Jump to content

Yamaha 9.9 sport tomgangsprobl. etter montering av 20hk forgasser


Svein34

Recommended Posts

  • 2 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Forskjellen mellom en 20hk og en løs forgasser er:

En 20hk Yamaha er startet på fabrikken og finjustert for bruk inntil ca 750 o/havnivå

En 2ohk forgasser er produsert til en standard hvor den skal starte slik at den kan finjusteres etter montasje på den enkelte motor.

 

En moderne småmotor idag går så "lean" at det må være ekstremt små hull i dyser og derfor ikke praktisk mulig å produsere 10000 helt like forgassere.... rett og slett.

(Produksjonsvariasjonen er % vis større for små hull sammenliknet med store hull)

 

Løsning/Råd:

  1. Det kan være behov for justering av tomgangsskruen (denne kan du justere selv) 
  2. Det kan være behov for justering av blandingsskruen (denne ville jeg ikke rørt om du ikke har kunnskap)

Om du bestemmer deg for å justere ville jeg laget et merke på skruen og dokumentert posisjon med bilde før noen form for justering...  uansett ikke juster mer enn 1/4 omdr.

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post

Jeg justerte ut blandingsskruen en halv omdreining på begge, stopper sjeldent på tomgang nå når de er kalde men den ene går litt feitt ser det soter litt så skal bakke den en kvart omdreining inn igjen.

 

Så litt på youtube ang primestart og de er kalibrert etter hvor lenge de skal øke blandingsforholdet etter hva jeg forsto.

Link to post

...kanskje også greit å bli minnet på at dersom du skrur disse skruene/dysene i bunnstilling risikerer du å ødelegge forgasseren, her gjelder det å være lett på handa...

Vet du ikke hva du gjør så søk hjelp før du gjør det...

(det som gikk greit på -76 Yamaha 15hk 2T, går ikke nødvendigvis greit på 2017 Yamaha 9.9 Sport 4T...)

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post
  • 3 år senere...
  • 8 måneder senere...

Ifølge manualen for 6AH10 20HK forgasser skal pilotscrew( blandingskruen- luft/benz)skrues ut 3,5 (+ -  1/2)omdreininger( fra lett tilskrudd )i Europa.

Tomgang skal ligge på 1050 +- 50 rpm.Sjekk dette etter at motoren har fått litt tempratur og noen gasspådrag (prime start vil gjøre at den ligger høyere i noen minutter)

Noen opplever kaldstartproblemer etter bytte fra 9.9(15) til 20 HK forgasser, og opplever at problemet forsvinner etter skifte av primestarter fra orginal forgasser til den nye.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...