deerhunt Startet 31.Juli.2016 Link til dette innlegget Startet 31.Juli.2016 Heisan, kjøpte meg en litt eldre Pioner Viking for noen uker siden og har montert en 30hk Tohatsu 4-t på den. Jeg sliter med å få den i plan, det virker som at vinkelen på motoren ikke kommer nært nok speilet. Tiltstopperen er montert i innerste hull og motoren har el tilt. Jeg må gå foran konsollen for å få den i plan og da holder den seg der,men på full fart så begynner den å "flappe". Konsoll og stol er montert ca. midt i båten. Noen som har hatt samme problem og har funnet på en løsning? Tenker litt på å lage meg en kile som legges mellom speil og motor. Sitér dette innlegget Link to post
sebba2 Svart 31.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2016 flapping? dvs at båten hopper og slår uten bølger? At den er treg i plan ligger som regel i at du må ha mer vekt foran eller mer kraft, kanskje propell med mer stigning? Kan lønne seg og se på feks finn.no etter propeller til motoren din!Prøv dem før kjøp☺ Men et godt tips er mer vekt forrut! tanken forran styrekonsollen?? Firtaktere er veldig seige og tunge kontra 2-taktere og det er lurt og ha i bakhodet. Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
deerhunt Svart 31.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2016 Ja, den hopper og dunker på full fart (Ca. 22knop) rundt 18 ligger den fint. Kan ikke helt forstå dette, da båter jeg har hatt før har planet greit om jeg satt bak. Mer vekt forut kan jo gjøres, men jeg mener denne båten burde plane greit med en 30hk bakpå. En E-Tec veier 66 kg og denne 73kg, men selvsagt mye treigere akselerasjon på 4T Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 31.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2016 flapping? dvs at båten hopper og slår uten bølger? At den er treg i plan ligger som regel i at du må ha mer vekt foran eller mer kraft, kanskje propell med mer stigning? kanskje heller mindre stigning for å få mer kraft høres jo ut som at på denne kombinasjonen av båt / motor så blir vinkelen på akterspeil / brakett lite gunstig. da kan man evt lage/kjøpe kiler som monteres mellom motor og speil som gir mer vinkel: http://thmarine.com/transom-wedge.html Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
sebba2 Svart 31.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2016 oopsi! Trenger visst en repitisjon av det ja. Kan være båten er vasstrukken og innvannet? Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
Dust Svart 31.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2016 Sjekk om det er vann i bobbelbunnen Sitér dette innlegget Link to post
deerhunt Svart 2.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2016 Hei igjen, joda der var vann i dobbelbunnen! Drenerte ut ca 120L, ikke rart at den slet.... Fant også årsaken til det, skitt i gjengene og mellom o-ring slik at pluggen ikke var skikkelig nedskrudd. Båten er av gamle typen med plate av samme farge og materiale som båten. Dette må være noe forrige eier ikke hadde noen aning om, siden den virket tung fra jeg sjøsatte den. Skal bli greit å få prøve den når jeg kommer fra jobb igjen om en 3 ukers tid og se om det har endret seg radikalt. 120 usynlige kg som ruller seg helt bak er lite gunstig når man skal i plan :) Sitér dette innlegget Link to post
sebba2 Svart 2.August.2016 Link til dette innlegget Svart 2.August.2016 Men husk og skjekke dobbelbunnen jevnlig! kan lett bli fult igjen alikevel :D Jeg pleier og dytte godt med sika rundt proppen etter tømming Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
deerhunt Svart 2.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2016 Skal huske på det, regner med at det vil regne endel mens jeg er vekke og den står jo på land så jeg skal sjekke igjen når jeg kommer hjem. Takker alle for hjelp og bidrag :) Skal poste resultatet når jeg får prøvd den igjen. Sitér dette innlegget Link to post
deerhunt Svart 26.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2016 Det hjalp godt å få tømt dobbelbunnen. Og den er fortsatt tom. Helt ok å få i plan og den "flapper" ikke på full fart. Sitér dette innlegget Link to post
PionerViking Svart 21.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2019 Hei Har samme problem som du beskriver over med vann i dobbeltbunnen. Åpnet en skrue bak oppe på den ene siden og pumpet ut masse vann. Er dette samme proppen du snakket om eller er det en lenger nede i båten? Den jeg åpnet er jo altfor høyt oppe til at vann kan komme inn. Har også problem med at kulene i dreneringen ikke lokker godt nok. Vann strømmer inn når jeg stopper. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.