Jump to content

4 hk mercury fusker ved oppstart, hva kan det være?

Vegardos

Recommended Posts

<p>

Start med det enkle:

• Ta av flottørhuset og sjekk at det ikke ligger "grums" og klumper av "levret" totaktsolje i bunnen på det (regner med at det er en 2-takter?)
  • Ta i samme slengen ut flottørventilen og sjekk at den ikke henger igjen i stengt stilling.

Det var minimalt med grums i flotørkammeret, men jeg renset det.

Flotørventilen, var det den store sorte som gikk opp og ned? Isåfall beveget den på seg.

Njaa.. "Den store sorte" er vel selve flottøren?

Denne dytter - vha et arrangement bestående av tynne blikkplater - på flottørnåla, som igjen sitter i et hull i toppen av flottørkammeret. Det som er viktig her er at flottørnåla går lett opp (stenger) og ned (åpner for drivstoff) etter som flottøren beveger seg opp og ned og dytter på den. Hvis nåla henger igjen i øvre stilling, får ikke motoren drivstoff.
Håper dette ble forståelig! 

Redigert av Arvid_A (see edit history)

Njaa.. "Den store sorte" er vel selve flottøren?

Denne dytter - vha et arrangement bestående av tynne blikkplater - på flottørnåla, som igjen sitter i et hull i toppen av flottørkammeret. Det som er viktig her er at flottørnåla går lett opp (stenger) og ned (åpner for drivstoff) etter som flottøren beveger seg opp og ned og dytter på den. Hvis nåla henger igjen i øvre stilling, får ikke motoren drivstoff.

Håper dette ble forståelig!

Denne?

bilde

Nå er jeg litt på gyngende grunn, men den "kobbertingen" må vel være ei ventilnål som regulerer hvor stor bensinmengde som skal strømme fra flottørhuset og inn i forgasseren. Sjekk hvor mange omdreininger som skal til før den stenger. Skru den så ut og blås rent. Skru den deretter helt inn og juster til riktig antall omdreininger ut igjen.  

da skjønner jeg litt mer, godt forklart :)

MEN motoren fusker altså ennå..

Den går bedre når choken er stengt, altså når motoren får minimalt med luft, så det må jo nesten være noe med blandingen luft/bensin? 

jeg får sjekke disse dysene i morgen og se om de er tette. Har en liten nål jeg kan pirke med.

takk for hjelpen så langt Arvid_A, setter stor pris på det :)

Sjekk pakningen mellom forgasser og motorblokka, kan høres litt ut som falsk luft. 

Har også vært borti at det har vært hull i flotøren engang, slik at bensin samler seg inni flottøren og fungerer ikke helt som den skal. 

Skru gjerne opp plugger og rens de, skader ikke!

Har du ny bensin? Med tanke på kondens? 

Redigert av Sindre_savage (see edit history)

Begynn nå ikke å knote med blandings skruer å lignende som omtalt over her. Med mindre du eller noen andre har justert på disse sist motoren sveiv bra er ikke dette problemet. Har du prøvd med ny tennplugg ? Det sitter også en reed ventil innfor forgasseren (små blikkplater som åpner og stenger ved innsug/utblås. Disse kan henge. (Gitt at det er en 2takter det er snakk om)

Blandingsskruen har jeg knotet med, da det er det letteste å begynne med - bortsett fra filter etc.

Har byttet tennplugg i dag, det hjalp ikke.

Disse reed ventilene, hvordan vet jeg hvilke det er? 

Det var en firkantet boks i forkant av forgasseren (mellom bensinfilteret og forgasseren) denne hadde en tynn film på siden mot forgasseren, og to tynne metallplater inni. Jeg tenkte at dette var en slags tilbakeslagsventil, kan det stemme?

Er reed ventilen forbi forgasseren??

Og ja, vi snakker om en totakter :)

Reedventilene er inn mot innsugeet på motoren, altså mellom forgasser og motor. helt sikker den boksen du snakker om. 

Det er noen klaffer som åpner og lukker seg, sjekk om det er noen rifter eller hull i klaffene, og se om de åpner og lukker seg.

Ser sånn ca ut som denne:

https://www.google.no/search?q=reedventil+yamaha+15&rlz=1C1LENN_enNO488NO488&espv=2&biw=1366&bih=643&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwj2kqLhyJnOAhVMkiwKHf8BAE0Q_AUIBigB#imgrc=tCSvZM0nSeWegM%3A

Du har ny bensin? 

Redigert av Sindre_savage (see edit history)

Er du helt sikker på at dysen(e) (kan være flere) ikke er delvis tette? Det er dette som egentlig det mest logiske med tanke på hvor mye motoren at stått i ro... Kompressor og blåsespiss er ideelt til å blåse rene dysene med. Har i noen tilfeller brukt rensenåler for skjærebrenner spisser men dette er ikke helt å anbefale...

den motoren har 2 dyser, bånngass dyse og tomgangsdyse.

Den "messinggreia" er fullfartsdyse, tomgangsdysen ligger under "gummigreia" som står ved siden av. Denne kan vippes ut og du ser ned i tomgangsdysen. Vedder 1 krone på at den er tett.  Blås alt rent og sett det sammen.  Ble det ikke bra, gjør alt en gang  til :-)

Mvh

Windy37GM

med Tohatsy 4/5HLK som er sama motoren+at jeg har fikset 7-8 stykk med samme symptomet som du beskriver

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...