Vegardos Startet 29.Juli.2016 Link til dette innlegget Startet 29.Juli.2016 Hei. Har en 4 hk som jeg sliter med å få start på. Jeg choker den, og da starter den, men den går bare i to-tre sekunder så stopper den. Motoren er noen år gammel, men kanskje bare brukt to tanker bensin på . Hva kan det være som feiler den? Sitér dette innlegget Link to post
Vegardos Svart 29.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2016 Når jeg gir gass med choken inne går det bra, men med en gang jeg dytter inn choken kveles motoren.. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 29.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2016 Start med det enkle: Ta av flottørhuset og sjekk at det ikke ligger "grums" og klumper av "levret" totaktsolje i bunnen på det (regner med at det er en 2-takter?) Ta i samme slengen ut flottørventilen og sjekk at den ikke henger igjen i stengt stilling. Sitér dette innlegget Link to post
Vegardos Svart 29.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2016 <p> Start med det enkle: Ta av flottørhuset og sjekk at det ikke ligger "grums" og klumper av "levret" totaktsolje i bunnen på det (regner med at det er en 2-takter?) Ta i samme slengen ut flottørventilen og sjekk at den ikke henger igjen i stengt stilling. Det var minimalt med grums i flotørkammeret, men jeg renset det. Flotørventilen, var det den store sorte som gikk opp og ned? Isåfall beveget den på seg. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 29.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2016 (redigert) Njaa.. "Den store sorte" er vel selve flottøren? Denne dytter - vha et arrangement bestående av tynne blikkplater - på flottørnåla, som igjen sitter i et hull i toppen av flottørkammeret. Det som er viktig her er at flottørnåla går lett opp (stenger) og ned (åpner for drivstoff) etter som flottøren beveger seg opp og ned og dytter på den. Hvis nåla henger igjen i øvre stilling, får ikke motoren drivstoff.Håper dette ble forståelig! Redigert 29.Juli.2016 av Arvid_A (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vegardos Svart 29.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2016 Njaa.. "Den store sorte" er vel selve flottøren? Denne dytter - vha et arrangement bestående av tynne blikkplater - på flottørnåla, som igjen sitter i et hull i toppen av flottørkammeret. Det som er viktig her er at flottørnåla går lett opp (stenger) og ned (åpner for drivstoff) etter som flottøren beveger seg opp og ned og dytter på den. Hvis nåla henger igjen i øvre stilling, får ikke motoren drivstoff. Håper dette ble forståelig! Denne? Sitér dette innlegget Link to post
Vegardos Svart 29.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2016 Hva gjør denne kobbertingen midt på bildet? Den går fra flotørkammeret og inn i forgasseren ser det ut til. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 29.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2016 Ja, den spisse "messingsaken" er flottørnåla! Sitér dette innlegget Link to post
Vegardos Svart 29.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2016 Den bevegde seg fint ? Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 29.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2016 Nå er jeg litt på gyngende grunn, men den "kobbertingen" må vel være ei ventilnål som regulerer hvor stor bensinmengde som skal strømme fra flottørhuset og inn i forgasseren. Sjekk hvor mange omdreininger som skal til før den stenger. Skru den så ut og blås rent. Skru den deretter helt inn og juster til riktig antall omdreininger ut igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Vegardos Svart 29.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2016 Ser ut til at det er et hull igjennom hele den tingen, kan den være åpen helt igjennom? Hva er funksjonen til den nåla på det første bildet da? Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 29.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2016 Se innlegg nr. 6 når det gjelder funksjonen til flottørnåla. Flottørkammeret er bare et "bensinreservoar", som forgasseren bruker av etter behov. Det er forgasserdysene som bestemmer hvor mye. Messingsaken på bildet i innlegg nr. 7 er nok en slik dyse. Sitér dette innlegget Link to post
Vegardos Svart 29.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2016 da skjønner jeg litt mer, godt forklart :) MEN motoren fusker altså ennå.. Den går bedre når choken er stengt, altså når motoren får minimalt med luft, så det må jo nesten være noe med blandingen luft/bensin? jeg får sjekke disse dysene i morgen og se om de er tette. Har en liten nål jeg kan pirke med. takk for hjelpen så langt Arvid_A, setter stor pris på det :) Sitér dette innlegget Link to post
engestol Svart 29.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2016 Har du justert blandeskruen da? Skru den inn til den begynner å stramme litt, så skru den ut 1,5 omdreininger. Grovinstilling hvertfall, så kan du finjustere derfra ☺ Sitér dette innlegget Link to post
Vegardos Svart 29.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2016 ja, den er prøvd fra helt inne til helt ute, samme resultat hele veien Sitér dette innlegget Link to post
Sindre_savage Svart 29.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2016 (redigert) Sjekk pakningen mellom forgasser og motorblokka, kan høres litt ut som falsk luft. Har også vært borti at det har vært hull i flotøren engang, slik at bensin samler seg inni flottøren og fungerer ikke helt som den skal. Skru gjerne opp plugger og rens de, skader ikke! Har du ny bensin? Med tanke på kondens? Redigert 29.Juli.2016 av Sindre_savage (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 29.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2016 Begynn nå ikke å knote med blandings skruer å lignende som omtalt over her. Med mindre du eller noen andre har justert på disse sist motoren sveiv bra er ikke dette problemet. Har du prøvd med ny tennplugg ? Det sitter også en reed ventil innfor forgasseren (små blikkplater som åpner og stenger ved innsug/utblås. Disse kan henge. (Gitt at det er en 2takter det er snakk om) Sitér dette innlegget Link to post
Vegardos Svart 29.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2016 Blandingsskruen har jeg knotet med, da det er det letteste å begynne med - bortsett fra filter etc. Har byttet tennplugg i dag, det hjalp ikke. Disse reed ventilene, hvordan vet jeg hvilke det er? Det var en firkantet boks i forkant av forgasseren (mellom bensinfilteret og forgasseren) denne hadde en tynn film på siden mot forgasseren, og to tynne metallplater inni. Jeg tenkte at dette var en slags tilbakeslagsventil, kan det stemme? Er reed ventilen forbi forgasseren?? Og ja, vi snakker om en totakter :) Sitér dette innlegget Link to post
Sindre_savage Svart 29.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2016 (redigert) Reedventilene er inn mot innsugeet på motoren, altså mellom forgasser og motor. helt sikker den boksen du snakker om. Det er noen klaffer som åpner og lukker seg, sjekk om det er noen rifter eller hull i klaffene, og se om de åpner og lukker seg. Ser sånn ca ut som denne: https://www.google.no/search?q=reedventil+yamaha+15&rlz=1C1LENN_enNO488NO488&espv=2&biw=1366&bih=643&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwj2kqLhyJnOAhVMkiwKHf8BAE0Q_AUIBigB#imgrc=tCSvZM0nSeWegM%3A Du har ny bensin? Redigert 29.Juli.2016 av Sindre_savage (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 29.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2016 Er du helt sikker på at dysen(e) (kan være flere) ikke er delvis tette? Det er dette som egentlig det mest logiske med tanke på hvor mye motoren at stått i ro... Kompressor og blåsespiss er ideelt til å blåse rene dysene med. Har i noen tilfeller brukt rensenåler for skjærebrenner spisser men dette er ikke helt å anbefale... Sitér dette innlegget Link to post
Vegardos Svart 29.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2016 Jeg er ikke sikker på noe ? Må dyrene demonteres? Hvordan er det lettest å komme til dysene? Sitér dette innlegget Link to post
Ka78 Svart 30.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2016 Hei, har en yamaha 5 hk som hadde akkurat de samme symptomer. Her satt det rusk i dysa. - messingskruen med hull i midt i forgasseren. Skrudde den ut og blåste ut rusket. Gå som en drøm. Monterte også et ekstra filter. Problemet var nok små rust flak i den innebygde tanken.. Sitér dette innlegget Link to post
Ka78 Svart 30.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2016 Dysa er bok det du kaller "kobbertingen" i innlegg nr 7. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 30.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2016 den motoren har 2 dyser, bånngass dyse og tomgangsdyse. Den "messinggreia" er fullfartsdyse, tomgangsdysen ligger under "gummigreia" som står ved siden av. Denne kan vippes ut og du ser ned i tomgangsdysen. Vedder 1 krone på at den er tett. Blås alt rent og sett det sammen. Ble det ikke bra, gjør alt en gang til :-) Mvh Windy37GM med Tohatsy 4/5HLK som er sama motoren+at jeg har fikset 7-8 stykk med samme symptomet som du beskriver Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Vegardos Svart 30.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2016 Tusen takk for all god hjelp, renset dysene og nå går det som en klokke-takket være dere ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.