ferskvannskonge Startet 29.Juli.2016 Link til dette innlegget Startet 29.Juli.2016 heitrenger råd angående valg av propell til min speedbåt.Båten er en hjemmebygd 14 fots speedbåt. bygd med lånte støpeformer i mjøsområdet.Motoren er en 1980 Mercury 70hk. har aldri hatt denne motoren på denne båten før så vet aner ikke noe om størelse/stigning på propell. Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Valg av propell hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".Alle må vennligst lese disse før man poster. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 29.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2016 veldig vanskelig å si uten å vite mer om båten. Aner du ca vekt og har du bilder som viser skrogform? fant brosjyre på motor fra 78: 3 syl / 816 cc, turtallsområde 5000-5500 , utveksling 1.64:1 , vekt 86 kg. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
tronds63 Svart 29.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2016 hei trenger råd angående valg av propell til min speedbåt. Båten er en hjemmebygd 14 fots speedbåt. bygd med lånte støpeformer i mjøsområdet. Motoren er en 1980 Mercury 70hk. har aldri hatt denne motoren på denne båten før så vet aner ikke noe om størelse/stigning på propell. Klin umulig å si noe om uten at du prøver en propell og ser hvilket turtall du får med den. Det kan være at båten er veldig lettdrevet og flyr over vannet med en 10x17 propell på 5500o/min og det kan hende at du må ha en propell med 12" stigning, altså en 10x12 propell, og dy får 5000 o/min på full pinne. Du MÅ teste! Alt annet er bare gjetting. For ordens skyld, alle propeller til den motoren er ca. 10 tommer i diameter. De med mindre strigning er størst i diameter og de med mest stigning er minst i diameter. Glem brøkdelene i diameteren. Det er stigningen som er avgjørende. Du vil endre turtallet 2-300 o/min for hver tomme du endrer stigningen. Lån deg en propell med 13 eller 15 tommer stigning og prøv. Turteller er nødvendig! Har du ikke så har jeg en ny liggende. Orginal i orginal eske. Sitér dette innlegget Link to post
Sea Horse Svart 30.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2016 Dette var gode råd, lykke til med en tøff motor ! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.