Jump to content

Yamaha 9.9 sport tomgangsprobl. etter montering av 20hk forgasser


Svein34

Recommended Posts

Du skal flytte over dingsen som tar seg av kaldstartfunksjonen fra din tidligere forgasser.

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
  • 2 måneder senere...

Ja, den hvite delen med ledninger er det som Yamaha kaller for "prime start", dvs automat-choke.

 

Har montert 20 hk forgasser på en 9,9 Sport, men trodde den stod montert på 20 hk forgasseren, og bare var å koble til ledningene(?) Var ingen problemer med kaldstart / tomgang på vår.

Link to post
  • 2 måneder senere...

Forskjellen mellom en 20hk og en løs forgasser er:

En 20hk Yamaha er startet på fabrikken og finjustert for bruk inntil ca 750 o/havnivå

En 2ohk forgasser er produsert til en standard hvor den skal starte slik at den kan finjusteres etter montasje på den enkelte motor.

 

En moderne småmotor idag går så "lean" at det må være ekstremt små hull i dyser og derfor ikke praktisk mulig å produsere 10000 helt like forgassere.... rett og slett.

(Produksjonsvariasjonen er % vis større for små hull sammenliknet med store hull)

 

Løsning/Råd:

  1. Det kan være behov for justering av tomgangsskruen (denne kan du justere selv) 
  2. Det kan være behov for justering av blandingsskruen (denne ville jeg ikke rørt om du ikke har kunnskap)

Om du bestemmer deg for å justere ville jeg laget et merke på skruen og dokumentert posisjon med bilde før noen form for justering...  uansett ikke juster mer enn 1/4 omdr.

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post

Jeg justerte ut blandingsskruen en halv omdreining på begge, stopper sjeldent på tomgang nå når de er kalde men den ene går litt feitt ser det soter litt så skal bakke den en kvart omdreining inn igjen.

 

Så litt på youtube ang primestart og de er kalibrert etter hvor lenge de skal øke blandingsforholdet etter hva jeg forsto.

Link to post

...kanskje også greit å bli minnet på at dersom du skrur disse skruene/dysene i bunnstilling risikerer du å ødelegge forgasseren, her gjelder det å være lett på handa...

Vet du ikke hva du gjør så søk hjelp før du gjør det...

(det som gikk greit på -76 Yamaha 15hk 2T, går ikke nødvendigvis greit på 2017 Yamaha 9.9 Sport 4T...)

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post
  • 3 år senere...
  • 8 måneder senere...

Ifølge manualen for 6AH10 20HK forgasser skal pilotscrew( blandingskruen- luft/benz)skrues ut 3,5 (+ -  1/2)omdreininger( fra lett tilskrudd )i Europa.

Tomgang skal ligge på 1050 +- 50 rpm.Sjekk dette etter at motoren har fått litt tempratur og noen gasspådrag (prime start vil gjøre at den ligger høyere i noen minutter)

Noen opplever kaldstartproblemer etter bytte fra 9.9(15) til 20 HK forgasser, og opplever at problemet forsvinner etter skifte av primestarter fra orginal forgasser til den nye.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...