Jump to content

Gummibåt fra Maritim - dårlig kvalitet eller dårlig bruker?

Gew77

Recommended Posts

Jeg kjøpte Maritim sin gummibåt i fjor. Enten har jeg hatt mye uflaks eller vært veldig uvøren i bruken.

Første båten sa det pang når jeg skulle blåse den opp, og den ene pongtongen revnet. Denne fikke jeg byttet, så det var greit. Med båt nr to sa det pang i Grebbestad i fjor. Da gikk jeg ombord i den, og så ikke at den hvilte på ene snap daviten. Da sa det igjen pang, som resulterte i en stor flenge i fremre pongtong. Denne fikk vi lappet, og det har holdt greit. På en jolletur rundt Ildverket forrige uke, så jeg at det plutselig ble svært lite luft i den den pongtongen jeg satt på. Da hadde jeg klart å lage hull med en "pyntenagle" (slike som er på jeans) som satt på baklomma på shortsen. Da ble jeg temmelig frustrert! 

Virker ikke som jeg skal ha gummijolle, men heller bør satse på Pioner jolle...

Om jeg kjenner på andres gummibåter, synes jeg den følte kvaliteten virker mer solid enn denne, gjelder også bla SeaSea sin billigbåt.

Hvilke erfaringer har andre?

Ser her inne at mange har vært fornøyd, men lurer på om Maritim har byttet til annen produsent av disse..

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Vi kjøpte Maritim sin jolle for 3 år siden, så vi er på vår 4. sesong med den. Vi er godt fornøyd med den. Den blir ikke pent behandlet, men heller ikke direkte mishandlet.

Det første jeg gjorde var å nesten dra av det ene håndtaket, men det var fordi jeg brukte håndtaket som fortøyningspunkt i tillegg til det ene øyet i baugen en natt det blåste 12-15 m/s. Utover det fungerer den fint.

Har du den som har AquaMarin-logo eller den litt eldre uten? Jeg mener Maritim har hatt flere forskjellige leverandører opp gjennom årene - kanskje det er kvalitetsforskjeller på disse?

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Apropos "poff!": Du bruker selvfølgelig den lille måleren som viser trykket inne i pontongen når du pumper?

Husk ellers at trykket i et kammer øker litt når du pumper opp nabokammeret. Ikke mye, men litt. Tilsvarende hvis du pumper opp jolla på en kald dag - når det blir varmere så øker trykket.

Har brukt måler, og lagt meg under de foreskrevne trykk, som står i manualen.

Da har du vel ditt på det tørre, i hvert fall. Kan du ha fått en mandagsmorgen, kanskje? Jeg kjenner ikke kvaliteten på den nyeste serien fra AquaMarin, men andre kommer sikkert innom med sine erfaringer.

Vi har en maritim jolle som vi brukte forrige sesong. Den fulgte med moderskipet når vi kjøpte det.

På skiltet på den står det at produsent er oriental recreational products.

Den har tålt en del juling. Barna pleide å hoppe ned i den mens den fortsatt hang i snap-daviterne og jeg pleide også å gå oppi den mens den hang fast.

Men i år har vi kjøpt ny rib jolle, så vi bruker ikke maritimjolla lenger. Vi syntes den lå så elendig i vannet, også ville vi ha på større motor så vi kunne dra ring o.l.

Jeg har selv en maritim jolle.

Denne har blitt brukt uten å tenke på om noe kunne ryke på den, min første sesong med denne men den er minimum 4 sesonger gammel så dette er minimum 5 sesong.

Jeg hopper i båten selv om den ligger på daviter.

Henger opp båten i det ene håndtaket men ikke noe som har løsnet.

Men, jeg har fått 1 hull, men det er ikke grunnet kvalitet.

Når båten ligger på daviter ut i vannet ligger den å gnager på ankeret mitt.

Dette merket jeg ikke før det faktisk ble hull.

Men ellers har den vært suveren. Jeg blåser den så hardt jeg klarer med fot pumpe, den ligger MYE bedre med skikkelig luft trykk.

Vist det blir litt lite er den helt håpløs....

• 1 år senere...

Drar opp en gammel tråd da topic stemmer godt med hva jeg skulle skrive. 

Jeg har en tilsvarende jolle, 1.5 år gammel og lite brukt men nå har dørken begynt å svelle.

Lagrer den normalt opp-ned på dekk men når jeg er på tur så henger den bak og da kan det være litt vann i den om det kommer regn på natten.

Noe å klage på, brukerfeil eller bare noe man må forvente på en slik sak?

Jeg synes halvannet år høres lite ut for å få svell av betydning, men du sier vel ikke stort om omfanget, @Dreuf. Jeg ville tatt kontakt med Maritim hvis du opplever noe annet enn bare litt "kantsvell" og bittesmå "bobler" der du har hull i belegget.

Jeg har vært bekymret for svelling i dørkplatene på vår Maritimjolle, fordi det første jeg gjorde var å lage merker og hull i belegget da jeg monterte jolla første gang. Jeg skjønte ikke helt hvordan dekksplatene måtte legges nedi båten (rekkefølge, vinkler osv), og dermed lagde jeg flere merker og hakk langs den aktre kanten på bakerste plate mens jeg holdt på. Det er også et par hull gjennom belegget mer eller mindre midt på platene, det er resultat av uforsiktig bruk.

Nå er vi snart ferdige med 5 år med Maritim-jolla, og det har ikke vært problematisk svell i platene. Jeg ser at det er bittelitt svell et par steder, men platene oppleves like stive og fine. Vi har jolla stort sett liggende oppned på dekk, men 4 uker hver sommer ligger den på vannet og er mer eller mindre konstant fuktig i bunnen.

Uten å ha testet dette selv, så vil jeg tro det er ganske problemfritt å bytte platene til noen andre, så lenge man sørger for å beholde målene og fester de nye platene på samme måte som de gamle. Men det er bare min synsing og antagelse.

Skal man være helt sikker mot svell så må man lage platene av et materiale som ikke sveller. Noen har vel aluminium i dørkplatene, men da er vi i en annen prisklasse enn der Maritimjolla ligger, regner jeg med. De fleste gummibåter har vel treplater i en eller annen utførelse, men jeg antar at endel av disse har tykkere og bedre beskyttelse enn Maritim sine plater. Jeg vurderte selv å ta ut platene og gi de et par runder med epoxy eller annet for å sikre at de ikke trakk vann, men endte med å gi originalbehandlingen en sjanse.

Jeg må innrømme at jeg var veldig skeptisk til Maritimjolla da jeg kjøpte den, men jeg er gnien og valgte en billig jolle som samtidig er lett nok til at jeg kan løfte den opp på dekk alene. Etter snart 5 sesonger er jeg egentlig positivt overrasket. Prisen tatt i betraktningen har den fungert fint til vårt behov - 2 voksne + 2 barn som skal mellom båt og land når vi ligger for svai.

Guest Avmønstret#

Tydelig at det er ulik kvalitet på disse jollene. Har selv en på sjette eller syvende året. Platene har vært mer eller mindre gående de tre siste og jeg kjøpte nye i år. Det har revnet rundt to av håndtakene fordi jeg har fortøyd i de, mao feilbruk. Ene tollepinnen er røket pga feilbruk/feilhåndtering. Den har punktert et par ganger pga røff bruk når den er dradd på land osv. 

Har selv ettermontert to slepeøyne foran på jolla. Ett på hver side av baugen, lavt nede, slik at den er 100% stabil under slep i mye sjø/vind. 

Og som nevnt tidligere, den må blåses ordenlig hard, særlig pølsa under dørken, for å ligge godt i sjøen for motor. 

--

For pengene syns jeg maritimjolla er et røverkjøp. Med litt omtanke og stell/vedlikehold bør en ha jolle i opp mot til år, kanskje mer?

@Pinkvin - Kan jeg tolke deg dithen at Maritim fører reservedeler til disse jollene? Det har liksom aldri falt meg inn at de skulle ha det, men det hadde vært snasent.

Jeg har også kjøpt inn to ekstra slepeøyne, men har ikke fått ut fingeren og montert dem. Det skjer nok "plutselig", tipper jeg... :blush:

Er forøvrig enig i at Maritimjolla er et røverkjøp hvis man bare steller litt pent med den. Vår erfaring er at den er helt OK til vår bruk, og det hadde vært unødvendig for oss å bruke det doble/tredoble for å kjøpe en nesten identisk jolle.

Apropos tollepinnene - jeg har mistet begge de runde kulene man skrur ned for å holde årene på plass, og bruker to passe store sjakler som erstatning. Sjaklene ligger og gnager både her og der, så de bør byttes med noe annet.

Er det noen som vet A) hvor jeg kan få kjøpt nye, og B) om det er en standardstørrelse eller om jeg må måle hvor store jeg trenger?

Redigert av Popeye70 (see edit history)

Guest Avmønstret#

Jeg bestilte nye bunnplater til min. Men de er ikke identiske med de oprinnelige hvor to av de henger i sammen med noe tekstilgreier. En må bestille en slags list i alu som binder de to største platene i sammen. 

*tenke*, jeg måtte vel også slisse en av platene fordi den var for stor. Nå husker jeg ikke helt her altså. Men baugplata passa perfekt, så ble det en hel plate pluss en slisset i resten av jolla. 

---

Ja de har faktisk reservedeler til den. Men mener å huske at det var trøblete å finne frem til på sidene til Maritim. 

Ikke værst. De selger dørk plater for ca 220pr stk. Får sende av gårde en mail og høre de vil være med på frakten eller noe da det er kun er den bakerste platen jeg har problem med. 

Ellers er jeg veldig fornøyd med jolla uten at jeg har erfaring med noen andre joller..fungerer fint med 4hk 2-takt til og fra land når vi ligger på svai. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...