Leffe Mellum Startet 30.Juli.2016 Link til dette innlegget Startet 30.Juli.2016 Jeg har kjøpt meg ett båtprosjekt men vet ikke hva slags båt modell det er. Noen her inne som vet? Sitér dette innlegget Link to post
Oledole3 Svart 1.August.2016 Link til dette innlegget Svart 1.August.2016 Fin båt. Selco ? Sitér dette innlegget Link to post
Marida Svart 1.August.2016 Link til dette innlegget Svart 1.August.2016 Ta noen flere bilder Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 1.August.2016 Link til dette innlegget Svart 1.August.2016 ikke selco. Mener å ha sett typen her på bp før, men klarer ikke å huske merket Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Leffe Mellum Svart 1.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2016 Den har skiftet farge siden sist bilde. Tror jeg kanskje har funnet ut att det er en sunwin 14 men er usikker. Finner lite info om den. Driver å setter den sammen igjen nå. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 1.August.2016 Link til dette innlegget Svart 1.August.2016 Tror jeg kanskje har funnet ut att det er en sunwin 14 men er usikker. Finner lite info om den. Har vært skrevet mye om den på forumet. Tråder som inneholder "Sunwin". (sortert etter antall svar) Innlegg med Sunwin i tittelen. (Ofte er navnet stavet Sunwind, men dét er en seilbåt) Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 2.August.2016 Link til dette innlegget Svart 2.August.2016 Tror ikke dette er en Sunwin. Flere detaljer (framdekk, plastkanten innenfor fenderlisten lengst bak på båten, utforming rundt feste til vindskjerm med mer) antyder dette. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Helge Svart 2.August.2016 Link til dette innlegget Svart 2.August.2016 Orket ikke hente frem bilder i natt ...men tror fortsatt ikke den du la ut bilder av er en Sunwin. Her er noen bilde-eksempel på Sunwin: Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Leffe Mellum Svart 5.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2016 (redigert) Fant bilder av denne på Finn nå. Er helt lik min. Står i annonsen att det er en sunwin. http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=77366147 Kan den ha kommi med flere modeller? Hva kan årsmodellene være? Redigert 5.August.2016 av Leffe Mellum (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 5.August.2016 Link til dette innlegget Svart 5.August.2016 Fant bilder av denne på Finn nå. Er helt lik min. Står i annonsen att det er en sunwin. http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=77366147 Kan den ha kommi med flere modeller? Hva kan årsmodellene være? At det står i annonsen er jo ikke nødvendigvis det samme som at det faktisk er en Sunwin . Det er jo heller ikke nødvendigvis noe "status" med en Sunwin. Jeg synes min Sunwin (14") er noe skit så snart det blåser opp litt og da trenger det ikke være noe kuling. Frisk bris er nok til at jeg for min del innaskjærs her i fjorden mye heller hopper over i min Skibsplast 450VS (15") for ikke å snakke om min Skibsplast 655 som med sine 22" er mye mer behagelig i litt bølger. Det kan for alt jeg vet hende at den båten du har er bedre i bølger enn min Sunwin 14. Jeg kan ikke påberope meg å være noen ekspert på Sunwin. Jeg vet at min 1979 modell er en Sunwin og har tatt vare på de originale ganske tykke Sunwin-emblemene som jeg tok av båten i 2005 når jeg pusset den opp (gelcoat-reparasjoner, sliping, rubbing mm). Ellers har jeg hørt enkelte påstå at det ble laget Sunwin både i 14" utgave (min variant) og i 13" utgave samt at det også ble laget en "kopi" som var bygget noe tynnere/lettere. Om sistnevnte er riktig kan jeg ikke bekrefte. Ut fra bildene i annonsen på FINN kan jeg påpeke en god del forskjeller mellom den i FINN-annonsen og min 1979 Sunwin 14: 1. Ferderlistdroppet ned i motorbrønnen (kall det V eller U form) er mye dypere på min Sunwin 14. Mye dypere motorbrønn i forhold til sidene bak i hekken. 2. Min Sunwin 14 har vesentlig bredere "vinger" ut på sidene bak slik at avstanden side til side mellom federlisten blir bred i forhold til skroget. 3. Båten i FINN-annonsen har et knekk ned i ripa litt bak vindskjermen og opp igjen ved ryggen på aktersofa mens det er et jevnt fall på min Sunwin 4. Framdekket går i nesten jevn høyde til vindskjermen på båten i FINN-annonsen, mens det er mer stigning de siste centimetrene mot vindskjermen på min Sunwin 5. Den utstikkende delen av dashbordet midt på dashbordet går mye lenger bakover på båten i FINN-annonsen 6. En utbokning på innsiden fram mot gir/gass-kontrollen på min Sunwin 14 er i stedet en forsenkning av innsiden på båten i FINN-annonsen. Så om båten i annonsen er en Sunwin må det definitivt være en annen variant med ganske mange endringer fra den Sunwin-varianten jeg har og som jeg har sett ganske mange av faktisk (3 stykker bare her i nærområdet av feriehuset). De Sunwin'ene jeg har sett har vært helt lik min med unntak av noe fargevariasjoner (gule, røde, hvite og flerfargede - flere neppe i originalfarge). Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
glalaks Svart 5.August.2016 Link til dette innlegget Svart 5.August.2016 Jeg hadde en båt som ifølge båtkortet jeg hadde het sunspeed gulsvik og var 13 fot. Veldig lik din Helge, men med lavere og mørk vindskjerm. Synes den var morsom i bølger, men ryggen likte det ikke;) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Leffe Mellum Svart 6.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2016 Helge jeg er heller ikke ute etter noe "status"! Det er min første båt som jeg bare prøver å finne ut av hva det er og litt info om typen. Skal heller ikke ha den på noe stort vann! Skal brukes på sjøen der vi har hytte som det også er Max begrensinger på 5hk motorer. Så mye av det du skriver er uvesentlig og demotiverende for en nybegynner som bare ønsker litt info. Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 6.August.2016 Link til dette innlegget Svart 6.August.2016 Ehh... "demotiverende"? Jeg har vel ikke kommentert annet enn at jeg ikke tror båten din som du la ut bilder av og den i FINN-annonsen er Sunwin-båter. Jeg har samtidig antydet at dette er jeg likevel ikke helt sikker på da det har vært snakk om at Sunwin har produsert både 14 fot båter (slik som jeg har) og en mindre utgave (13 eller 12 fot). Det har også vært nevnt i en tråd eller to at det visstnok er laget noen kopier i en litt lettere (tynnere?) versjon. Dette er kun ting jeg har lest i tråder her på forumet i løpet av de årene jeg har frekventert forumet. I motsetning til den typen Sunwin 14 som jeg har og som jeg har sett en del av både "live" og til salgs på FINN de senere årene kjenner jeg dessverre ikke igjen den båten du har kjøpt og den som du linket til på FINN. Jeg kan derfor dessverre ikke bidra med hvilken båt jeg tror det er... bare at jeg ikke tror det er Sunwin 14. Kan ikke skjønne at det skal være demotiverende, men beklager om det ble oppfattet slik. Når jeg nevnte status var det fordi jeg slett ikke synes min Sunwin 14 er noe "statusbåt" (heller tvert i mot), men den er artig da den allerede er 37 år gammel og så lenge det er lite bølger er den også artig å kjøre. Lykke til med båten din og å finne ut hva slags båt det er. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Helge Svart 6.August.2016 Link til dette innlegget Svart 6.August.2016 Her er en FINN-annonse til på det jeg kan bekrefte er en Sunwin 14: http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=80142181&WT.synd_type=agent Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
pipe Svart 6.August.2016 Link til dette innlegget Svart 6.August.2016 Skal brukes på sjøen der vi har hytte som det også er Max begrensinger på 5hk motorer. Hytte og maks 5 hk regel høres kjent ut.i de fleste tilfellene er dette noe "hytteforeningen" ble enige om for mange ti år siden.Så blir denne skrøna holdt liv i fra generasjon til generasjon eller blir videre fortalt ved salg.Hvis du tar kontakt med kommunen finner man fort ut en av to ting.A) Det er forbudt med motorisert ferdsel på vannet etter Lov om motorferdsel i utmark og vassdrag. Gjelder alle vann under 2 kvadrattkilometer. Har det alltid vært båter med motorer der så klager ingen og kommunen bryr seg ikke.B) Vannet er over 2 kvadrattkilometer stort og da er det lov å bruke motor etter Lov om motorferdsel i utnark og vassdrag hvis ikke kommunen har lagt ned forbud.Jeg har på andre forum utfordret de som hevder det finnes en max 5HK regel i et vann til å linke til et kommunestyrevedtak eller kommunal forskrift der dette kommer frem.Hittil har ingen klart det men det finnes en teoretisk mulighet for kommunen å regulere dette hvis vannet er over 2 kvadrattkilometer stort. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 7.August.2016 Link til dette innlegget Svart 7.August.2016 Den båten minnet meg lit om en Teri 430S jeg en gang i tiden hadde. Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 7.August.2016 Link til dette innlegget Svart 7.August.2016 (redigert) Jeg har på andre forum utfordret de som hevder det finnes en max 5HK regel i et vann til å linke til et kommunestyrevedtak eller kommunal forskrift der dette kommer frem. Hittil har ingen klart det men det finnes en teoretisk mulighet for kommunen å regulere dette hvis vannet er over 2 kvadrattkilometer stort. Svigers har hytte ved Lesjaskogvatnet. Jeg har alltid hørt at 6-hesteren som er der oppe er den største man har lov til å ha. Jeg ble nysgjerrig nå, og det tok meg 30 sekunder å finne ut at kommunestyret har vedtatt maks 10 hk i fjor. Tidligere var det maks 7,5 hk, så vidt jeg forstår. Så hvordan myten om 6 hk har oppstått vet jeg ikke, men dette må jeg høre med svigerfar om. :-)Beklager avsporingen av tråden. Redigert 7.August.2016 av Key Freak (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
tkb Svart 7.August.2016 Link til dette innlegget Svart 7.August.2016 Theri 430 er det ikke. Syns del ligner på svenske linjer, Ockelbo? Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 7.August.2016 Link til dette innlegget Svart 7.August.2016 (redigert) Da ble du den første Key Freak.Fant vedtaket og via det fant jeg ca 10 liknende forskrifter i andre kommuner på Lov Data.Syntes det er morsomt eller tragisk alt etter som man ser det at Lesja Koummune har vedtatt 3 forskjellige max motorstørrelser i vannene i kommunen.8,10 og 15 hk.Hva skal det egentlig være godt for`?Disse småmotorene bråker vesentlig mere på full gass enn en de store som ikke må kjøres på max belastning.Der jeg har hytte går det rykter om max 5 hk.Kommunen påstår det ikke er lov med motor i det vannet og henviser til Lov om motorisert ferdsel i utmark og vassdrag men vannet er o,6 kvadrattkilometer større i følge statens kartverk enn at det finnes et automatisk forbud..Rundt vannet finnes det sikkert 100 båter med påhengere av ymse størrelser og årganger samt noen få uten motor.Så i det vannet følger noen de gamle reglende til hytteforeningen,noen hører på kommunen og andre på staten alt etter hva man syntes er passende selv.. Redigert 7.August.2016 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Leffe Mellum Svart 8.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2016 Jeg har på andre forum utfordret de som hevder det finnes en max 5HK regel i et vann til å linke til et kommunestyrevedtak eller kommunal forskrift der dette kommer frem. Hittil har ingen klart det men det finnes en teoretisk mulighet for kommunen å regulere dette hvis vannet er over 2 kvadrattkilometer stort. Jeg fant dokumentasjon på det jeg. Prøvde å legge til ett bilde av det men fikk ikke til. Sitér dette innlegget Link to post
Nostalgikeren Svart 22.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2017 Jeg kan bekrefte at dette er en Sunwin 14, ettersom jeg har en maken. Legger ved salgsbrosjyre. Min er fra 1968. De båtene som dukker opp ved internettsøk etter Sunwin 14 ble opprinnelig kalt Sunspeed og ser mer sportslige ut med spissere linjer og mer bakoverlent vindskjerm. Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 23.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2017 Kjempekult at du hadde en slik brosjyre og kunne legge ut kopi av noen av sidene Da er vel sannsynligvis saken oppklart. Båten tråden ble startet med ER en Sunwin. Jeg har vel en mistanke om at produksjonen av denne modellen startet tidligere enn den som på det siste arket fra 1968 kalles Sunspeed og som det ser ut til å finnes flest av i dag. Jeg sitter vel også med en følelse av at "Sunwin-modellen" kanskje ble avsluttet tidligere mht produksjon/salg enn "Sunspeed modellen" som kanskje på slutten ble kalt Sunwin???. Om noen VET mer om dette så si gjerne fra her i tråden. Jeg bare tror dette ...ut fra to ting: 1. At "den gamle" Sunwin modellen ser noe eldre ut i design enn Sunspeed. 2. At min 1979 "Sunspeed" (altså 11 år etter brosjyren vist over) hadde originale ovale tykke plastmerker på sidene bak der det i klartekst står SUNWIN. Min "veteransunwin/speed" er snart 40 år så det er moro å finne ut mer om historien til denne båt-typen Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Helge Svart 23.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2017 Kikket litt nøyere på sidene fra brosjyren fra 1968 nå og oppdaget en ting. Sunspeed ble i 1968 oppgitt til å være under 13 fot (12,8), mens de Sunwin/Sunspeed av den (nyere?) typen (som jeg har en av) er 14 fot. Det har jo i flere år her på BP ryktes at fabrikken laget denne båten i 2 størrelser, Begynte de kanskje å lage en 14 fots utgave av Sunspeed når de avsluttet produksjonen av den "gamle" 14 fot Sunwin og kalte da den nye større Sunspeed'en for Sunwin? Dette blir jo bare spekulasjoner inntil noen som VET mer kan bidra her. Synes bare det ville være litt rart om fabrikken på slutten av 70-tallet og begynnelsen av 80-tallet monterte Sunwin merker på en båt om de kalte båten for Sunspeed...? Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Nostalgikeren Svart 23.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2017 Jeg kjenner ikke detaljene i produksjonsrekken til Sunwin. Forrige eier av min båt opplyste at han kjøpte båten ny i 1968/69 noe som jeg vurderer å kunne stemme bra. Brosjyrene har jeg fra annet hold og jeg vet ikke hvilket år disse er fra. Vil tro disse er fra sent 60-tallet eller tidlig 70-tallet slik som resten av brosjyrene jeg har fra samme kilde. Jeg har hatt min båt i rundt 20 år og har fått mange positive henvendelser på sjøen fra både unge og gamle. På grunn av den relativt flate bunnen er båten nokså var på bølger, men er til gjengjeld meget stabil i havn. Jeg retter en gratulasjon til trådstarter som har fått seg en super båt og et viktig ledd i plastikkens spede begynnelse. Min båt har gitt meg såpass mye glede at jeg har gått til anskaffelse av en Fjordling fra samme tidsperiode som en slags storebror. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 23.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2017 På min gamle båt fikk jeg et båtkort da den ble registrert. Der sto det sunspeed gulsvik, og lengde var 13 fot ifølge kortet. Målte den aldri. Synes den tok sjøen rimelig greit jeg. Var veldig leken i bølger. Men kjente det i ryggen etter en dag ja? Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.