Jump to content

Bør jeg polere eller lakkere Saowanee (31ft motorbåt)


NilsPils

Recommended Posts

Saowanee er en typisk tur- og bruksbåt. Det blå skroget har blitt veldig falmet og skjoldete og har i tillegg fått en del stygge skader i gelcoaten. Det er på tide å shine henne opp. Skaden i gelcoaten bør repareres uansett. Jeg er da i tvil om jeg bør satse på å polere eller lakkere skroget på nytt over vannlinjen.

 

For 4 år siden var hun på land og fikk en reparasjon. Hun ligger litt lavere i vannet enn beregnet og hadde fått osmoseskader i gelcoaten i vannlinjen. Skroget er i vinylester og skaden var begrenst til porer i gelcoaten. Dette ble reparert ved nedsliping og med epoxysparkel. Deretter ble vannlinjen hevet med epoxygrunning og det reparerte området over den nye vannlinjen lakkert med Jotun tokomponent Topgloss i en standardfarge. Dette omfatter området under den hvite vannlijestripen på bildet. Dette har holdt seg veldig bra til nå. Fargen ser riktig ut, men der lyver bildet litt. Skroget er også mye mer falmet og skjoldete enn bildet viser.

 

Polering blir eventuelt ingen liten jobb. Dessuten må i tilfelle skadene utbedres med sparkel og gelcoat og da er det et problem å få riktig farge. Dessuten er jeg redd for å polere gjennom gelcoaten noen steder. Gelcoaten har også vist seg lite motstandsdyktig mot sollys. Jeg har inntrykk av at lakken fra forige reparasjon står seg vel så bra.

 

Derfror lurer jeg på om jeg ikke bør lakkere hele båten med tokomponent lakk i stedet. Det blir eventuelt snakk om å sprøytelakkere ute under presenning. Da vil jeg også ha fordelen av at jeg kan bruke en standardfarge og slipper senere problemer med fargeblanding. Det blir eventuelt en blåfarge i nærheten av den jeg har nå. Det vil ikke bli vurdet å skifte farge.

 

Lakkering ligger litt utenfor mitt erfaringsområde til nå, så jeg er takknemlig for råd og kommentarer.

 

 

Bildet av Saowanne for 4år siden etter reparasjon i vannlinjen

bilde

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Prøv å polere et lite parti først, kanskje svaret du leter etter vil åpenbare seg selv. Jeg driver et vinterlager for båter og har utallige ganger sett omvandlingen en skikkelig makeup med polering kan utrette. Gammelt blir til nytt! Har du en normal tykkelse på gelcoaten er det ingen grunn til bekymring for å slipe i gjennom.

Link to post

NilsPils, har du vurdert foliering? Har blått skrog selv som ble skikkelig polert før denne sesongen, men begynner allerede å bli mattere her og der.

Ser at prisene på foliering vs timene med polering ikke er så aller verst et regnestykke...

 

Foliering er ikke verdt pengene spør du meg, selv om det er billigere enn lakk.

 

Foliering er ikke aktuelt her. Uansett metode, vil jeg gjøre arbeidet selv.

 

Et stort problem med polering blir å reparere gelcoatskadene med riktig farge.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Tykkelsen på gelcoat bør vel være slik at det er grunnlag for rubbing for polering med voksing. Det å slipe med fint papir på forhånd er absolutt å anbefale. Vannslipe og skifte papir meget ofte og være flittig med å bytte vann. Så lenge skiktet med gelcoat er bra og den er riktig voksblandet er det absolutt håp om å få opp glansen. Har gjort en slik jobb på en Tresfjord 29 AC og brukte tre uker på jobben med plenty timer.

 

Alternativt kan du på grunn av fargeforskjell i gelcoat som du  påpeker, lakkere båten. Har noen venner som har gjort det med to-komponent båtmaling (husker ikke navnet men kan sjekke). Da gjør du jobben med mattsliping og reparasjoner før maling. Bruker ruller av super kvalitet og går etter med fordriver. Strøk nr. 1 skal tynnes. Det absolutt beste resultatet får du hvis dere går to stykker. En som ruller og en som går etter med fordriver. Lastebillakk kan også brukes. Poluretanlakk er en to-komponent lakk som er svært slitesterk. Har sett båter hvor dette er gjort og er imponert over resultatet.

 

Ett tredje alternativ er å pakke inn hele båten etter sliping og pussing og sprøyte den opp med toppcoat.

 

Vet ikke hvor du holder til i verden, men har en kjenning som kan mye om akkurat dette. Kan undersøke nærmere om du ønsker. Jeg vurferer dette selv på egen 45 fots trawler.

 

Uansett er det en kjempejobb og et skikkelig grundig forarbeid er alfa og omega for et godt resultat!

 

Lykke til!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post

Vanskelig å råde siden du ikke har noen bilder av diverse skader.

Gelcoaten er sikkert solgt til produsenten av båten med Jotun på spannet. Da er det ikke så vanskelig å få tilsvarende fargekode i Norge.

Mørke blå er den vanskeligste fargen og reparere ved å sparkle og pusse. Et triks fra en som har jobbet seg gjennom hele den "blåstripe" perioden er å sparkle med riktig farge. Så sprøyte et større område med fortynnet coat. Deretter vannslipe partiet med 1000 - 1200 - Avslutte med en kraftig maskin rubbing.  vente ei uke og gjenta rubbingen.

Ser at noen foreskriver hånd rubbing. Da vil du ikke få den temperaturen som trengs for at prosessen skal fungere.

Kan anbefale Norpol R 10. Laget av gelcoat produsenten.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post

Får du ikke tak i original gelcoat eller fargekode neste gang du er i østen? Da burde vel reparasjonene bli pene?

 

Har prøvd. Båtbygger sier han kan blande gelcoat, men må ha en fargeprøve. Det er ikke så lett å få til. Men det finnes vel kanskje en mulighet i Norge? Jeg har en bakdør mot akterplattformen som lett kan demonteres (men ikke taes med til Thailand) og har et område som ikke har vært utsatt for sollys.

 

Det området jeg lakkerte for 4 år siden, det under den hvite tapen over vannlinjen, har stått bra. Er det noe som tilsier at en tokomponent lakk vil stå dårligere enn gelcoat over tid? Jeg liker ikke tanken på å måtte polere skroget hvert år. Jeg vi i tilfelle sprøytelakkere med trykkluft. Rulle og fordriver med etterfølgende rubbing er ikke aktuelt. Grunnarbeidet og maskeringen regner jeg i tilfelle som relativt enkelt, men kan (kanskje?) trenge hjelp til lakkeringen.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Hva med å ta med bakdør til en billakererer?

De har instrument for å "lese" fargekoden.

 

Egentlig en nærliggende og god ide som jeg burde ha tenkt på selv!

Min nærmeste nabo driver faktisk et billakkeringsfirma. Jeg tar en prat med ham når han kommer fra ferie.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Jeg takker for alle gode innspill så langt. Jeg har funnet en kontakt som kan scanne fargekoden på båten for å få riktig gelcoatfarge, og jeg tror jeg stort sett vet hordan jeg skal gå frem for eventuelt å reparere, rubbe og polere gelcoaten.

 

Men det jeg fremdeles lurer på er:

 - Hvor lenge vil en sånn restaurering av gelcoaten vare? Gelcoat oksyderes som kjent i sollys og jeg kommer garantert ikke til å rubbe og polere ofte. For meg fortoner det seg like meningsløst som å slå gressplen.

 - Vil en god tokomponent mørkeblå lakk holde seg bedre i lengden. Jeg tenker da ikke på slitestyrke, men om den holder seg bedre blank med kun rengjøring, voksing og lett polering. Det blir eventuelt snakk om å dekke til og sprøytelakkere under presenning.

 

Gode råd mottaes med takk.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Jeg har erfaring med både gelcoatpolering på min forrige plastbåt, og lakkering av min nåværende stålbåt. Jeg mener at maling/lakkering er en bedre og lettere måte å vedlikeholde en båt på. Min båt på 35 fot får et nytt strøk maling på skroget ca. hvert 4 år, og det er gjort på et par timer.

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post

Www.hamnen.se har noen instruksjonsvideoer på hvordan man kan korrigere skader og riper, og de er greie å se på.

 

Selv så hadde jeg noen matte områder på hvitt skrog (dvs ikke så synlig..men så det fra rette vinkelen). Jeg våtslipte med 1200 papir, noen få drag over til det så ok ut, for så å polere. Ble veldig bra, og fikk mye kjappere glansen tilbake enn bare å jobbe med maskin. Lettere var det også.

 

TA

Link to post

Takker for alle innspill.

 

Jeg begynner å helle mot lakkering. Da kan jeg begynne med sparkling og utbedring av sår når jeg tar opp båten i november. Lakkering kan da bli aktuelt i juni neste år.

 

Neste spørsmål er da: hvilken lakk anbefales? Er Jotun Top Gloss OK?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...