Jump to content

Pioner Viking, tung å få i plan.


deerhunt

Recommended Posts

Heisan, kjøpte meg en litt eldre Pioner Viking for noen uker siden og har montert en 30hk Tohatsu 4-t på den. Jeg sliter med å få den i plan, det virker som at vinkelen på motoren ikke kommer nært nok speilet. Tiltstopperen er montert i innerste hull og motoren har el tilt. Jeg må gå foran konsollen for å få den i plan og da holder den seg der,men på full fart så begynner den å "flappe". Konsoll og stol er montert ca. midt i båten. Noen som har hatt samme problem og har funnet på en løsning? Tenker litt på å lage meg en kile som legges mellom speil og motor.

Link to post

flapping? dvs at båten hopper og slår uten bølger? At den er treg i plan ligger som regel i at du må ha mer vekt foran eller mer kraft, kanskje propell med mer stigning? Kan lønne seg og se på feks finn.no etter propeller til motoren din!Prøv dem før kjøp☺ Men et godt tips er mer vekt forrut! tanken forran styrekonsollen?? Firtaktere er veldig seige og tunge kontra 2-taktere og det er lurt og ha i bakhodet.

 -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris

Link to post

Ja, den hopper og dunker på full fart (Ca. 22knop) rundt 18 ligger den fint. Kan ikke helt forstå dette, da båter jeg har hatt før har planet greit om jeg satt bak. Mer vekt forut kan jo gjøres, men jeg mener denne båten burde plane greit med en 30hk bakpå. En E-Tec veier 66 kg og denne 73kg, men selvsagt mye treigere akselerasjon på 4T

Link to post

flapping? dvs at båten hopper og slår uten bølger? At den er treg i plan ligger som regel i at du må ha mer vekt foran eller mer kraft, kanskje propell med mer stigning? 

 

kanskje heller mindre stigning for å få mer kraft  :smiley:

 

høres jo ut som at på denne kombinasjonen av båt / motor så blir vinkelen på akterspeil / brakett lite gunstig. 

da kan man evt lage/kjøpe kiler som monteres mellom motor og speil som gir mer vinkel: 

http://thmarine.com/transom-wedge.html

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Hei igjen, joda der var vann i dobbelbunnen! Drenerte ut ca 120L, ikke rart at den slet.... Fant også årsaken til det, skitt i gjengene og mellom o-ring slik at pluggen ikke var skikkelig nedskrudd. Båten er av gamle typen med plate av samme farge og materiale som båten. Dette må være noe forrige eier ikke hadde noen aning om, siden den virket tung fra jeg sjøsatte den. Skal bli greit å få prøve den når jeg kommer fra jobb igjen om en 3 ukers tid og se om det har endret seg radikalt. 120 usynlige kg som ruller seg helt bak er lite gunstig når man skal i plan :)

Link to post
  • 4 uker senere...
  • 2 år senere...

Hei

Har samme problem som du beskriver over med vann i dobbeltbunnen. Åpnet en skrue bak oppe på den ene siden og pumpet ut masse vann. Er dette samme proppen du snakket om eller er det en lenger nede i båten? Den jeg åpnet er jo altfor høyt oppe til at vann kan komme inn.

Har også problem med at kulene i dreneringen ikke lokker godt nok. Vann strømmer inn når jeg stopper.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...