thomas2 Startet 29.Juli.2016 Link til dette innlegget Startet 29.Juli.2016 Da var en på båtjakt nok en gang og titter på forskjellige amerikanske båter mellom 27-32 fot med diesel. Lukter litt på 32 fot med 2x165hk alpha one gen 2 men leser at disse drevene ikje beregnet for så mye. Noen som har peil? Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 29.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2016 (redigert) Joda de tåler så mangt de. Men når en tar en 1000 år gammelt drev og rævkjører det med en bigblock så er det klart det blir kortlivet. Mercuisers offisielle tall er som så : Konstruert for båter som kan kjøre opp til 105 km/t, og gassmotorer(kjempeoversetting-bravo! skal sjølvsagt være bensin) på inntil 300 hk og dieselmotorer opp til 150 hk. Om det der er en gammel båt og det fungerer så kan en ikkje annet enn anta det vil fungere i alle fall like lenge en gang til om en tar utgangspunkt i et nytt drev. Fordelen med alpha er at de er billig Redigert 29.Juli.2016 av Knurrbart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 29.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2016 Mange båter er levert med Mercruiser QSD 2,0 diesel og Alpha drev. Så skal vel funke greit det. Men 165 hk høres ut som 2,8 liters diesel. Kanskje mere moment da. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
000 Svart 29.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2016 Det er ikkje antall hester i seg sjøl som fører problemer med seg, det er motorer med mange hk og lavt turtall register. For som kjent er hk bare et biprodukt av moment x omdreininger. En diesel med turtall omtrent som på en bensiner er aldri noe problem mht drev. Innen rimelighetens grenser Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 29.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2016 (redigert) En turbodiesel vil stort sett alltid ha mere moment på lavt turtall enn en NA bensinmotor i samme kategori. Selv med betydelig færre hk. Redigert 29.Juli.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
000 Svart 30.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2016 ja i en bremsebenk, hva så? hva har det med saken å gjøre Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 30.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2016 Hva har nå bremsebenk med saken å gjøre? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
000 Svart 30.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2016 (redigert) Det var du som dro inn data fra bremsebenk og så spør du meg hva det har med saken å gjøre. Du har åpenbart ingen kunnskaper om hvordan det fungerer og leser bare tall fra et papir. Redigert 30.Juli.2016 av Knurrbart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skule Kveite Svart 30.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2016 Dette er et interressant tema. Hvilke faktorer får motoren til å endre momentkurve på veien fra bremsebenk til båt? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 30.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2016 Nå gir jo en motor forsåvidt samme moment uansett om den står på bremsebenk eller driver en propell og en båt opp i plan da. Så jeg forstår nok ikke helt hva Knurrbart vil fram til her Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
NilsPils Svart 30.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2016 Motor i båt gir ikke mer dreiemoment enn det propellen yter av motstand i vannet. Det avhenger sterkt av omstendighetene, men kan nok bli svært forskjellig fra bremsemomentet i benk ved lavere turtall. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
krone Svart 30.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2016 Styr unna. Gamle alpha drev med litt for stor diesel motor går til helvete. Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 30.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2016 Nå gir jo en motor forsåvidt samme moment uansett om den står på bremsebenk eller driver en propell og en båt Nei det er akkurat det den ikkje gjør. En motors belastningskurve i båt kontra hva som kan oppnåes i bremsebenk er to vidt forskjellige ting. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 30.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2016 Tja i teorien, men er motoren i minste laget og båten fullastet så blir det mye moment i sving uansett. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
000 Svart 30.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2016 (redigert) -god dag, mann. -Økseskaft. Jaja nok om det. Eg holder fortsatt på mitt svar i #2 som et vetugt svar en kan ta utgangspunkt i. Gammel båt dette? Redigert 30.Juli.2016 av Knurrbart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 28.August.2016 Link til dette innlegget Svart 28.August.2016 (redigert) For de som sliter med å forstå forskjellen eller synes det er et interessant tema mellom hva reklamen viser i en bremsebenkutskrift og i praktisk bruk med en propell i enden mht hva en motor yter i båt kan ta en titt på dette eksempelet her. Dette er en forholdsvis kraftig sak men prinsippet blir det samme bare tydeligere vist her. Mange turbodieselmotorer har en mykje flatere bremset momentkurve enn dette men i praksis vil det være forholdsvis verdiløst Redigert 28.August.2016 av Knurrbart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 28.August.2016 Link til dette innlegget Svart 28.August.2016 Vil anta dette kan måles på to måter. Enten med bånn gass fra stillestående, eller med helt gradvis og sakte økning av turtallet. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
bellen Svart 28.August.2016 Link til dette innlegget Svart 28.August.2016 Vil anta dette kan måles på to måter. Enten med bånn gass fra stillestående, eller med helt gradvis og sakte økning av turtallet. Nei, motoreffekten måles med Wot. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 28.August.2016 Link til dette innlegget Svart 28.August.2016 Ja men en propellkurve der man ser hvor mye effekt som behøves for å oppnå et visst turtall/fart. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
bellen Svart 29.August.2016 Link til dette innlegget Svart 29.August.2016 En propellkurve måles med beregninger på skrivebordet lenge før propellen har vært i vann. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.