tobixen Startet 31.Juli.2016 Link til dette innlegget Startet 31.Juli.2016 (redigert) Ferskvannet ombord har begynt å smake skikkelig råttent - det hjalp ikke å tømme alt og fylle på igjen, smaken har visst satt seg i tankene. Jeg tenker sjokkloring er riktig medisin; helle på solide doser klor på tankene og la det stå i noen timer, for så å skylle ut. På den lokale båtforhandleren hadde de visst ikke klor, jeg ble påprakket en liten flaske "aqua clean" for en hundrelapp. Det står ingenting på flaska om hva den inneholder, bortsett fra at den er "uten klor". Jeg var noe skeptisk til å helle ukjente kjemikalier på tanken, så jeg søkte litt rundt på nett, og fant ut at de også lovet at den er ... "uten kjemikalier"! Sånn rent bortsett fra at ren dihydrogenmonoksid også strengt tatt er et kjemikalie, så er det jo fristende å anta at flasken inneholder bare vann ... rent placebo. Enda mer googling, det må jo finnes et sikkerhetsblad ... jovisst, det aktive virkemidlet i flaska er ... hold dere fast: natriumklorid! Både "uten klor" og "uten kjemikalier" er altså på sett og vis en løgn, men hva som er værre: jeg har altså betalt en hundrelapp for en flaske som inneholder 100 ml med saltvann! Redigert 31.Juli.2016 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Hulda Svart 31.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2016 Jeg kjente en gang i forrige årtusen en kjent svindler som gikk under navnet 'Rodian'. Hans omen (valgspråk, noe han sa hele tiden) var 'Verden vil bedras'. Klorin gjør susen, følg bruksanvisningen. Sett inn kullfilter, vanlige byggvarehus har slike til fem hundre spenn. De som er for båt koster det dobbelte. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 31.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2016 Hvis det er Yachticon Aqua Clean så er vel denne basert på sølvioner, og natriumkloriden er vel bare en 'bærevæske' som står nevnt under 'other' på sikkerhetsdatabladet? Brukte denne selv tidligere men er skeptisk til sølvioner generelt så når har jeg noen tabletter med hydrogenperoksid er det vel. Blir sikkert fint munnskyllevann om jeg tømmer hele krukka i på en gang.. Sitér dette innlegget Link to post
BMF Svart 31.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2016 Du skal anvende kloramin https://forum.dcu.dk/forum/goderaadogideer/klargoeringafvarmvandsbeholdereftervinter/ Sitér dette innlegget Sejlerlivet skal vurderes over flere sæsoner + Glæden ved at sejle er glæden ved at glæde sig Link to post
Fantino Svart 31.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2016 Her er en test fra er tysk campingblad/magasin. Aqua Clean ble nummer 2 så vidt jeg kan se. Ingen spor av bakterier etter test for nr 1 og Aqua Clean. Så noe må det være.. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 31.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2016 (redigert) Har sett på diverse vanntankrenser og kurer hos Maritim, men kan ikke se at disse skamdyre produktene klarer gjøre noe man ikke kan få gjort med blant annet helt vanlig (og billig) Klorin. Angåendes dette med vanntanker og bakterier; kom i drøsen med ei kunnskapsrik dame forrige helg. Hun jobber som forsker og har doktorgrad i biofilm (bakterier og diverse). Hun forsker blant annet på dette med denne biofilmen som legger seg inni alle vanntanker og rør, Vi fikk også snakket en del om legionella (det ble en lang og interessant samtale, jeg elsker høre på slike nerdete tema fra skikkelige fagfolk, så det jeg skriver her er ut fra hvordan jeg forsto henne). Ifølge hun skal det mye til å ta knekken på bakterier i en slik biofilm, selv med klor. Så lenge det er vann i en tank (uten gift, klor eller annet bakteriedrepende) vil det oppstå en biofilm på alle flater der bakterier vil kose seg. Uansett om man fyller helt rent vann eller ikke. Som regel går det greit å drikke vannet siden biofilmen sjelden slipper bakteriene fra seg. Men skulle det plutselig bli store forandringer i tanken (temperatur, hurtig vannutskiftning eller annet) vil noen bakterier kunne slippes fra biofilmen og bli "frie" i vannet (kun en brøkdel av bakteriene, de fleste vil fortsatt holde seg i biofilmen). For å få det skikkelig rent og bli kvitt denne filmen må enten mekanisk vask eller sterkere kjemiske remedier til. I følge hun er det ikke nødvendigvis skadelig at vanntanker inneholder en slik biofilm med bakterier, men i enkelte tilfeller er forholdene slik i tanken at skadelige bakterier får vokse, da blir det problematisk. For noen år siden fikk jeg rusk i tannbørsten under skylling av denne. Skikkelig ekkelt og rusket luktet svært sjeldent. Tok en kikk nedi den ene vanntanken, der lå det litt av hvert av delvis oppløste flak med godsaker og snacks. For å bli kvitt dette blandet jeg til en relativt sterk løsning av oppvaskmaskinpulver og varmt vann som jeg fylte oppi tanken. Tappet i alle kraner for å få løsningen inni alle rør. Lot dette få virke et par tre dager og tømte så tanken. Sjokkloring ble gjennomført og gjentatte skyllinger med rent vann. Så gjentok jeg hele prosessen med oppvaskmaskinpulver, klor og skylling enda en gang. Resultatet var at det ble skyllet ut masse flak fra både tank og slanger. Så ble endelig tanken gullende ren Tok også av slanger noen plasser for å sjekke disse, i motsetning til tidligere var disse nå rene og inneholdt ikke belegg slik jeg kunne se. Har deretter brukt å ha oppi en bitteliten skvett med klorin når jeg fyller vann (ikke så mye at det lukter klor av vannet). Jeg "måtte" jo fortelle om dette til forskeren, og hun kunne berolige meg med at ut fra framgangsmåten så har jeg høyst sannsynlig fått tatt knekken på biofilmen både i tankene og i rørene, og at bakteriene nå sannsynligvis holder seg vekke på grunn av jevnlig kloring, selv om det er lite klor det er snakk om. Kan nå drikke vannet fra tankene, men drikker helst annet og har endelig sluttet å holde pusten når jeg dusjer Så - prøv en skikkelig kur med oppvaskmaskinpulver og klorin, det er billig og sannsynligvis like (om ikke bedre) godt som diverse skamdyre produkter med ordet "båt" i navnet Redigert 31.Juli.2016 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 31.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2016 Hmmm, interessant. Offshore ble det foretatt 'høyklorering' et par ganger i året. Hos Hulda er det høyklorering hver vår. Det er trukket kopperrør (som hindrer bakterier), selv om det er mer moderne med plastrør. Og det sitter et kullfilter rett før kaldtvannskranen. Var litt vel progressiv med høykloreringen i våres, klorsmak på vannet. Etter tre tømte tanker er det ok igjen. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 31.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2016 (redigert) Er det ikke slik at det vannet vi fyller alt inneholder noe klor da (tilsatt av vannverket) ? Hva skjer med bakteriene ved vinterlagring av båten(-10 til -20 grader er ikke uvanlig på Østlandet i hvert fall) ? Jeg ble for øvrig noe overrasket over at vi siste uken av ferien ikke fylte vann og når vi kom hjem hadde vi fortsatt vann igjen på tankene(567 liter totalt). Det blir slutt på å fylle fulle tanker for en helgetur i hvert fall da det vil resultere i at vi kjører rundt med masse gammelt vann. Redigert 31.Juli.2016 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Fantino Svart 31.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2016 Her er forøvrig testen jeg ikke klarte å lime inn i siste innlegg: http://www.caravaning.de/test/test-wasserentkeimer-von-uv-bis-chemie-klarer-fall-8-123342.html Oppvaskmaskinpulver er vel mye lut som løser proteiner så det er sikkert bra til å løse opp gugge. Men hva er best til å få ut alt vaskemiddelet da? Sitronsyre igjen? Sitér dette innlegget Link to post
Hank Svart 31.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2016 Har selv god erfaring med oppvaskmiddel som stod et døgn og deretter skrubbing. Grundig skylling med både kaldt og kokvarmt vann til slutt. Kokvarmt vann ble tappet gjennom alle kraner. Tanken er 22 år gammel, men vannet smakte helt rent etter dette. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 31.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2016 Her er forøvrig testen jeg ikke klarte å lime inn i siste innlegg: http://www.caravaning.de/test/test-wasserentkeimer-von-uv-bis-chemie-klarer-fall-8-123342.html Oppvaskmaskinpulver er vel mye lut som løser proteiner så det er sikkert bra til å løse opp gugge. Men hva er best til å få ut alt vaskemiddelet da? Sitronsyre igjen? Skyllemiddel til oppvaskmaskin? Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Ballard Svart 31.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2016 Hvis vannet smaker råttent , er jo tanken skikkelig skitten Og da er det en ting å gjøre, tanken må rengjøres innvendig Du har vel innspeksjonsluke som går an å komme til. Jeg vasker min tank innvendig etter hver sesong. det er alltid litt " grums" bare etter en sommer. Luken står open om vinteren for lufting. Har respekt for skittent vann, kan være helsefarlig. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 31.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2016 Jeg har, bortsett fra i første båt for 20 år siden, alltid brukt litt slikt vannkonserveringsmiddel ved fylling av vann og har aldri fått belegg i tanken. I snekka jeg hadde i 96-97 brukte jeg det ikke og fikk belegg/brune flak som kom ut ved tapping. Brukte først sitronsyre, så klorin og deretter mye skylling så ble gugga vekk. Og så kjøpte jeg Aqua Clean som tydeligvis holdt det borte. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 1.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2016 Du skal anvende kloramin https://forum.dcu.dk/forum/goderaadogideer/klargoeringafvarmvandsbeholdereftervinter/ Hvor finner jeg dette, nærmest mulig Margretheholm? :-) Jeg så at de selger klor for bruk i bassenger på Matas. Litt underlig, problemet manifesterte seg med det samme vi fylte dansk vann på tankene. Mann og frue er fortsatt uenig i om problemet skyldes "dansk vann" eller bakterier ... men jeg er ganske sikker på at smaken er "råtten", den blir værre for hver dag som går. Vannet rett fra land er, etter min mening, drikkelig, mens vannet fra båten ikke er det. Noe merkelig, etter mine teorier skulle norsk vann inneholde mer humus, og dermed råtne fortere enn dansk vann. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 1.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2016 store forandringer i tanken (temperatur, hurtig vannutskiftning eller annet) vil noen bakterier kunne slippes fra biofilmen og bli "frie" i vannet (kun en brøkdel av bakteriene, de fleste vil fortsatt holde seg i biofilmen). Aha. Overgang fra norsk vann til dansk vann => store forandringer :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Fantino Svart 1.August.2016 Link til dette innlegget Svart 1.August.2016 Siden de har mye 'hardt' vann i Danmark har jeg lagt merke til at de selger diverse avkalkingsmidler i vanlige butikker. Du skal ikke se bort i fra at du finner noe som virker i sortimentet i nærmeste butikk. Kanskje de norske bakteriene blomstret da de fikk 'vitaminer' i form av mineralrikt dansk vann? Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 1.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2016 Forøvrig, jeg har vel gjort en del "meta-research" på dette tidligere, med dette resultatet: http://www.baatwiki.no/wiki/Drikkevann Uheldigvis er den mest interessante referanselinken død nå ... 404 :-( Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
BMF Svart 1.August.2016 Link til dette innlegget Svart 1.August.2016 @tobixen Matas.dk --> Find Butik --> Indtast postnr 2300 Sitér dette innlegget Sejlerlivet skal vurderes over flere sæsoner + Glæden ved at sejle er glæden ved at glæde sig Link to post
Guest Avmønstret# Svart 1.August.2016 Link til dette innlegget Svart 1.August.2016 Hadde satset på kloring. Selv har jeg gjerne flak i vannet i begynnelsen av sesongen, men bruker da så mye vann jeg kan og kjører tomt hyppig. Flakinga avtar ganske fort for å så forsvinne helt. Resten av sesongen er det pålegg om å bruke så mye vann en bare vil. Har to tanker og stenger av den siste så jeg har 100l igjen når jeg går tom. Og et par dunker som nødvann etter det så vi klarer oss i et døgn eller så når begge tankene er tomme. Kjørte oss helt tomme i uthavn en gang i sommer, men det passet bra med forflytningsplaner så vi fikk fylt opp i neste havn. Selv bruker jeg tankvannet til alt, også drikking. Ungene er litt mer reserverte. Er litt tanksmak, men ikke noe påtagelig. Har aldri behandlet tankene i båtene jeg har hatt på noen spesiell måte utover å bruke mest mulig vann. ------------- Har også en teori om at halvtomme/tomme tanker over tid ikke er smart fordi biofilmen tørker opp og flaker av når tankene fylles opp igjen. Så når tankene er tomme så fyller jeg så fort jeg kan igjen. Topper også tankene når jeg kan. ------------- Tror også en del av flakinga kommer fra røra til kranene i starten av sesongen, ikke bare fra tankene. Krana i byssa blir kjapt flakfri da den brukes desidert mest, men krana i ene lugaren, som brukes langt mindre, tar lengre tid å få "flakfri". Sitér dette innlegget Link to post
BMF Svart 1.August.2016 Link til dette innlegget Svart 1.August.2016 MATAS forhandler ikke kloramin længere,,,, og jeg kender ikke til nogen alternativ leverandør. Sitér dette innlegget Sejlerlivet skal vurderes over flere sæsoner + Glæden ved at sejle er glæden ved at glæde sig Link to post
Roger jo Svart 1.August.2016 Link til dette innlegget Svart 1.August.2016 (redigert) Det høres ut som tankene trenger en rengjøring og årlig klorrens, med lat-manns skyllemetoden får en også vasket tanktoppen på innsiden, passer alltid på å fylle vann etter at noen andre har fylt. Og vi drikker vannet. Bruker en vannfilter skift filter hvert år. Jeg har syrefast tank og syrefaste rør og etter ha tatt klorbehandlingen på slump i 31 år, spurte Lilleborg. Etter et par runder med LILLEBORG er svaret dette.Til rengjøring av vanntank anbefaler vi 1/2 l. Klorin pr. 50l. vann. La stå i et døgn og skyll godt etterpå.Det er samme blandingsforhold om det er stål eller plasttank. Klorin må ikke benyttes i aluminiumstank. Fyller også opp pumpe og rør og varmtvanskretsen. Den lette skyllemetode. Som også blir brukt hvis båten ikke var i bruk på en stund, Nå bare i første havn etter Danmark for å bli kvitt kalkvannet litt fort. Redigert av roger-jo: 23.03.15 00:18 Redigert 1.August.2016 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Gabi Svart 1.August.2016 Link til dette innlegget Svart 1.August.2016 (redigert) Er det ikke slik at det vannet vi fyller alt inneholder noe klor da (tilsatt av vannverket) ? Hva skjer med bakteriene ved vinterlagring av båten(-10 til -20 grader er ikke uvanlig på Østlandet i hvert fall) ? Drikkevann i Norge blir tilsatt klor ut fra behandlingsanlegget. Dette for å motvirke eventuell bakterievekst på vannledningssystemet. For det meste i Norge er drikkevannet veldig bra og rent og uten mye humus og partikler forøvrig. Men der hvor det er humus i vannet er det større sjans for at evnt bakterier skal trives. Dette fordi humus og partikler skaper gode forhold til bakteriene. Men så er det nesten ingen bakterier i det hele tatt i drikkevannet ut fra behandlingsanlegget, kanskje bare 1 per desiliter vann. Og dette er ikke farlige bakterier heller. Så utgangspunktet er veldig bra. Humus/partikler samt lys og høy temperatur kan gi grobunn for bakterier etc. I vanntankene i båten vår er det vel sjelden særlig mye lys....Temperaturen varierende kanskje....? Tar man prøver av drikkevannet i båten på sommeren kan det være bakterier der, men sjeldent av den slemme sorten, da må vannet være stort sett dårlig i utgangspunktet. Klor dreper bakterier etc, men ikke endel av de kjipe slemme typene. Derfor blir det ofte på behandlingsanlegget brukt UV-filter i tillegg. Så-utgangspunktet i Norge er veldig bra, med (ca) ingen bakterier og med litt klorrest som hjelper til ved lagring også i båten. Avhengig av størrelse på tank og bruken forøvrig samt egne erfaringer med sitt system kan man vurdere å tilsette konserveringsmiddel som ekstra forebyggende. Redigert 1.August.2016 av Gabi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 1.August.2016 Link til dette innlegget Svart 1.August.2016 Takker for svar fra en som tydeligvis har litt innblikk. Har selv ikke oppdaget hverken lukt, partikler eller noen problemer med vannet i båten. Bruker det til alt fra vask til saft og kaffe. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
tobixen Svart 2.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2016 (redigert) Re Matas og kloramin - ihht websidene skal de fortsatt ha "1 kg Matas tørklor" til bruk i boblebad m.m. Jeg var imidlertid innom flere butikker i går uten hell. Håper jeg finner noe i dag, og håper jeg aldri mer trenger å handle på Matas :) Redigert 2.August.2016 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Eureka Svart 2.August.2016 Link til dette innlegget Svart 2.August.2016 I comforten står det en plasttank under køya i forpiggen. Så den er vel ca 35 år gammel. Ser det er noe brunt belegg på veggene og fragmenter på tankens laveste punkt. 60 liter Trekattank som følger skroget. Vurderer å ta tanksjau å vaske den ned via mannhull. Slanger ut fra tanken, samt alt av kraner og dusj er fra i fjor, samt vv-bereder. Jeg antar det er smart å koble bort alt av slanger når man tar tanksjau, og kanskje all rensing? Tipper det er umulig å få rusk ut av en vv-bereder? Samt nye kraner hvor de fleste har en form for sil eller innsnevring i munnstykket. Etter 35 år smaker vannet ikke dårlig, men jeg foretrekker å drikke fra egen 5-literdunk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.