Jump to content

Landstrømstøpsel til Fairline, hvor kan det kjøpes?

Dykker

Recommended Posts

Har en lang gul landstrømskabel med original landstrømstøpsel. Kabelen er i lengste laget på hjemhavna, vil derfor lage meg en kortere en.

Problemet er at jeg ikke finner landstrømstøpsel som er riktig. Kjøpte først en på BestMarin (type blå) som ikke passet.

Bestillte så Marinco 32A USA type gul fra Seatronic der var jord vinkel kontakt vendt feil vei, utover, denne var også for stor. Byttet så til Marinco 16A med riktig vendt jord vinkel, men denne passer heller ikke, da slissene er for små, samt at radius heller ikke stemmer.

Bilder fra original på båten

Kontakt

bilde

Støpsel

bilde

Original støpsel til venstre, den til høyre passer ikke

bilde

Med andre ord, så er det ikke Marinco som er til Fairline. 

Kan det være noen på denne siden (som kanskje ikke er Marinco)?

https://www.marinemegastore.com/store/departments/electrical/plugs-sockets/internationally-rated-ship-to-shore-power-system-16a-230v

Tenkte jeg skulle ringe Stavanger Marineservice, kanskje de vet hva som passer. Men kanskje noen på BP som vet det?

.

Redigert av Dykker (see edit history)

Tja? Jeg kjøpte vel min hos Maritim for noen år siden. Tror faktisk de hadde den liggende?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Kan være den med feil mål de har, men jeg så noe lignende på Maritim på Slependen i våres.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Eg sjekket Maritim i Bergen. De har men den blir feil. Legg merke til at jord er lik på begge. Det støpsel med liten vinkel på. Mens de 2 andre er ulik. Den ene er bredest til høgre og motsatt. Seatronic sin ferdig kabel passer ikkje. Den eg kjøpte. Så flyttet eg innmat fra kabel eg hadde over på kontakt fra seatronic. Innmat passer om et annet. Iallefall fikk eg det til.

• 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Er på ferie på Mallorca og her finner eg saker. Eg har handlet i dag så nå kan eg nok få kontakten min helt bra igjen. Det du trenger er 2 varenummer fra Hubbel. 91006363 som er vanntett holder. Så 91000318 som er kontakten. Denne har utsparing slik bildet der kontakt til venstre passer båten din. Helt likt min. Nå har du sikkert ordnet deg men deler info så det ligger her til neste som står i samme knipe.

bilde

bilde

• 4 uker senere...

Har en slik Hubbel-kontakt som nevnt i tråden. Virker som det ikke lenger er nok med rengjøring og har forsøkt å finne ny...

Av ukjent årsak ser det ikke ut som disse er særlig utbredt i markedet lenger? Vel, ikke har jeg planer om reise til Mallorca og Hubbel er sikkert stort i USA, men håpløst å finne her i Norge. Eneste sted jeg finner er marinemegastore nevnt lenger opp, men blir dyrt/ukurant.

Virker som Ratio sin kontakt er god? Har noen byttet fra Hubbel 16A/230V til Ratio? Tenker på hulldiameter etc.

Tenker du på Marinco? Går ikke omhverandre med Hubbel.

Ser bare at f.eks Ratio-kontakt med ny tilhørende kabel blir billigere enn å kjøpe Hubbel fra utlandet.

Den ene har oppgitt senter-senter til skruehull og den andre ø på hulltaking. Mulig det passer, men håpet noen allerede har gjort dette?

Jeg byttet både støpsel og kontakt, det var det enkleste. De var helt like i størrelse, men noen få mm forskjell på selve stikkerne i forhold til den originalmonterte.

Kjøpte disse på Seatronic. Passer helt perfekt med hulldiameter, c-c osv. Bare å demontere den gamle kontakten og sette inn den nye.

http://www.seatronic.no/landstrom-kontakter-c-81_141/landstromskontakt-mod-p-439

http://www.seatronic.no/landstrom-kontakter-c-81_141/landstromskontakt-syrefast-p-447

Her et bilde etter montering

bilde

.

Redigert av Dykker (see edit history)

Jeg byttet både støpsel og kontakt, det var det enkleste. De var helt like i størrelse, men noen få mm forskjell på selve stikkerne i forhold til den originalmonterte.

Kjøpte disse på Seatronic. Passer helt perfekt med hulldiameter, c-c osv. Bare å demontere den gamle kontakten og sette inn den nye.

Tusen takk! Sparte jeg masse tid :)

Er det en slags amerikansk "standard" det der? Osculati står det som produsent...Marinco noe av det samme mon tro?

Vel, i seg selv var Hubbel-kontakten bra den, markedsledende over hele verden i følge produsenten selv, med innebygget overopphetingsvern for å hindre brann og greier...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...