Jump to content

Kjøpt båt.....Ikke fått nøkkel

Platt

Recommended Posts

Som nevnt i en annen tråd, har jeg kjøpt ny båt.

Selger gikk god for (og skrev under på) at motoren er i bra stand. Treverket så bra ut, båten var akkurat det vi hadde lett etter og prisen var det ingenting å si på.

Selger virket dessuten som en meget hyggelig og redelig kar.

Da vi hadde lastet båten på bilen og skrevet kontrakt, finner ikke selger nøkkelen til båten. Han lover at han skal sende den i posten.

Jeg kan ikke se noen grunn til at dette skal være noe lureri, så vi gjør en avtale på det. Dette er nå en og en halv uke siden.

Ingen nøkkel har kommet! Har purret selger pr. tlf. og txt mld. Sist "satt han med nøkkelen i handa" og den skulle sendes dagen etterpå. Dette er nå fire dager siden.

Det skal normalt ta èn (toppen to) dager med posten! Fortsatt ikke fått nøkkel. Sendte for to dager siden en ny txt mld (siden han ikke svarte på tlf.) og etterlyste nøkkel.

Fikk til svar at den var sendt og at det dessverre ikke var mer han kunne gjøre med saken.

Har prøvd å få tak i selger på tlf. og også sendt txt. mld: ikke svar!

Båten ble kjøpt mens den sto på land og motoren ble ikke prøvd. Kanskje litt naivt av meg å stole på selger, men satset på at ikke alle er kjeltringer.

Det er for så vidt ikke en stor sak å kjøpe en ny tenningslås, men jeg frykter nå at grunnen til dette nøkkel-styret fra selgers side, er at motoren ikke er så bra som han har sagt.

Hva bør jeg gjøre? Hva hvis motoren er kaputt? :cryin:

Kreve en del av beløpet tilbake? Kreve å få hevet kjøpet?

Skylde meg selv, siden jeg ikke insisterte på at han skulle finne nøkkelen før jeg dro hjem med båten?

:headbang:

Selger satt inne med såpass mye info om motor/båtens historie at jeg tar det for gitt at det var hans båt.

Ikkeno problem å tjuvkoble motoren. Må bare få nøstet litt opp i slanger og div. annet. Har gått å ventet på nøkkel i posten, og har derfor konsentrert meg mest om pussing/lakking utvendig.

"bare ring hvis det er noe du lurer på", sa selger. Ikke lett det, når han ikke tar tlf.

J*vli irriterende og merkelig oppførsel fra selger! Derfor litt bange anelser ang. motor.

Har solgt en god del båter de siste årene, og har alltid prøvd å være så serviceinnstilt og behjelpelig som mulig for at kjøper skulle bli fornøyd.

Etter diverse omorganiseringer og effektiviseringer i Posten så er det desverre ikke uvanlig at brevpost kan ta fra fem til åtte dager fra avsender til mottaker. Så det kan jo godt være at han har sendt den. Men det tyder jo på litt dårlig samvittighet at han ikke svarer lengre da..

Gi ham et par-tre dager til, så dukker den kanskje opp. Hvis ikke så er det vel bedre å skifte tenningslås, så slipper du i alle fall å gå og vente og irritere deg i ukevis på den nøkkelen som aldri kommer. Eller hva synes dere?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Tror jeg ville ventet med å gjøre for mye vedlikehold på skuta, før båten er prøvekjørt.

Jeg gikk på den blemma, begynte med vedlikeholdet på min båt, det ente med att jeg syntes det var for JÆVLI ,att selger skulle få båten tilbake i bedre stand en det jeg kjøpte den i.

Det er ingen hast ang. retur til selger. KJØPSLOVEN er grei der. Hverken NY eller BRUKT.

Det er utrulig att man egentlig tørr å selge noe som helst.

Faren min gikk også på denne fellen. Kjøpte en 22 fots plastsnekke med en MD2 som skulle vere totalt overhalt. Dette var på vinteren og det var verken prøvetur eller oppstart. Båten ble fraktet heim (5000 i frakt) og båten ble satt på land og ble pusset opp med bl.a ny kallesje, puter og skottbekledning. Da dagen før sjøsetting kom, røk motoren svart og røkla hele området. Den gikk heller ikke skikkelig, tanken var rusten hull i, dieselpumpen var sannsynligvis deffekt, dynastarter (som skulle vere overhalt) tok kvelden og startbatteriet var ødelagt. Båten lå til kai en halv sesong, før selger tilslutt gikk med på å heve kjøpet. Men vi tapte da veldig mye penger og tid på denne båten.

Lykke til med båten, håper dette bare er en forglemmelse av selger.

Lykke til! Håper det hele bare viser seg å være tilfeldigheter.

Til andre som går med kjøpsplaner anbefaler jeg ikke denne måten å handle på.

Selv om det som oftest går bra er dette en type ekstremsport som i lengden ikke er bra for hjertet, sinnet eller lommeboken.

tj

Får gi postverket et par dager. Har ikke nøkkel kommet til tirs. kjøper jeg ny tenningslås.

Oppstart av motor vil skje så snart min maskinist-fetter kommer innom.

Viser det seg at motoren er søppel, får jeg vurdere neste skritt da.

• 1 år senere...

Joda, det løste seg til slutt.

Etter en god del purringer kom en enslig nøkkel i en konvolutt.

Motoren ble fikset og båten ble deretter solgt til Molde.

Når det er sagt, er det rimelig merkelig å selge en båt, glemme å ta med seg nøkkel for overlevering,

love å sende den i posten neste dag, for så å ikke gi lyd fra seg, ikke svare på tlf. og ikke svare på meldinger!

Hadde en del spørsmål om motor og båt generelt, men de ble aldri besvart...

Hadde ellers en god dialog hele veien med kjøper av plattgatteren, og har ikke hørt fra han etter det. Tar det som et godt tegn!

Håper båten har blitt et smykke, og at den lever i beste velgående i farvannet rundt Molde.

:smiley:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...