige. 

 

For de som ønsker å se bilder av skaden så legger jeg ved bilder.

 

 

 

 

OBS: Sterke bilder.

 

 

Kjøl sett forfra. 2 knop fiksa denne biffen..

 

bilde

 

 

 

Skade på kjøl fremme, sett fra siden:

bilde

 

Liten skade på kjøl akter:

bilde

 

 

:flag_sw:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...