Jump to content

Amerikanske båter med diesel og Alpha drev combo, bare problemer?


thomas2

Recommended Posts

Joda de tåler så mangt de. Men når en tar en 1000 år gammelt drev og rævkjører det med en bigblock så er det klart det blir kortlivet. Mercuisers offisielle tall er som så : Konstruert for båter som kan kjøre opp til 105 km/t, og gassmotorer(kjempeoversetting-bravo! skal sjølvsagt være bensin)   på inntil 300 hk og dieselmotorer opp til 150 hk.

Om det der er en gammel båt og det fungerer så kan en ikkje annet enn anta det vil fungere i alle fall like lenge en gang til om en tar utgangspunkt i et nytt drev. Fordelen med alpha er at de er billig

Redigert av Knurrbart (see edit history)
Link to post

Mange båter er levert med Mercruiser QSD 2,0 diesel og Alpha drev. Så skal vel funke greit det.

Men 165 hk høres ut som 2,8 liters diesel. Kanskje mere moment da.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

En turbodiesel vil stort sett alltid ha mere moment på lavt turtall enn en NA bensinmotor i samme kategori. Selv med betydelig færre hk.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Hva har nå bremsebenk med saken å gjøre?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Nå gir jo en motor forsåvidt samme moment uansett om den står på bremsebenk eller driver en propell og en båt opp i plan da.

Så jeg forstår nok ikke helt hva Knurrbart vil fram til her  :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Tja i teorien, men er motoren i minste laget og båten fullastet så blir det mye moment i sving uansett.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 5 uker senere...

For de som sliter med å forstå forskjellen  eller synes det er et interessant tema mellom hva reklamen viser i en bremsebenkutskrift og i praktisk bruk med en propell i enden mht hva en motor yter i båt kan ta en titt på dette eksempelet her. Dette er en forholdsvis kraftig sak men prinsippet blir det samme bare tydeligere vist her.  Mange turbodieselmotorer har en mykje flatere bremset momentkurve enn dette men i praksis vil det være forholdsvis verdiløst

 

bilde

Redigert av Knurrbart (see edit history)
Link to post

Vil anta dette kan måles på to måter.

Enten med bånn gass fra stillestående, eller med helt gradvis og sakte økning av turtallet.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ja men en propellkurve der man ser hvor mye effekt som behøves for å oppnå et visst turtall/fart.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...