Jump to content

Aqua Clean - dyrt lurium?

tobixen

Recommended Posts

Jeg fant tilbake igjen til rapporten "Nok, godt og sikkert drikkevann offshore. En veileder i utforming og drift av drikkevannsanlegg på offshore innretninger

" - https://www.fhi.no/tm/publikasjoner/rapporter/nok-godt-og-sikkert-drikkevann-offs/ Selv om forholdene på offshoreanlegg ikke er helt sammenlignbare med forholdene i en allminnelig fritidsbåt er det anbefalt lesestoff for de som er spesielt interessert i vannkvalitet :-)

Jeg har også bearbeidet båtwiki-artikkelen min om vannkvalitet og vedlikehold av vanntank noe.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Hvor finner jeg dette, nærmest mulig Margretheholm? :-)

Jeg så at de selger klor for bruk i bassenger på Matas.

Litt underlig, problemet manifesterte seg med det samme vi fylte dansk vann på tankene. Mann og frue er fortsatt uenig i om problemet skyldes "dansk vann" eller bakterier ... men jeg er ganske sikker på at smaken er "råtten", den blir værre for hver dag som går. Vannet rett fra land er, etter min mening, drikkelig, mens vannet fra båten ikke er det. Noe merkelig, etter mine teorier skulle norsk vann inneholde mer humus, og dermed råtne fortere enn dansk vann.

Høres for meg ut som du har bunkret vann med svovelinnhold i Danmark. Dette er ikke uvanlig i Danmark, men er ufarlig. Lukter som råtne egg. Erstatte vannet med nytt et par ganger og problemet bør være borte.

Usmaken er ikke H2S, og jeg merker veldig at det er forskjell på bunkersvannet direkte fra land og samme vann via vanntanken.

Sjokkloring på gang. (kastet bort mye tid på å kjøpe klor. "det har vi ikke her, prøv en annen filial" sa de i hver eneste butikk til tross for at websidene sa at det skulle være på lager. jeg begynte å klage og syte - og til slutt fant en butikkansatt frem to bokser fra lager. håper jeg aldri mer trenger å sette mine ben på Matas)

• 2 uker senere...

En liten oppfølger ...

Det var ikke lett å få skylt tankene skikkelig - jeg burde muligens ha tatt tipset til Roger-jo til følge og koblet hageslangen til bunnen av vanntankene, men der og da anså jeg det for å være mer arbeid enn å bare tømme gjennom kjøkkenkrana og fylle på vanlig måte. Dessuten, jeg ser for meg at det ville medført ganske så stort vannforbruk (vannet er jo som regel ikke helt gratis, særlig i Danmark - det kan jo tenkes at man får noen sure blikk dersom man lar vannet stå å renne over lengre tid), samt at det kan være områder av tanken som ikke ville blitt tilstrekkelig sirkulert med en slik løsning? Bare gjettverk.

Jeg har 4 fleksible tanker og problemer med å få de tømt de nederste tankene skikkelig. Det tar også forferdelig lang tid å åpne kranene og la vannpumpa tømme ut hundrevis med liter. Det ble flere runder med tømming og fylling før vi forlot København, og vannet smakte enda ikke stort bedre - kanskje noe redusert "biofilmsmak", men til gjengjeld sterkere klorsmak. Tømte og fylte tankene i Kungshamn, fortsatt usmak på vannet. Først etter å ha fylt tankene igjen i Drøbak på fredagen ble vannet fullt drikkelig - men nå er det ypperlig drikkevann i krana igjen.

Redigert av tobixen (see edit history)

"Dessuten, jeg ser for meg at det ville medført ganske så stort vannforbruk (vannet er jo som regel ikke helt gratis, særlig i Danmark - det kan jo tenkes at man får noen sure blikk dersom man lar vannet stå å renne over lengre tid)"

No - ikke her i Danmark,,,og da slet ikke på Margretheholm hvor du havde problemet. Her kan du stort set gære som du vil,,,,Vi slægter ikke Fjellbacka fx. Vi har no limit på vand

Vedr dine andre trængsler kan du bestille daglig livs her: https://mad.coop.dk/koed

Velkommen tilbage til Margreteholm. Måske du vil til Polen eller Findland næste år, så kan du bare kaste båten her i forsommeren på en evt herretur, så får du en god start på en længere tur. :-)

/BMF

Sejlerlivet skal vurderes over flere sæsoner + Glæden ved at sejle er glæden ved at glæde sig

Vi brukte nemlig.dk (krevde dansk tlfno og kanskje dansk betalingskort) samt inco+taxi (krevde kundekort, i utgangspunktet bare ment for bedrifter innen mat- og serveringsbransjen) ... fikk litt hjelp, men meget greit å få varer levert til båten, og vareutvalget på inco var fantastisk. :-)

Klorpulveret inneholdt også et annet virkemiddel, så jeg var litt skeptisk - men tross alt, man skal kunne svelge bassengvann uten å dø av det :-)

Vi brukte nemlig.dk (krevde dansk tlfno og kanskje dansk betalingskort) samt inco+taxi (krevde kundekort, i utgangspunktet bare ment for bedrifter innen mat- og serveringsbransjen) ... fikk litt hjelp, men meget greit å få varer levert til båten, og vareutvalget på inco var fantastisk. :-)

Klorpulveret inneholdt også et annet virkemiddel, så jeg var litt skeptisk - men tross alt, man skal kunne svelge bassengvann uten å dø av det :-)

Bassengvann er selvfølgelig ikke farlig, men når man håndterer konsentrerte mengder klor. Kommer det i kontakt med en syre kommer klorgassen fort og dødelig...eller kols ;)

De fleste produktene nevnt her er vel ikke bassengprodukter. Mener bare jeg ville vært skeptisk til handle klorprodukter fra bassengleverandører for å rense vanntanken min.

Drikkevann i Norge blir tilsatt klor ut fra behandlingsanlegget. Dette for å motvirke eventuell bakterievekst på vannledningssystemet. For det meste i Norge er drikkevannet veldig bra og rent og uten mye humus og partikler forøvrig. Men der hvor det er humus i vannet er det større sjans for at evnt bakterier skal trives. Dette fordi humus og partikler skaper gode forhold til bakteriene.

Men så er det nesten ingen bakterier i det hele tatt i drikkevannet ut fra behandlingsanlegget, kanskje bare 1 per desiliter vann. Og dette er ikke farlige bakterier heller.

Så utgangspunktet er veldig bra.

Humus/partikler samt lys og høy temperatur kan gi grobunn for bakterier etc. I vanntankene i båten vår er det vel sjelden særlig mye lys....Temperaturen varierende kanskje....?

Tar man prøver av drikkevannet i båten på sommeren kan det være bakterier der, men sjeldent av den slemme sorten, da må vannet være stort sett dårlig i utgangspunktet.

Klor dreper bakterier etc, men ikke endel av de kjipe slemme typene. Derfor blir det ofte på behandlingsanlegget brukt UV-filter i tillegg.

Så-utgangspunktet i Norge er veldig bra, med (ca) ingen bakterier og med litt klorrest som hjelper til ved lagring også i båten. Avhengig av størrelse på tank og bruken forøvrig samt egne erfaringer med sitt system kan man vurdere å tilsette konserveringsmiddel som ekstra forebyggende.

Drikkevann i norge blir noen plasser tilsatt klor burde du skrevet. For det er slett ikke alle plasser det blir tilsatt noe. Her så er det kun filter og uv-stråling på vannet. Mange andre plasser er det ikke noe annet enn filter.

Mye forskjellig praksis rundt omkring

www.scooterforum.no

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...