Svein34 Startet 31.Juli.2016 Link til dette innlegget Startet 31.Juli.2016 Fikk problemer med tomgang etter montering av 20hk forgasser på yamaha 9.9 sport, noen som kjenner til problemstillingen å har råd for dette? Sitér dette innlegget Link to post
Svein34 Svart 1.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2016 Er de mulig å justere med tomgangsskrue slik som de gamle motorene da? Sitér dette innlegget Link to post
Tranen2 Svart 1.August.2016 Link til dette innlegget Svart 1.August.2016 Du skal flytte over dingsen som tar seg av kaldstartfunksjonen fra din tidligere forgasser. Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
Svein34 Svart 15.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2016 Noen som vet om de er den hvite dingsen med ledninger på forgasseren som er tomgangsregulatoren som må flyttes over fra orginal til 20 hk forgasser? Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 15.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2016 Ja, den hvite delen med ledninger er det som Yamaha kaller for "prime start", dvs automat-choke. Har montert 20 hk forgasser på en 9,9 Sport, men trodde den stod montert på 20 hk forgasseren, og bare var å koble til ledningene(?) Var ingen problemer med kaldstart / tomgang på vår. Sitér dette innlegget Link to post
Svein34 Svart 15.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2016 De er prime start på den 20 hk forgasseren jeg bestillte å ja, men jeg har hørt at man må bytte ut primestarten med den som var orginal forgasseren. Den går litt for lavt på tomgang så eg håper at de kan hjelpe iallefall. Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 15.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2016 Det er ingen grunn til å bytte ut primestarten mellom 9,9 og 20 hk`en. Den er tilpasset den forgasseren den kommer med og står på. Sitér dette innlegget Link to post
steppdeck Svart 10.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2017 Hvordan tilpasset? Har byttet forgasser på to 9.9 sport nå og beholdt original primestart, mest fordi det er litt plundrete å dra ledninga fram... men starter greit og går bra. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 11.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2017 (redigert) Forskjellen mellom en 20hk og en løs forgasser er: En 20hk Yamaha er startet på fabrikken og finjustert for bruk inntil ca 750 o/havnivå En 2ohk forgasser er produsert til en standard hvor den skal starte slik at den kan finjusteres etter montasje på den enkelte motor. En moderne småmotor idag går så "lean" at det må være ekstremt små hull i dyser og derfor ikke praktisk mulig å produsere 10000 helt like forgassere.... rett og slett. (Produksjonsvariasjonen er % vis større for små hull sammenliknet med store hull) Løsning/Råd: Det kan være behov for justering av tomgangsskruen (denne kan du justere selv) Det kan være behov for justering av blandingsskruen (denne ville jeg ikke rørt om du ikke har kunnskap) Om du bestemmer deg for å justere ville jeg laget et merke på skruen og dokumentert posisjon med bilde før noen form for justering... uansett ikke juster mer enn 1/4 omdr. Redigert 11.Januar.2017 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
steppdeck Svart 12.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2017 Jeg justerte ut blandingsskruen en halv omdreining på begge, stopper sjeldent på tomgang nå når de er kalde men den ene går litt feitt ser det soter litt så skal bakke den en kvart omdreining inn igjen. Så litt på youtube ang primestart og de er kalibrert etter hvor lenge de skal øke blandingsforholdet etter hva jeg forsto. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 12.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2017 (redigert) ...kanskje også greit å bli minnet på at dersom du skrur disse skruene/dysene i bunnstilling risikerer du å ødelegge forgasseren, her gjelder det å være lett på handa... Vet du ikke hva du gjør så søk hjelp før du gjør det... (det som gikk greit på -76 Yamaha 15hk 2T, går ikke nødvendigvis greit på 2017 Yamaha 9.9 Sport 4T...) Redigert 12.Januar.2017 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
steppdeck Svart 12.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2017 Jeg vet;o) Her er det skrudd litt ut til kaldstarten gikk lettere og behørig merket.. Sitér dette innlegget Link to post
Arild81 Svart 15.November.2020 Link til dette innlegget Svart 15.November.2020 Svein34 skrev On 31.7.2016 at 8.35: Fikk problemer med tomgang etter montering av 20hk forgasser på yamaha 9.9 sport, noen som kjenner til problemstillingen å har råd for dette? Vis hele sitatet Fant du ut av problemet? Alt i orden nå? Sitér dette innlegget Link to post
Fre Svart 13.August.2021 Link til dette innlegget Svart 13.August.2021 Ifølge manualen for 6AH10 20HK forgasser skal pilotscrew( blandingskruen- luft/benz)skrues ut 3,5 (+ - 1/2)omdreininger( fra lett tilskrudd )i Europa. Tomgang skal ligge på 1050 +- 50 rpm.Sjekk dette etter at motoren har fått litt tempratur og noen gasspådrag (prime start vil gjøre at den ligger høyere i noen minutter) Noen opplever kaldstartproblemer etter bytte fra 9.9(15) til 20 HK forgasser, og opplever at problemet forsvinner etter skifte av primestarter fra orginal forgasser til den nye. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 14.August.2021 Link til dette innlegget Svart 14.August.2021 Kan noen legge ut ett bilde som viser hvor blandingskruen sitter, jeg sliter med min 20 hk forgasser, og har prøvd "alt", utenom denne. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.